regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door Jaap v.Popering » vr 24 apr 2009, 16:09

remolen schreef:
Het gaat mij er om op een zo juist mogelijk manier te handelen.
Ik vroeg ook om regelgeving omtrend bijenbestrijding.
Het lijkt mij geen goede zaak zomaar te bestrijden zonder eventuele gevolgen hiervan te kennen. Ik heb een bedrijf en heb geen zin om bekeuringen te krijgen of zelfs een verbod mijn werkzaamheden uit te voeren. bij verkeerde handelingen bijvoorbeeld bij problemen met steenmarters kan mijn diploma worden ingetrokken. Daar zit ik niet op te wachten.


Als jij een gediplomeerd bestrijder bent , is je studie wel iets te kort geschoten ?? Dan moet je daar toch wel iets van geleerd hebben en hoef je die informatie toch niet op een Imkerforum te zoeken .

En of iemand allergisch is weet je pas achteraf , die éne zal je kind maar zijn .

P.S.
Laat ik een ander voorbeeld noemen
Een gezin met vijf kinderen heeft hetzelfde , maar er licht één kind in coma vanwege een allergische reactie . Mag je dan dat Bijennest vernietigen .????

Jaap v P

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door remolen » vr 24 apr 2009, 21:34

Jaap.. ik ben het met je eens. Het diploma wat ik gehaald heb kan iedere nederlander halen. en dat terwijl je veel met gif in de weer bent. Ver onder de maat. Helaas staat er nagenoeg niets over bijen in de cursus. Ik heb dit ook al aangekaart bij de betreffende instanties. het antwoord is kort en simpel. Als het niveau voor de curus wordt aangepast krijgen de bedrijven geen personeel meer. Mijn mening.. de bedrijven krijgen geen personeel meer voor hetzelfde geld.

Maar goed. Dacht dat hier op het imkerforum wel wat aan kennis zou schuilen wat deze regelgeving betreft. Ik zal wel contact opnemen met het ministerie die hier over gaat. Mijn ervaring is echter dat die ook moeilijk kunnen vinden hoe het nu precies zit. Zo heb ik 2 maal geprobeerd te achterhalen of de hoornaar nu beschermd is of niet met daaruit 2 maal een verschillend antwoord.

in elk geval weer hartelijk dank voor het meedenken beste imker vrienden! Altijd fijn een forum te hebben waar je gewoon je zelf kan zijn. en vriendelijke antwoorden te krijgen!

Groet René

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door Jaap v.Popering » vr 24 apr 2009, 22:11

Als ik jou was zou ik mij er niet zo erg druk om maken , want het kan toch niet zo zijn dat , als iemand overlast heeft van een bijennest waar dan ook , wat niet weg te halen is . Kan je iemand toch niet verplichten om daar mee te leren leven , en zijn gezin panisch van angst wordt .

Jaap v P

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door remolen » vr 01 mei 2009, 10:36

ik heb een reactie terug van het ministerie! Bijen (de honingbij) is niet beschermd (flora en fauna wet) Wespen zijn wel beschermd.

Solitaire bijen zijn ook beschermd!

dit is geen vrijbrief om zomaar bijenvolken neer te knuppelen! Zie dit vooral als laatste redmiddel indien het echt niet anders kan! (mijn advies)

Groet Rene

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door m.kolsters. » za 02 mei 2009, 16:50

Als dit waar is Rene dan kan ik geen klacht indienen als de bijen door gif zijn omgekomen(het klopt niet[:(!])
Je moet de brief even op het forum zetten ,dan kunnen we klachten indienen.
Als ze bij het ministerie zo met onze bijen omgaan moeten we met alle imkers een brief sturen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door remolen » za 02 mei 2009, 18:44

ik ga geen brieven openbaar maken die aan mij zijn gericht. ik denk dat dat wel strafbaar is.! :)

Maar ben het met je eens dat het nergens op slaat. Maar het is wel waar. spuitschade is een ander verhaal. De bijen zijn als het ware je "huisdieren" als je hond of kat om komt door toedoen van een ander kan je daar ook mee aan de slag..
volgens mij dan he.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door hans hoogendoorn » za 02 mei 2009, 18:44

Tinus. als je eigendom kunt aantonen
zou het vernieling kunnen zijn en kun je daarvan aangifte doen
ben geen jurist, dus .... wie weet hoe waar de klepel hangt ?

vriendelijke groet HaHo

oeps, 9 seconden na René.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 mei 2009, 09:03

De bescherming van (solitaire) bijen heeft te maken met de zeldzaamheid en de bedreiging van deze dieren (o.a. door afname van hun specifieke habitat (leefplek). Je kunt de honingbij nou niet bepaald zeldzaam noemen. Er gaan stemmen op om bepaalde lokale eco-typen (bijv. de typen die erg lijken op de oorspronkeijke zwarte bij) te beschermen aangezien dat ras wel bedreigd wordt. Eigenlijk wordt dat al gedaan in Chimnay (B) en wellicht elders. Het maakt het ook lastiger aangezien er geen wilde populaties bijen in West-Europa meer zijn.

JP

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door kreydt » zo 03 mei 2009, 10:16

Volgens art 90 van het veldwetboek;
.....
5° Zij die, opzettelijk en op welke wijze ook, bijenkorven vernielen, omstoten, toestoppen of openbreken, of die andermans bijen doen omkomen of pogen te doen omkomen.
6° Zij die een bijenzwerm, komend uit andermans bijenstal, op hun goed lokken, indien zij hem niet hebben teruggegeven binnen vierentwintig uren nadat hij van hen is teruggevorderd.
.....

Voor de brandweer, die in België diensten verleent aangaande de overlast van wespen en bijen, is er een verduidelijking;
....
Bijen mogen verdelgd worden als de imker vruchteloos gepoogd heeft het bijennest te verwijderen.
....


België staat bekent als een landje waar met de wetten nogal creatief wordt omgegaan. Maar in onze regio wordt door de brandweer de wet strikt toegepast en krijgt de imker de nodige steun om de zwerm te vangen ( vb het gratis ter beschikking stellen van de ladderwagen als de bijen zich hoger dan 5m bevinden. )


kg

Joachim Brusseel
Berichten:32
Lid geworden op:zo 01 mar 2009, 18:42
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: regelgeving omtrend het bestrijden van bijen..

Bericht door Joachim Brusseel » ma 04 mei 2009, 00:55

Wat Kreydt zegt, is inderdaad zo in België.
Wespen worden per definitie afgemaakt als de brandweer wordt opgebeld en het wespennest in de buurt van de woning is gelocaliseerd.
Bij het constateren van bijen wordt een imker gebeld.

Rare jongens, die Nederlanders... !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten