Tot wanner slingeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Tot wanner slingeren?

Bericht door DE BIEZEN »

Vandaag enkele kasten nagekeken. Volop nog onverzegelde honing.
Vanaf wanneer kun je beter niet meer slingeren en de honing laten zitten??

Gerard
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Tot wanner slingeren?

Bericht door AndreasH »

Net gehad op de cursus: Honing d'raf halen. Kijken of ze genoeg voer hebben (3 volle broedkamers-ramen vol voor 2 broedbakken). Als niet, dan bijvoeren met suiker.

Als je de honingkamers laat staan en het blijft rottig weer dan zijn ze over een paar weken voor de helft leeggehaald.

Groeten,

Andreas
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Tot wanner slingeren?

Bericht door Jeroenvt »

Vorig weekend nog heel veel te verzegelen, vandaag wilde ik ff checken, maar de dames waren in ten minste twee kasten niet in de stemming (zal het weer wel zijn). Ze waren al een stuk verder met verzegelen zag ik toen ik er een raampje uit trok, de rest nog niet gecheckt. Ik zie het nog een weekje aan, dan zal er wel genoeg verzegeld zijn. Maar onverzegelde ramen slinger ik pas vlak voor het inwinteren (eind juli, begin augustus begin ik al met inwinteren, heide doe ik toch niet). Ik kan van die onverzegelde alleen mede maken (en een beetje voor thuisgebruik) en de bijen hoeven niet bijgevoerd als ik het laat zitten.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Tot wanner slingeren?

Bericht door joselito »

Dat honing moet verzegeld zijn voordat je hem slingert is een fabeltje. Met een refractometer kan je dit controleren. Ik heb al meegemaakt dat de onverzegelde honing minder vocht had dan de verzegelde. Als de ramen nog niet verzegeld zijn en er komt geen honing meer binnen dan raken de cellen nu eenmaal niet vol en kunnen ze niet verzegelen. Dus als er een aantal dagen geen honing meer is binnen gebracht en zeker als het weer goed is geweest mag je slingeren zonder dat de honing later gaat gisten.
Daarentegen als er een enorme dracht is geweest en er komt dan slecht weer met veel regen en vocht en dit gedurende lange tijd, dan verzegelen de bijen de ramen sowieso. Want de binnengebrachte nectar kan niet eeuwig in de broedbak blijven zitten. Dus wordt hij naar boven gebracht en gedroogd in de mate van het mogelijke en dan verzegeld. En op die manier kan je honing hebben die een hoog vochtgehalte heeft. Bij heidehoning is dat vaak het geval. Het is bijna onmogelijk om heidehoning te slingeren die minder dan 20% vocht heeft. Met het gevaar dat er later gisting kan optreden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten