Koninginnedop en nog een vraagje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
martha van dam
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie: Nederland
Contacteer:

Koninginnedop en nog een vraagje

Bericht door martha van dam »

hallo medeimkers

Ik heb vorige week gecontroleerd en in een dubbel polystyreen Koninginne kastje dus 12 kleine ramen (van Guus vorig jaar gekocht) zat al gesloten broed. echter zojuis keek ik met een mede imker en er zat al een grote volle koninginnedop in Hij adviseerde hem te breken wat ik opgevolgd heb. Maar is dit niet vroeg voor een dop???. Moet ik me zorgen maken
Graag advies.
En dan nog een vraagje: De afwijkende maat raampjes. Ik wil dit kastje leegmaken en weggeven in een oud 6 ramertje hoe pak ik dit aan. Mijn idee (maar ik twijfel of dit een goede manier is)
Ik heb ook 20 ramers gewone maat ramen staan zou ik b.v. 2 ramen over kunnen zetten en dan de 12 kleine raampjes afslaan. Ook kan ik de ramen met het broed in sluitramen van polystyreen opsluiten en zo meegeven in een 6 ramer

Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschrijving heb gegeven

Bedankt voor advies
Martha van Dam
Casa Kippo
http://www.zijdehoentjes.nl
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnedop en nog een vraagje

Bericht door Dirk Blanken »

Martha,
Ik heb ook in het voorjaar een aantal overwinterde mini-plus maar dan op niet 2 maar op meestal 6 BKtjes.
Dit voorjaar waren 4 van de 6 goed bezet.
Die vrij goede volken heb ik nu staan op een BK segeberger met daarin een miniplusraam met briasbroed gemonteerd in een standaardraam + de koningin + een grote hoeveelheid bijen erin afgeslagen(verder ongeveer 4 á 6 uitgebouwdw ramen + verder een paar KR)
Bovenop de segeberger BK komt een uitlaatbord met op de uitlaatplaats een moerroostertje en op dat uitlaatbord een speciale bak waarin de broed en voerraampjes uit de mini-plus goed passen.

Als het broed na drie weken is uitgelopen sla ik alles af in de segeberger BK waarin dan al ongeveer 3 a 4 broed aanwezig is.
Als de koningin goed is heb je dan een goed volk wat een ietsje gemanupuleerd is maar gezond verder kan gaan.
Met iets gemanupuleerd bedoel ik dat na het afslaan de miniplus raampjes worden weggenomen.
Het voer moet dan worden toegevoegd
Stuifmeel is in het voorjaar hier nooit een probleem.


Daarom doe ik dit in het voorjaar.
Ook bouwen bijen in het najaar alleen als het echt moet.

Jij kan of wil waarschijnlijk voor dat ene volkje niet zo'n drukte maken.

Het kan ook anders .

Je doet het segebergerbak gebeuren net zo.
Maar zet de miniplusraamjes broed/voer in een aangepaste honingkamer door ergens een latje te zetten waarop de miniplus raampjes aan de andere kant rusten.

Sla de broedraampjes nooit af laat de bijen erop zitten.

Je kan natuurlijk ook het volkje afslaan in je 6 ramer met één broedraam van een ander volk.
De miniplus raamjes zet je dan boven een ander volk in een aangepaste bak.

Succes Martha





martha van dam schreef:
hallo medeimkers

Ik heb vorige week gecontroleerd en in een dubbel polystyreen Koninginne kastje dus 12 kleine ramen (van Guus vorig jaar gekocht) zat al gesloten broed. echter zojuis keek ik met een mede imker en er zat al een grote volle koninginnedop in Hij adviseerde hem te breken wat ik opgevolgd heb. Maar is dit niet vroeg voor een dop???. Moet ik me zorgen maken
Graag advies.
En dan nog een vraagje: De afwijkende maat raampjes. Ik wil dit kastje leegmaken en weggeven in een oud 6 ramertje hoe pak ik dit aan. Mijn idee (maar ik twijfel of dit een goede manier is)
Ik heb ook 20 ramers gewone maat ramen staan zou ik b.v. 2 ramen over kunnen zetten en dan de 12 kleine raampjes afslaan. Ook kan ik de ramen met het broed in sluitramen van polystyreen opsluiten en zo meegeven in een 6 ramer

Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschrijving heb gegeven

Bedankt voor advies
Martha van Dam
Casa Kippo
http://www.zijdehoentjes.nl



dertiende
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnedop en nog een vraagje

Bericht door Hans van der Post. »

martha van dam schreef:
hallo medeimkers
Ik heb vorige week gecontroleerd en in een dubbel polystyreen Koninginne kastje dus 12 kleine ramen (van Guus vorig jaar gekocht) zat al gesloten broed. echter zojuis keek ik met een mede imker en er zat al een grote volle koninginnedop in Hij adviseerde hem te breken wat ik opgevolgd heb. Maar is dit niet vroeg voor een dop???. Moet ik me zorgen maken. [............]
Bedankt voor advies
Martha van Dam
Casa Kippo http://www.zijdehoentjes.nl
Martha als er een dop in het volkje zit? geeft dit wel iets aan. Als de deze hebt gebroken zal er negen dagen later weer een dop in het volkje zitten! Is dit zo dan is het voor mij een teken dat de moer niet goed is. Dit door de bril van de bijen gezien. Als je het volkje goed heb bekeken zal je hebben gemerkt broed in alle stadia aanwezig was. Dat is door onze bril gezien.
Ja je kunt nog een keer de dop breken en gelijk zoals Dirk al aangaf meer ruimte geven door het over te zetten in een standaardkast.
Met deze dop(pen) brekerij ben je in iedergeval een stuk verder in april gekomen. Als er voor de derde keer weer een dop wordt aangezet kun je deze laten staan en de moer laten komen. Bij een stille - moer - wisseling zal een volk niet zwermen. De "oude" moer blijft in het volk totdat de jonge moer aan de leg is gekomen.
De oude wordt door het volk "afgedankt".

!Hans.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Koninginnedop en nog een vraagje

Bericht door Bart de Coo »

Martha,

Ik bezit precies dezelfde kastjes als jij, ook gekocht van Guus. Ze bevallen me prima. Ik had een carnica ingewinterd op twee bakjes. Afgelopen zaterdag heb ik gekeken en er zaten zes raampjes broed in. Ik heb alle zes de raampjes in 1 bakje gestopt. De tweede bak heb ik verwijderd. Die raampjes ga ik hergebruiken voor de volgende lichting reservemoertjes.

Vervolgens haal ik de bijenuitlaat uit een dekplank. Nu heb ik dus alleen maar een groot rond gat. Daar zet ik de miniplus bovenop, zodat ze makkelijk de broedkamer in kunnen. Vlak onder het minipluskastje heb ik twee uitgebouwde ramen hangen met heel weinig voer. Daarnaast hangen twee verzegelde, zware ramen, bomvol voer. Met de paas maak ik de kast even open, sla de raampjes af in de broedbak, leg er een moerrooster tussen en doe alles weer dicht. Over drie weken (waarschijnlijk minder: al het broed was gesloten) verwijder ik het kastje. Dit volk gaat hoogstwaarschijnlijk de meeste zomerhoning halen van allemaal. Let op mijn woorden.

Bart
martha van dam
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnedop en nog een vraagje

Bericht door martha van dam »

Bart de Coo schreef:
Martha,

Ik bezit precies dezelfde kastjes als jij, ook gekocht van Guus. Ze bevallen me prima. Ik had een carnica ingewinterd op twee bakjes. Afgelopen zaterdag heb ik gekeken en er zaten zes raampjes broed in. Ik heb alle zes de raampjes in 1 bakje gestopt. De tweede bak heb ik verwijderd. Die raampjes ga ik hergebruiken voor de volgende lichting reservemoertjes.

Vervolgens haal ik de bijenuitlaat uit een dekplank. Nu heb ik dus alleen maar een groot rond gat. Daar zet ik de miniplus bovenop, zodat ze makkelijk de broedkamer in kunnen. Vlak onder het minipluskastje heb ik twee uitgebouwde ramen hangen met heel weinig voer. Daarnaast hangen twee verzegelde, zware ramen, bomvol voer. Met de paas maak ik de kast even open, sla de raampjes af in de broedbak, leg er een moerrooster tussen en doe alles weer dicht. Over drie weken (waarschijnlijk minder: al het broed was gesloten) verwijder ik het kastje. Dit volk gaat hoogstwaarschijnlijk de meeste zomerhoning halen van allemaal. Let op mijn woorden.

Bart


bedankt allemaal ik kan hier goed mee uit de voeten

Martha van Dam
luc
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnedop en nog een vraagje

Bericht door luc »

Ik zou, alvorens die koninginnedop te breken, eerst de koningin eens opzoeken en haar even fysiek controleren. Kijk ook even of ze nog aan de leg is. Vind je geen koningin of vind je er wel één maar geen eitjes, dan kan je best de wisseldop behouden. Het is dan de redding van het volk. Sommige mee overwinterende darren zorgen wel voor de rest.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnedop en nog een vraagje

Bericht door Hans van der Post. »

Luc je maakt een grapje!
Darren zijn maar een paar maanden productief. Darren die over winterd zijn, zijn nu oude heren.[;)]
Kijk en lees dit maar eens.
http://www.bijenhouden.nl/downloads/dar.zip

!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 133 gasten