bijen en paarden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: bijen en paarden

Bericht door Dirk Blanken » di 27 okt 2009, 19:09

Ik zou een verschil maken met loslopende paarden en bijvoorbeeld een paardrijbak.
Een paard wat gestoken wordt en dat associëert met het geluid van bijen zal op afstand blijven, tenminste mijn hond blijft zo'n 6 m van de bijenstand.
Als er dichtbij gereden wordt op paarden zou ik het niet doen.

Ik sta bij een boer die zo,n 30 paarden heeft maar alles staat op afstand en er staan bomen om de bijenkasten.
Een haag van 2.5 m hoog staat er niet binnen 14 dagen dan zou je een hoge schutting moeten zetten.

Honden en paarden stinken voor bijen en worden regelmatig gestoken als ze in de buurt van de kasten komen, als de bijen tegen hen aanvliegen.

Als er een flinke rij bomen tussen staat is er vaak geen probleem
Toch zou ik zoveel mogelijk maatregelen nemen en de afstand zo groot mogelijk laten.

Vaak zie je bijenkasten vlak bij de openbare weg staan omdat de betr. imker te lui is om ze wat verder van de weg te zetten.
Ik hou 30 a 40 m aan.
Dirk


dertiende

corbij
Berichten:7
Lid geworden op:za 31 okt 2009, 22:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door corbij » za 31 okt 2009, 23:06

Mijn 8 volkjes staan op eigen erf waar tevens onze 2 paarden staan. Tussen de stand en de weides zit ongeveer 20 meter waar ook nog het pad doorheen loopt. Nooit geen last mee gehad. na het rijden lopen wij op ca. 6 meter voor de stand langs met veelal zwetende mensen en paarden.
Wel staat er deels beplanting. In de weide zit veel klaver en daar vliegen de bijen bij warm weer uiteraard op. Ik heb nog nooit gezien of gemerkt dat een van de paarden gestoken is.
Corbij.

een knipoog naar de vrolijke kant van het leven

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door dree » zo 08 nov 2009, 21:41

Die vuilbomen zijn een goed idee.

groet,

Dree

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten