gat in dekplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
gat in dekplank

Bericht door Bijenhoudster » di 11 mei 2010, 13:19

Afbeelding

Ben nog steeds bezig met de kasten opknappen... Nu aangekomen bij de dekplanken. Dit is een foto van een zesramer met in de dekplank 1 gat doorsnede 3,5 cm. In de dekplanken van de spaarkasten zitten 2 van deze gaten naast elkaar. Waar zijn die gaten voor? En moeten die niet dichtgemaakt.

Of bij de spaarkast moet daar soms een groot gat ingemaakt worden voor een bijenuitlaat?

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door Maarten Hoogeveen » di 11 mei 2010, 14:14

die gaten zijn voor het bijvoeren??
teminste daar gebruik ik ze voor

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door AndreasH » di 11 mei 2010, 14:17

De precieze reden dat er twee gaten in zitten laat zich alleen maar raden. Vermoed dat de imker in kwestie bedacht heeft dat er dan een gat voor in en een voor uitgaande bijen zou zijn. Op zich wel een leuke maar of het nut heeft.... Geen flauw idee.

Een groter gat voor de bijenuitlaat is wel handig maar een bijenuitlaat heb je toch eigenlijk niet echt nodig, is meer voor het makkelijke :-)

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door lamheuv » di 11 mei 2010, 14:36

Tegenwoordig hebben we doorzichtig plastic als afdekking. Kun je zonder veel verstoren naar de bijen kijken en al enigszins je conclusies trekken.
Eerder hadden wij ook een triplex dekplank met een gat.

Waarom er 2 gaten inzitten, weet ik niet. Is niet echt nodig.

Een gat in de afdichting kun je inderdaad gebruiken om het volk te voeren.
Wij zetten er een rand omheen, zo groot als het kastje.
Op het gat zetten we een margarine kuipje met een gat, zo groot als een munt, daarin suikerdeeg; het dekseltje op het kuipje en af en toe weer vullen wanneer nodig.

Ook kun je ze door dit gat inwinteren. Voerbakje er overheen zetten en vullen maar. Eventueel wat suikerwater er langs laten lopen de kast in, om de bijen de weg te wijzen.

Is dit alles even niet nodig, dan leg je er een plaatje overheen. Van bv. triplex.
Ga je reizen dan even een stukje schilderstape gebruiken om de afdichting niet te laten verschuiven.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door Bijenhoudster » di 11 mei 2010, 19:59

Bedankt voor het meedenken.

Dus als ik het goed begrijp zit het gat erin zodat de bijen naar boven kunnen om te eten. Misschien was de gedachten erachter 2 gaten in de dekplank van de spaarkast omdat daar meer bijen in zitten dan in die zesramer met 1 gat. Ik dacht dat er maar 1 gat van 18 mm nodig was maar vroeg mij af of er soms iets bestond dat precies op deze openingen van 3,5 cm past. Overigens gaat het denk ik om een hele oude kast, dus misschien iets wat niet meer in gebruik is.

Wat zal ik in dit geval doen? Eén gat dicht timmeren en de ander met plaatje los erop om te kunnen voeren? Want begrijp ik het goed dat dit gat dicht moet als het niet in gebruik is? Kan ik die gaten ook zo laten en er een los plankje opleggen?

Zo'n bijenuitlaat lijkt mij wel handig voor honing oogsten. Kan die uitlaat zo verzet worden dat bijen ook weer wel terug kunnen en zo gevoerd kunnen worden? Dat zou dan multifunctioneel zijn. Dan zou ik van die 2 kleine gaten een grote kunnen maken om die uitlaat er op te plaatsen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door AndreasH » di 11 mei 2010, 20:28

Een bijenuitlaat kun je er over het algemeen gewoon 'inleggen'. Dat is voldoende. Dus maak het gat gewoon zo groot als de bijenuitlaat en leg er een plankje overheen. Dat plankje kitten ze gewoon weer vast dus vastmaken hoef ook weer niet :-) Tadaa, het leven kan zo eenvoudig zijn :-)

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door pim123 » di 11 mei 2010, 21:30

Ik heb een perspex plaatje op die gaten liggen, ter inspectie ene vermaak. In het najaar zet ik mijn voerbakken op dat gat voor de wintervoering en het gat is bij mij evengroot als een bijenuitlaat om honingbakken bijenvrij te maken. Handig hoor zo'n gat [:)]

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door lamheuv » wo 12 mei 2010, 08:59

Een bijenuitlaat laat de bijen eruit.

Het wordt gebruikt om de honingkamer bijenvrij te maken, zodat je de honingkamer eraf kunt nemen en de honing uit de ramen kunt slingeren.
Zit er echter ook broed in de honingkamer dan helpt de bijen uitlaat niet. Een aantal bijen zal op het broed blijven om het te verzorgen.

Bijen kun je ook met een veger of door afstoten van de honingramen krijgen, zodat je ze kunt slingeren.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: gat in dekplank

Bericht door semar » za 26 jun 2010, 19:13

heb zelf ook van die gaten, reuze handig voor voeren maar ze hebben meer functies.

in de zomer als je 1-2-3 honingbakken op het volk heb staan help dat de bijen aanzienlijk met het indikken van de honing (warme vochtige lucht stijgt op) zo kost het ze veel minder moeite om de warme vochtig lucht af te voeren, anders moeten ze de warme vochtige lucht door de hele kast en het broednest naar beneden bij het vlieggat of bodenventilatie naar buiten krijgen. bij zwaare dracht zit het er bij mij altijd vol met jonge bijen die de warme vochtige lucht naar de zijkant (waar er ruimte is tussen dak en buitenrand).
in de winter gat afgesloten met plankje maar altijd klein kiertje open veel minder condens in de kasten (warme vochtige lucht verhaal) als het ze kiertje te groot vinden sluiten ze gedeeltelijk met propolis (gebeurt prakties nooit).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 165 gasten