nu al verdwijnziekte?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door A.A. Staals » za 24 okt 2009, 17:16

En wat ik ook vreemd vind is dat het allemaal bijen uit Nederland zijn en niet die van Tsjechie.Graag raad cq. advies.[:(!]


Was er wel een gezondheidsverklaring bij toen je ze meenam. :D[:I]

ad staals

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Chech » za 24 okt 2009, 20:23

Er waren geen gezondheids verklaringen bij. Maar ze komen van div. imkers, van uit Groningen tot Limburg. En de kasten zaten de hele zomer vol met bijen 2 br.kamers en één h.kamer.Ik had al een keer een vraag gesteld dat ze zo agessief waren als ik suiker water gaf bruisden ze gewoon de kast uit.Nu dus niet meer.[:(!]

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door A.A. Staals » za 24 okt 2009, 23:05

Chech schreef:En de kasten zaten de hele zomer vol met bijen 2 br.kamers en één h.kamer.


Dan nu een serieuze vraag:
Zaten er ook varroa mijten in en wat heb je daar aangedaan?
De volken die je over hebt, zijn dat hoofdvolken of zwermen?

ad staals

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Chech » zo 25 okt 2009, 14:00

Hr. Staals, Ik heb de bijen met mierenzuur behandeld. Ruim voor het inwinteren.Wat er nu over is zijn 6 zwermen en één hoofdvolk.
Met vr.gr. Chech.[:(!]

Laurent1
Berichten:13
Lid geworden op:wo 12 dec 2007, 10:51
Locatie:Eefde
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Laurent1 » ma 26 okt 2009, 12:23

Zou het geen roverij zijn geweest De agressieve bijen, en hele lege raten zouden er misschien op kunnen duiden.... Had je de vlieggaten verkleind bij het voeren??

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Chech » ma 26 okt 2009, 12:41

Hallo Laurent, de vlieg spleten waren tot 2 cm. groot terug gebracht.[:(!]
Met vr.gr. Chech.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Gerard Boswinkel » do 29 okt 2009, 21:45

Hoi Jan,

In jouw bijdrage aan deze topic, schrijf jij:

De laatste keer hebben we de heer Eich van Celle bij ons op bezoek gehad en die stelde dat je ramen met voer gerust weer kon gebruiken. Een half jaar later was is op een lezing in Duitsland waar de heer Eich een presentatie gaf. Ook hier kwam het onderwerp aan de orde. Wat te doen met de voer en stuifmeel ramen.
Het advies. OPRUIMEN !!!!!!!


Kun jij ons vertellen wat de beweegredenen zijn van de heer Eich?? In de laatste nieuwsbrief van jullie Carnicaclub staat ook een verslagje van het bezoek dat dhr. Eich in Groningen heeft gebracht. In dat verslagje staat, als ik het mij goed herinner, ook een soortgelijk verhaal.

Waarom ik dit vraag. Nou in het voorjaar van 2008 hebben wij een soortgelijke discussie hier op het forum gehad. Zie de link:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=8449&whichpage=1

In deze topic schrijft Jaap van Popering dat hij het uitgeslingerde wintervoer wel van Els Kleijnendorst wil hebben. Hij haalt inderdaad dat voer op en eind juni laat hij een raam met bijen en broed zien uit een opzetter die gevoerd is met het geslingerde wintervoer van Els. Zo te zien, ziet die opzetter er gezond uit en met het raampje broed is ook niets mis. Ik weet natuurlijk niet of deze opzetter de winter 2008 - 2009 overleeft heeft. Misschien kan Jaap van Popering hier nog iets over schrijven.

Ook Frans Gielen heeft afgelopen jaar een stukje hierover in Bijenhouden geschreven. Ook wat hem betreft kun je de voerramen gewoon weer gebruiken.

Deze ervaringen komt sterk overeen met mijn eigen ervaring. Een Dadant-aflegger die ik in mei 2008 heb gemaakt, heb ik toen twee ramen voer uit een verdwenen volk meegegeven. Dit volk is de winter 2008 - 2009 goed doorgekomen en is op dit moment het sterkste Dadantvolk dat ik op de stand heb staan.

Dus nogmaals: Ligt er een theorie aan deze aanbeveling van dhr. Eich ten grondslag of is het alleen maar voorzorg?

Groeten..............

Gerard Boswinkel

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Jan Kruit » do 29 okt 2009, 22:03

Hallo Gerard,

De achterliggende gedachte is dat ook in het voer virussen kunnen overleven. Voer je dit weer aan gezonde volken, veroorzaak je mogelijk een besmetting.

Ik weet dat er een discussie is over de oorzaak van de bijensterfte.
Volgens Eich is het een combinatie van varroa en virussen.
Zelf ben ik, tot op heden, ook in de overtuiging dat dit een reden is van de sterfte.
Toe we de varroa kregen en we gingen bestrijden hadden we besmettingen bij volken van 2 a 3000 mijten. Deze volken kwamen, na behandeling, goed de winter door.
De jaren waarin wij de volken hebben verloren hadden we besmettingen van ten hoogste een 500 mijten.

Tot op heden heb ik nog geen duidelijk antwoord op de CCD, verdwijnziekte en hoe we het allemaal noemen. Maar toch ga je als imker je aan één van de vele theorieën vasthouden en er proberen er mee te imkeren. Natuurlijk de ontwikkelingen wel in de gaten houden over de andere theorieën.




Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Jaap v.Popering » do 29 okt 2009, 22:35

Gerard Boswinkel schreef:

ik weet natuurlijk niet of deze opzetter de winter 2008 - 2009 overleeft heeft. Misschien kan Jaap van Popering hier nog iets over schrijven.




Gerard

Zelf heb ik ook wel eens volken verloren , en het overgebleven voer gelijk op andere volken geplaatst waarmee ik nooit problemen gekregen heb.

Het uitgeslingerde voer van Els heb ik een opzetter mee uitgeprobeerd en daarna pas alles in de herfst aan diverse volken opgevoerd .( ik geloof van zo'n 40 kg ) en miste in de lente enkele volken .( NIET door verdwijnziekte )

Ook nu ziet mijn stand er goed uit en verwacht geen abnormale sterfte .

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door AndreasH » do 29 okt 2009, 22:46

Handig om het geografisch duidelijk te laten zijn. Mensen die vroegtijdig volken verliezen intekenen op de kaart van Nederland. Misschien is er alsnog wel een verband tussen de locatie en de stefte. Misschien toch wel imadicloprid of een ander bestrijdingsmiddel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten