Agressief.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:
Re: Agressief.

Bericht door Marco en Ingrid » ma 14 sep 2009, 14:00

Ja piet-t ik weet het maar ja ik ben en hardleers, en vergeetachtig....
:-)
Heb tegenwoordig ook een spuitbus(je) om de bijen op afstand te houden. ruikt enorm naar amandel maar het werkt wel.

med vänligt hälsning,
Marco

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door remolen » ma 14 sep 2009, 16:28

voerbakken staan bij mij op een kamer waar een gaatje in het dek plastic of in de dekplank zit. Ik kan dus de bijen voeren zonder dat ze er last van hebben. Erg handig. Zonder pak zonder rook zonder....

lijkt me ook beter voor de bijen zo weinig mogelijk storen in deze tijd?

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door Chech » ma 14 sep 2009, 16:59

Ben ik helemaal met je eens Remolen, maar wat als je met een glas met deksel met gaatjes hebt dan komen ze er toch uit.Helaas kan ik hier geen grote voerbakken kopen die passen op mijn Nederlandse kasten wel op de Tsjechiesche. Ik heb ze nu in de middag suikerwater gegeven en het was al een stuk minder.
Groet Chech.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door wilde » ma 14 sep 2009, 17:11

Ik heb van een plat stuk PVC een halfrond stuk uitgezaagd, waar precies de deksels van de potten in passen. Je kunt dan gewoon schuiven, samen met de pot en weer terugschuiven met een nieuwe volle pot. Er kan geen bij naar buiten komen. Het hulpstuk kan natuurlijk ook van hout worden gemaakt. Ik gebruik de potten bij het voeren van zwermen.
Bij het najaarsvoeren gebruik ik 8 literbakken van plastic en hout (Mommersbakken). Dat gaat veel sneller en efficienter.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door A.A. Staals » ma 14 sep 2009, 17:45

maar wat als je met een glas met deksel met gaatjes hebt dan komen ze er toch uit.


Behalve wanneer je het gat afdicht met gaas en daar de pot opzet.

ad staals

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door Chech » ma 14 sep 2009, 19:03

Kijk eens aan de idee"en stromen binnen.Hr. de Wilde en Hr. Staal bedankt.Ga er meteen mee aan de slag
Groet Chech.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door Astrid Schoots » di 15 sep 2009, 15:45

Marco en Ingrid schreef:Heb tegenwoordig ook een spuitbus(je) om de bijen op afstand te houden. ruikt enorm naar amandel maar het werkt wel.

Ja, dat zal best wel werken, want dat naar amandel ruikende spulletje kan wel eens een afgeleide zijn van blauwzuur/cyaankali, dat ruikt net zo. Het wordt ook wel gebruikt om insecten te doden. (zie Bijenhouden, september #21).
Overigens, ik weet niet wat voor spuitbus jij gebruikt, maar de helaas nog steeds in de handel zijnde bijenverdrijver Fabispray is ook zo'n middel wat 'goed werkt'...
Ditmaal vanwege het hoofdbestanddeel Deet, een insecticide, dat bovendien in was en honing accumuleert zodat je honing bij controle zal worden afgekeurd.
Astrid

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door LWPisa » di 15 sep 2009, 15:58

Ik denk dat er in Bee-quick enzo geen cyaanverbindingen zitten maar benzaldehyde...dat ruikt ook naar amandel (bitterkoekjes) en werd/wordt veel gebruikt als "afstootmiddel" maar is beduidend minder gevaarlijk.

Er zijn een paar stoffen populair als "afstootmiddel": benzaldehyde, butyric anhydride (soort boterzuur) en DEET.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door Marco en Ingrid » di 15 sep 2009, 18:38

Hallo Astrid
Het is inderdaad een bus fabi spray.[V]
Maar er staat "neue rezeptur"
erhält 4,5 g/l lavandinöl

wat er nog meer in staat er niet op, maar als het zo schadelijk is gebruik ik het maar niet meer.

Toch heel nuttig zo´n forum [8D]

groet, Marco

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door Dirk Blanken » di 15 sep 2009, 20:53

Iedere imker weet dat een beetje rook goed werkt.
Waarom een spuitbus gebruiken waar je maar van moet afvragen wat zit erin.
Deze spuitbus is vast niet op de markt gebracht door een echte imker maar door een echte kapitalist die 5 keer per jaar op vakantie wil.
Als je rook toepast voor de behandeling via het vlieggat en een paar minuten wacht is de meeste agressie ook verdwenen.
Als dat niet helpt moet je andere bijen nemen.
Bij de koop eerst de te kopen volken open maken!!!
Bijvoorbeeld om 1600 en daarna de bijen om 1800 0f later als het zomer is meenemen.
Als ik volken verkoop worden de ramen met bijen overgezet in eige kasten dan is de zachtaardigheid direct te controleren.
Als er tenminste niet van elk raam een 1/2 cm moet worden afgezaagd, je maakt wat mee.
Zelf heb ik een pijpje geladen in de buurt maar meestal wordt er zonder enige rook behandeld.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten