zeer chagrijnig

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:
zeer chagrijnig

Bericht door mechelen.hans » vr 17 jul 2009, 19:37

Gisterenavond bijencontrole gedaan. De eerste kast was vrij rustig. Om half negen aan de tweede kast begonnen. Daar kwam een chagrijn uit! Binnen de kortste keren de nodige prikken opgelopen. Voor de zekerheid de handschoenen aangedaan. Toch even doorgegaan en dat leverde nog meer prikken op. Dwars door de spijkerbroek, door de handschoenen, toen mijn gezicht iets te dicht bij het gaas kwam direct 2 voltreffers in mijn gezicht!
Nu was dit volk in de afgelopen weken niet het meest rustige volk maar dit sloeg alles.

Waar ligt het nu aan? Is het het moertje's temperament of ligt het aan het weer (onweer in de lucht, hoewel ik dat via buienradar tevoren had gecheckt) of ligt het er aan dat ik 14 dagen geleden de bijen van hun honing hebt beroofd (na de beroving heb ik ze wel 1,5 liter suikerwater vermengd met het schuim van de honing toegediend).

Wie helpt mij uit de droom? Als de bijen dit temperament houden, dan overweeg ik toch om ze te ruimen.[V]

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 19:53

probeer ergens andere koninginnen vast te krijgen van een zachtaardige soort. En knijp de koningin die in de kast zit met plezier dood. De bijen kunnen af en toe wel eens wat onrustiger zijn maar niet in die mate. Als je de bijen niet zonder handschoenen kan inspecteren dan is dat een signaal, opruimen die koningin.
Hier kijk ik de bijen na in korte broek en t-shirt en zonder enige bescherming alleen een dathe pijp in mijn mond

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door Jaap v.Popering » vr 17 jul 2009, 20:30

Vinden jullie s 'avonds half negen en buien op komst niet een beetje laat om een kast met bijen open te maken ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door Berend » vr 17 jul 2009, 20:55

Ik verbaas me altijd over die reacties van: "stekerig volk, moer doodknijpen en nieuwe invoeren"...
Als een volk nou een heel seizoen stekkerig is, dan kan ik deze redenatie volgens. Anders vind ik het getuigen van weinig respect voor de bijen en de koningin! [V]

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door lieven busschaert » vr 17 jul 2009, 20:59

Weinig respect... (volgens mij is het selectie) Als iedereen er eens zou voor zorgen om met zachte bijen te imkeren zouden er heel wat minder agressieve volken zijn! In deze tijd is het toch niet moeilijk om aan goed teeltmateriaal te raken.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 21:37

Berend, als je volledig ingepakt nog steken krijgt dan is er maar één oplossing.
Ik verbaas me altijd over de excuses. Het was half negen, onweerachtig, ik had zwarte kleren aan, wollen kleren, een fleece vest enz.
Als ze zo steken is er maar een uitleg, het zijn steekduivels.
Als je toch een andere keuze hebt waarom zou je dat dan voor lief nemen?

Ooit heb ik eens een andere koningin op een kast gezet in Ierland. Voordien was het zo dat als deze vrouw deze kast nagekeken had ze drie dagen niet in de tuin kon zitten. De bijen bleven rond het huis cirkelen. Twee dagen nadat ik de koningin erop had gezet konden we de kast nakijken zonder handschoenen en zonder eenmaal gestoken te worden en de tuin was terug toegankelijk [:)]

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door Berend » vr 17 jul 2009, 22:44

Haha, tsja in zo'n geval in Ierland kan ik me er iets bij voor stellen!
Maar als ik de openingspost lees krijg ik niet de indruk dat het hier om hetzelfde gaat...
Recentelijk tijdens een controle moest ik me ook steeds beter inpakken, maar de controle die ik daar na deed kon ik met blote handen doen en geen prik gekregen. In die tijd was het volk in dezelfde staat, leggende moer, genoeg voer en stuifmeel.

mechelen.hans schreef:
of ligt het er aan dat ik 14 dagen geleden de bijen van hun honing hebt beroofd


Zou best de oorzaak kunnen zijn, heb je ze wel je excuus aanboden? :D

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 22:57

Berend schreef:

Zou best de oorzaak kunnen zijn, heb je ze wel je excuus aanboden? :D


hahahaha, dat is een excuus dat ik toch nu toe nog nooit gehoord had.Ik weigerde om mijn excuses aan te bieden dus ik krijg nu mijn verdiende loon

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door Berend » vr 17 jul 2009, 23:13

lieven busschaert schreef:
Weinig respect... (volgens mij is het selectie)


Maar selectie doe je toch niet op ervaring met een volk over twee weken? Ik vind het ook een heel ander verhaal als het volk lange tijd agressief is (wat niet naar voren komt in de vraag).

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 23:51

Berend, als ze zo reageren, om wat voor reden dan ook, zal het nooit iets worden.
Agressiviteit in die mate moet je niet tolereren, er zijn andere keuzes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten