Schimmel in kast.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Rubens busy bees
Berichten:13
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 20:46
Locatie:Belgie
Contacteer:
Schimmel in kast.

Bericht door Rubens busy bees » wo 24 feb 2010, 18:29

Ik heb deze middag mijn eerste en enige bijenkastje eens nagekegen. Met alles wat ik las op het forum over de verdwijnziekte en wintersterfte was ik er wel niet zo gerust in. Er zaten nog bijna evenveel bijen in dan voor de winter, maar zowel op de ramen als op de binnenkant van de kast zit er een witachtige afzetting, schimmel vermoed ik. Kan dit kwaad? En zo ja wat moet ik hier aan doen?

Apiarius
Berichten:6
Lid geworden op:zo 21 feb 2010, 18:20
Contacteer:

Re: Schimmel in kast.

Bericht door Apiarius » vr 26 feb 2010, 11:39

Ik kom op dit moment nog niet in mijn volken en laat ze nog zeker een maand met rust. Misschien een tip voor volgend jaar?
Schimmel in de kast heeft te maken met vocht en waarschijnlijk heeft het volk niet de hele kast warm genoeg kunnen houden. Volgend jaar zou je bij het inwinteren de buitenste ramen kunnen vervangen door sluitblokken.
De beschimmelde raten zou ik verwijderen, maar nogmaals: ik werk in februari nog niet in mijn volken.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Schimmel in kast.

Bericht door willem » vr 26 feb 2010, 13:36

Apiarius schreef:... en waarschijnlijk heeft het volk niet de hele kast warm genoeg kunnen houden.

Dat doen ze ook niet, als het buiten vriest, vriest het ook binnen. Alleen de tros wordt op temperatuur gehouden.
Groeten, Willem

Apiarius
Berichten:6
Lid geworden op:zo 21 feb 2010, 18:20
Contacteer:

Re: Schimmel in kast.

Bericht door Apiarius » za 27 feb 2010, 08:37

willem schreef:Dat doen ze ook niet, als het buiten vriest, vriest het ook binnen. Alleen de tros wordt op temperatuur gehouden.
Groeten, Willem

Goede verbetering...natuurlijk [:)]

Rubens busy bees
Berichten:13
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 20:46
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Schimmel in kast.

Bericht door Rubens busy bees » za 27 feb 2010, 20:12

Ja, misschien heb ik een beetje te vroeg gekeken he, maar het was zeer kort en bij zonnig en windstil weer. Voor de winter zaten er een zestal ramen bomvol van de 8. Nu zijn er nog een vijftal bezet. Is dit dan te voorkomen door de bijen op nog minder ramen in te winteren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 160 gasten