Dilemma

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Dilemma

Bericht door Jeroenvt » wo 06 mei 2009, 18:27

Drie volken, twee zitten met doppen en zijn kunstzwermen van gemaakt en hebben 1 hk. Eén is nog niet zover en heeft twee hk, waarvan de onderste nog niet uitgebouwd. Voor alle andere hk's geldt dat ongeveer 7 ramen helemaal zijn verzegeld, de andere ramen voor ongeveer de helft. Moet/kan ik die hk's al gaan slingeren nu de Acacia nog moet gaan geven en de kastanje bloeit of wacht ik beter tot alle ramen helemaal verzegeld zijn. Wordt dan de honing niet in de bk's opgeslagen of komt die dan straks weer naar boven?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door zonregeditor » wo 06 mei 2009, 23:10

Ik heb nu een paar jaar bijen en in mei meestal geen honing (meer). Hierdoor heb ik tot nu toe elk jaar rond 2 mei vast 5-7 bijna volledig verzegelde ramen geslingerd. Gewoon s'ochtends eruit halen slingeren en dezelfde dag terug hangen, dan hebben ze ook weer plek voor honing.
Het is denk ik meer een kwestie van wil je alles weer schoonmaken voor een paar kilo honing of wil je alles in 1 keer doen. En anders moet je ze wel een tweede bak geven denk ik nu.
Wat ik wel leuk vind is dat de mei honing heel anders is dan de juni honing, mede door het aandeel acacia, dus dat brengt wat variatie in de honingkast.
groet
peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 mei 2009, 23:57

Peter woon je in zuid-Frankrijk?[...]en in mei meestal geen honing (meer).
Hier aan de kust (zie profiel) nog volop dracht De schietwilg is uitgebloeid kastanje eenstijlige meidoorn zijn op hun hoogtepunt.
De lijsterbes, meelbes en de verschillende cotoneaster soorten moeten nog gaan bloeien. In mei geen honing meer?

Jeroen met slingeren nog even wachten. Kijk hoe de lijsterbes bij jou er voorstaat pas als die bloemrozetten gaan "ruien", slingeren! Dit is zeker voor dat Acacia gaat bloeien Hoewel er hooguit een week tussen zit.
Als de honingramen voor ¾ verzegeld zijn kun je die slingeren mids uit de broedramen geen nectar-regen meer komt.
• Proef: neem uit het broednest een raam en hou die plat beweeg hem met een ruk naar beneden of naar boven. Als er dan geen "regen" op volgt is de dracht afgelopen.
Hier en daar een spetter nectar is normaal.

!Hans.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door Jeroenvt » do 07 mei 2009, 07:02

Da's mooi, mijn overburen hebben een lijsterbes.

Nog zo wat vragen:
Is het wel verstandig er een extra hk onder te zetten? Ik heb alleen een hk met kunstraat.

Een kast is eigenlijk helemaal verzegeld op de buitenkant van de buitenste ramen na. Daar waren pas een paar cellen verzegeld. Ik heb % vocht gemeten en in een verzegelde cel was het 17% in zo'n open cel 22% Als je dat slingert, ga je er dan vanuit dat het gemiddelde wel oke is en wordt daarom al bij 75% verzegeling geslingerd? Is het niet altijd beter om tot 100% verzegeling te wachten? Gebeurt dat sowieso?

Als mijn kippen ruien krijgen ze nieuwe veren, als de lijsterbes ruit, bedoel je het moment dat de bloemen dan dor worden?

Vorig jaar slingerde ik ergens begin juli, als je schrijft dat de dracht is afgelopen, hoe bedoel je dat dan?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door marc » do 07 mei 2009, 09:31

Lijsterbes ?
Is een armendracht, en dan vooral stuifmeel. Af en toe zie je een bij op een ganse boom, daar ga je zeker geen honing van slingeren. Cotoneaster, indien voldoende aanwezig, biedt meer kans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door Hans van der Post. » do 07 mei 2009, 09:54

citaten: Jeroen van Tol
Da's mooi, mijn overburen hebben een lijsterbes.

Nog zo wat vragen:
Is het wel verstandig er een extra hk onder te zetten? Ik heb alleen een hk met kunstraat.


• Inderdaad als bijen een hk beginnen te verzegelen dan is het tijd om een lege kunstraat of uigebouwde hk onder de volle bak schuiven. Doe dit bij dit volk met die volle bak. Ja je zou natuurlijk die bak nu kunnen slingeren omdat die praktisch verzegeld is. Maar je bent niet handig bezig om voor Eén bak honing die nu klaar is te gaan slingeren er volgen er nog meer van de voorjaarshoning/dracht.

Een kast is eigenlijk helemaal verzegeld op de buitenkant van de buitenste ramen na. Daar waren pas een paar cellen verzegeld. Ik heb % vocht gemeten en in een verzegelde cel was het 17% in zo'n open cel 22% Als je dat slingert, ga je er dan vanuit dat het gemiddelde wel oké is en wordt daarom al bij 75% verzegeling geslingerd? Is het niet altijd beter om tot 100% verzegeling te wachten? Gebeurt dat sowieso?

• Het is niet nodig om te wachten tot 100% verzegeling. Verzegelen doen bijen in een dracht en 10 dagen na einde daarvan. Je kunt dus gerust bij het einde voorjaarsdracht de nog niet verzegelde honing meeslingeren.

Als mijn kippen ruien krijgen ze nieuwe veren, als de lijsterbes ruit, bedoel je het moment dat de bloemen dan dor worden?

• Er ligt dan een tapijt van bloemblaadjes onder de bomen - het "sneeuwt" bij een windvlaag.

Vorig jaar slingerde ik ergens begin juli, als je schrijft dat de dracht is afgelopen, hoe bedoel je dat dan?

• Ja ik kan van hieruit niet in Almere kijken maar over het algemeen rond en in steden heb je twee periodes van ongekende bloei van planten, bomen en struiken.

- een van half april tot de derde week van mei
- de tweede van juni tot half juli,
- de derde de heide
Ja en dan heb je nog plaatsen waar een directeur van de afdeling groen imker is/was daar is het een feest van bloei van half april tot oktober toe.
Zoetermeer is zo'n uitgegroeid dorp waar het imkeren een feest is - een broer van mij is daar imker.

!Hans.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door Jeroenvt » do 07 mei 2009, 10:03

Helder, dank je wel.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door zonregeditor » do 07 mei 2009, 22:42

Peter woon je in zuid-Frankrijk?[...]en in mei meestal geen honing (meer).
ha hans!, ik bedoelde dat ik in mei meestal door mijn eigen voorraad
honing heen was :),
( en daarnaast niet genoeg honingkamers en honingramen trouwens)

De bijen hebben nog genoeg gelukkig!

groet peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten