Koningin merk verloren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Koningin merk verloren?

Bericht door AndreasH » vr 23 apr 2010, 09:40

Hum.... Secondenlijm lijkt me niet echt fijn voor zo'n beestje. Maar jah, als het werkt...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 23 apr 2010, 09:45

AndreasH schreef:
Hum.... Secondenlijm lijkt me niet echt fijn voor zo'n beestje. Maar jah, als het werkt...


Met lijm is het hoofdzaak dat het goed vast zit , en vooral dat er geen geur aan zit,want dan wordt de Koningin gelijk ingebalt .

En op het verharde rugschilt voelt zij daar waarschijnlijk niets van .

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door AndreasH » vr 23 apr 2010, 09:55

(APENSTAART)jaap,

Tuurlijk, da's duidelijk. Daar is lijm voor..... Toch zou ik het niet met secondenlijm doen. Dat gaat zo verdomd snel, als je niet geoefend bent in het merken bent van de koningin kan het zomaar zijn dat je opeens een moer aan je vinger hebt zitten en er niet meer vanaf krijgt. Best lastig.... Dan maar liever de moer nog een paar minuten in haar kooitje en dat risico niet lopen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 23 apr 2010, 10:15

AndreasH schreef:
(APENSTAART)jaap,

Tuurlijk, da's duidelijk. Daar is lijm voor..... Toch zou ik het niet met secondenlijm doen. Dat gaat zo verdomd snel, als je niet geoefend bent in het merken bent van de koningin kan het zomaar zijn dat je opeens een moer aan je vinger hebt zitten en er niet meer vanaf krijgt. Best lastig.... Dan maar liever de moer nog een paar minuten in haar kooitje en dat risico niet lopen.


Zelf merk ik helemaal niet , enkel de koningin die in de observatie kast gaat voor de Braderie , omdat ik anders de gehele dag de Koningin aan moet wijzen .

Jaap v P

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door Robbert » vr 23 apr 2010, 10:16

Mijn bijenleraar vertelde dat hij ook eens Typex gebruikt heeft maar dat hij per ongeluk met het kwastje van toen de hele moer bestreek. Deze heeft het uiteindelijk niet overleeft.

Ik ga het proberen met de stift en als dat niet bevalt dan maar weer terug naar de mini-frisbee op de rug.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door ainanc » vr 23 apr 2010, 11:47

Mijn bijenleraar gebruikte autolak. Ik plak zelf van die plaatjes op de moer. Werkt prima.

Abdurr Inanc

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 23 apr 2010, 12:16

ainanc schreef:
Mijn bijenleraar gebruikte autolak.


Schrijf er dan ook gelijk bij welk soort autolak daar gebruikt is , want er zijn soorten die 12 uur blijven plakken en er zijn soorten die gelijk droog zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door ainanc » vr 23 apr 2010, 17:13

hoi,

Soort weet ik niet, heb er ook geen verstand van, daarom gebruik ik de gebruikelijke platenmerkjes.

Abdurr Inanc

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door Bieboerke » vr 23 apr 2010, 21:31

AndreasH schreef:
(APENSTAART)jaap,

Tuurlijk, da's duidelijk. Daar is lijm voor.....

De lijm die bij de plaatjes bijgeleverd wordt mag nooit onder het vriespunt komen of hij verliest van zijn waarde. Dit is meestal de oorzaak van verlies van merkteken bij de koningin.
Marco

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin merk verloren?

Bericht door lamheuv » za 24 apr 2010, 21:18

Zoals Hans schrijft, het merk kan eraf geknaagd zijn.
Er kan na jouw laatste controle een stille moerswisseling geweest zijn.
Rijpe darren, die sperma kunnen leveren, moeten (als ik het mij goed herinner) 40 dagen oud zijn.
Eerder heeft een imkervriend kunnen constateren, dat een nieuw geboren koningin van hem, vóór Koninginnedag (30 april. ;-) )bevrucht is.......

Wij merken al een aantal jaren met autolak.
Een Motip spuitbus. En dan niet op acryl basis, maar op olie basis.
Na het merken gaat bij ons de koningin ALTIJD in een invoerkooitje terug in haar volk. Snel werken (in 2 dagen tijd alle moeren gemerkt uit een groot aantal volken)en het zekere voor het onzekere.
Tegen het tussenschotje, aan de zijde van de opening, een klein propje suikerdeeg. Koningin verkleeft niet; de lak kan drogen; de geur van het volk wordt weer aangenomen; de werksters en koningin doen hun best om het suikerdeeg op te eten, zodat de koningin het kooitje kan verlaten en bij de volgende controle is de koningin weer volop aan de leg en kan het kooitje verwijderd worden.
Het andere jaar is de lak nog duidelijk zichtbaar.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bureveld, Google [Bot] en 70 gasten