Top bar hive

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:
Re: Top bar hive

Bericht door Berend » vr 03 jul 2009, 20:16

waarom?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door joselito » di 07 jul 2009, 19:58

Wel voor de spielerei is het misschien wel mooi om zo iets in je tuin te hebben maar voor de rest zie ik toch geen voordeel. Reizen met zulke kasten is al helemaal uitgesloten. Verder werk ik met Kieler bevruchtingskastjes die ook op deze manier conisch naar beneden gaan. Hierdoor bouwen de bijen de raat niet vast aan de zijkant. Maar ik moet er zo voorzichtig mee zijn of ze breken af. En hier heb ik over raampjes van enkele cm² en niet over raten zoals op de foto. Ook in gewone kasten kan je werken met starterstrips en de bijen zelf laten bouwen, als je dat wil.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 21:32

Berend, ik volg jos volledig. Zo'n kast is terug naar af! Tof om te hebben, maar om vlot mee te imkeren. Heb onlangs het geluk gehad om te spreken met een imker uit Somalie; deze weet maar al te goed wat kiezen als hij ons materiaal ziet.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » di 07 jul 2009, 21:38

Yep topicverwarring...verwijderd

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 21:51

Heb geen ondervinding met deze kasten enkel van eens te zien (zonder bijen). Wie ben ik om je tegen te spreken.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » di 07 jul 2009, 22:03

Sorry nog voor de verwarring. Ik heb ook niet veel ervaring met TBH, ik heb ze van dichtbij gezien tijdens tropenstage maar nooit zelf een grote gedraaid. Vooral goedkoop en simpel was het idee onder tropische omstandigheden.

Pure TBH met lange toplatten zijn vrij delicaat, natuurbouw in ramen en Warre achtige systemen vind ik veel interessanter.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Jeroenvt » za 11 jul 2009, 10:13

AndreasH schreef:
Ik heb begrepen dat je een stripje kunstraat kunt gebruiken om ze aan te zetten in mooie rechte straten te bouwen. Het gebruik van lollie stokjes schijnt ook te werken.... Mijn vraag is, hoe breed moet dat stripje zijn eigenlijk? Over de gehele lengte of maakt dat niet zoveel uit?


Ik hang nu een leeg raam (maar nog wel bedraad) zonder startstrip of loliestokje of satehprikker gewoon naast een ander raam en dan een sluitblok ernaast. Wordt net zo recht als kunstraat. Of nu de buitenste ramen van de bk's voornamelijk honing bevatten tussen het 1 na buitenste en buitenste raam in, wordt ook mooi recht. Maar dus zonder startoplossingen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Frank-Peter
Berichten:1
Lid geworden op:vr 24 jul 2009, 17:23
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Frank-Peter » vr 24 jul 2009, 18:25

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Mijn interesse gaat uit om in de toekomst bijen te houden. Op dit moment lees ik er veel over en ga ik bij een plaatselijk imker kijken om het bijen houden in de praktijk te zien gebeuren.

Ik heb gelezen over de top bar hive op http://www.backyardhive.com . Er zijn ook nog heel wat andere websites die dit type bijenkast beschrijven. In België - misschien in Nederland iets meer - lijkt dit soort bijenkast niet courant te worden gebruikt. De kast wekt mijn aandacht omdat ze mogelijkheden biedt om bijen op een natuurlijke manier te houden.

Zijn er hier mensen die met een top bar hive werken ?
en...
Zijn er mensen op dit forum die in België wonen en dit soort bijenkast gebruiken of er interesse in hebben om ermee te werken ?

Groeten,
Frank

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten