ZEVEN

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
ZEVEN

Bericht door jaap » di 15 sep 2009, 22:55

wie heeft ervaring met een zeef met verwarming en kan er wat over vertellen en misschien heeft iemand een te koop tweedehands

jager

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ZEVEN

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 sep 2009, 09:10

Jaap misschien kun je beter eerst de honing ongezeeft opvangen en dan verwarmen - dan alsnog door een zeef laten lopen.

!Hans.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ZEVEN

Bericht door jaap » wo 16 sep 2009, 10:52

Ik vang de honing na het slingeren ongezeefdt op.daarna schep ik na een of twee dagen de was etc. er af maar dan gaat de honing door een puntzak zeef en nu is er een elect. spiraal er in te koop en daar gaat het om. het zeven duurt mij nu te lang ik ben er teveel tijd mee kwijt. het imkeren wordt hierdoor gemakkerlijker door hoop ik.

jager

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: ZEVEN

Bericht door joselito » vr 18 sep 2009, 09:26

http://bijenhof.e-motions.be/cataloog/l ... p_code=43C

Sinds jaren werk ik met een nylon puntzeef en heb geen problemen met het zeven. Een emmer van 12kg is er in enkele minuten door. Na een viertal emmers moet ik het zeef wel terug zuiver maken.
Alleen heidehoning moet ik eerst verwarmen voordat deze erdoor gaat. Ik zeef de honing wel direct na het slingeren en denk dat het dan eenvoudiger gaat.
De verwarmers die in deze zeven passen heb ik wel eens gezien, maar ik heb ze nog niet in gebruik gezien.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: ZEVEN

Bericht door wilde » zo 20 sep 2009, 11:25

Ik begrijp niet goed waar jullie het over hebben. Het lijkt allemaal niet kwaliteitsverhogend dat extra zeven en eventueel zelfs ook nog verwarmen. Ook als verwarming tot maximaal 40 graden C. plaatsvindt, gaat de honing erop achteruit.
Mijn honing gaat bij het slingeren door een grove en een wat fijnere zeef in één keer. Dat is alles. Op de grove zeef liggen enkele bijenrestanten en stukjes was, op de fijnere alleen wat fijne wasdeeltjes. Als je verder gaat zeven en verwarmen gaat de honing sterk in kwaliteit achteruit. Het eindproduct zal schoner ogen, maar deze uiterlijke schoonheid bedriegt. Je haalt er juist de goede delen uit die het product kwaliteit geven: stuifmeel. Hier en daar een klein vuiltje zie ik liever dan steriele verpeste honing.

Groet, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 166 gasten