Ontheffing verbod op bijenhouden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Ontheffing verbod op bijenhouden?

Bericht door Ruinerweg » ma 11 jan 2010, 21:59

Ik was net op de vernieuwde website van mijn woongemeente De wolden [url][/url] http://www.dewolden.nl en trof daar tot mijn grote verbazing een verbod op het houden van bijen aan.


Samenvatting


U wilt bijen gaan houden als hobby of als beroepsuitoefening. Bijen zijn beschermde dieren en kunnen overlast bezorgen in uw omgeving. Vandaar dat u een ontheffing op het verbod bij de gemeente moet aanvragen.

Dit was mij volslagen onbekend!
De voorwaarden waaronder zijn de bekende: afstand tot de openbare weg etc.

Heeft iemand hier al mee te maken gehad en een ontheffing aangevraagd?

Groet,

Roel.[url][/url]www.ruinerimkers.nl

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ontheffing verbod op bijenhouden?

Bericht door arjan_vanderveen » di 12 jan 2010, 08:57

Hallo Roel,

Ik heb er even naar gekeken. Wat ze bedoelen is dat er een verbod is als je niet aan de bekende voorwaarden voldoet. Het staat er alleen erg onhandig geschreven. Ze proberen een simpele samenvatting te geven van de officiële regels uit de APV (dat is wat wettelijk geldt) en die is geschreven door iemand die er geen verstand van heeft. Bijen zijn immers ook geen beschermde dieren. Als je dus aan de voorwaarden van 30 m etc. voldoet is er niets aan de hand.

Groet, Arjan

Bijen houden
Samenvatting

U wilt bijen gaan houden als hobby of als beroepsuitoefening. Bijen zijn beschermde dieren en kunnen overlast bezorgen in uw omgeving. Vandaar dat u een ontheffing op het verbod bij de gemeente moet aanvragen.


Voorwaarden

Het is verboden bijen te houden binnen een afstand van dertig meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven (zoals bedrijfsgebouwen en scholen) en binnen een afstand van dertig meter van de openbare weg.
Het verbod geldt niet indien voldoende beschermingsmaatregelen worden genomen (door middel van een afscheiding van twee meter) en indien de omliggende gebouwen eigendom zijn van de bijenhouder.
Toekenning van de ontheffing is verder afhankelijk van de omstandigheden en redenen van het verzoek.

agoede
Berichten:19
Lid geworden op:vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie:landsmeer
Contacteer:

Re: Ontheffing verbod op bijenhouden?

Bericht door agoede » do 14 jan 2010, 09:11

Voor zover ik weet is het aan de gemeente om regels omtrend bijenhouden vast te stellen. Veel gemeenten hanteren de model APV die door de Verening Nederlandse Gemeente is voorgesteld. Dit is echter geen wet en kan door de gemeente worden aangepast. Maar of deze APV nu in werking treed kan alleen door een geldig raadsbesluit.
Je zult dus in je gemeente moeten navragen wat het officieel vastgesteld besluit is. En vraag daar de besluitdatum bij! Anders ga je met een kluitje in het riet.
Er bestaat in nederland geen overkoepelend bijenbeleid en dus ook geen regel waar je altijd op terug kunt vallen.
Als er niets is vastgesteld mag je naar mijn mening in principe alles en moet je je eigen grenzen aanhouden

arnold

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ontheffing verbod op bijenhouden?

Bericht door Oude Essink » do 14 jan 2010, 10:24

Als er niets is vastgesteld mag je naar mijn mening in principe alles en moet je je eigen grenzen aanhouden

Als je in conflict komt met je buren die jou aansprakelijk gaan stellen voor overlast of schade, ben je uiteindelijk op de rechter aangewezen; als die rechter geen bindende richtlijnen heeft, ben je van zijn luimen afhankelijk. Ik zou voorzichtig zijn met "je eigen grenzen" en ervoor zorgen, dat je ze in alle redelijkheid kunt verantwoorden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Ontheffing verbod op bijenhouden?

Bericht door semar » do 14 jan 2010, 12:40

In de gemete Haarlem kun je oficiele verguning aanvragen,
en in masterdam is er gedoog tot een van de buren gaan klagen.

dus goed uitzoeken wat jouw gemete vindt.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Ontheffing verbod op bijenhouden?

Bericht door Ruinerweg » do 14 jan 2010, 14:23

Ik heb een mailtje naar de gemeente gestuurd met de vraag of er inderdaad ontheffing moet worden aangevraagd en van wanneer dit raadsbesluit dan is.
Verder heb ik gevraagd of - wanneer dit niet zo is - men het stukje wil herschrijven en de burger de juiste informatie wil verstrekken, en meteen even wil rechtzetten dat bijen geen beschermde dieren zijn.
Ik wacht af!

Mvg,

roel

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Ontheffing verbod op bijenhouden?

Bericht door Jeroenvt » do 14 jan 2010, 15:57

Op de site van jouw gemeente staat ook de APV, die maakt het een en ander duidelijk: http://www.dewolden.nl/document.php?fil ... ent=&c=101

zoek naar het artikel over bijen. Lid 1 bepaald wanneer er een verbod geldt, lid 5 zegt dat de gemeente weer een ontheffing kan verlenen. Behalve lid 1 is bijen houden verder niet verboden en is ook geen ontheffing nodig.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten