Veranderen van model kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:
Veranderen van model kast

Bericht door zanna » za 03 okt 2009, 11:43

Beste,
Ik heb momenteel twee kasten van het type "Langstroth".
Nu zou ik volgend seizoen willen veranderen naar "Dadant" en hierover heb ik zo een aantal vraagjes.

Kan ik er volgend seizoen een dadant kast op plaatsen met alleen maar nieuwe waswafels in?
of ...
Verhoog ik mijn Langstroth kast zo dat ik er enkele ramen van dadant kan inhangen maar loop ik dan niet het risico dat de bijen onder aan de ramen (langstoth) gaan aanbouwen?
of ...
Heeft er iemand een goede tip?
en ...
Kan ik ondertussen ook nog een honingzolder plaatsen (half hoog) ?

Veel vragen dus.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Veranderen van model kast

Bericht door Marco en Ingrid » za 03 okt 2009, 12:16

Hoi
Langstroth en dadant hebben de zelfde maat dus die kun je er dan gewoon op zetten lijkt mij.
En ja dat bouwen ze in no time uit dat heb ik zelf ook gedaan , alleen ging ik van een zweedse maat LN naar langstroth toe die langer was...
Maar waarom dadant ? wordt dat niet heel zwaar tillen als die vol met honing zit? 1/1 langstroth weegt al 28 a 30 kg met honing daarom heb ik 3/4 langstroth baken als honingzolders.
heb 1/1 als broedkamers.

met vr gr, Marco

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Veranderen van model kast

Bericht door joselito » zo 04 okt 2009, 16:36

Het veiligste is om de langstrothkast in de lente bovenop de dadantkast te zetten. Eenmaal dat de koningin onder aan het leggen is plaats je de rooster en 3 weken later is het opgelost.
De dadantkast erop plaatsen is veel gevaarlijker. Plots verdubbel je de ruimte met gevolg dat de bijen het broed ternauwernood nog kunnen warm houden, zwijg stil van nog te gaan uitbreiden.
Het eerste systeem heb ik al meermalen toegepast. Eventueel kun de langstroth kast nog wat gaan voederen als ze op de dadantkast staat. Je zult dan verbaasd staan hoe snel de waswafels opgewerkt worden en de koningin naar beneden gaat.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veranderen van model kast

Bericht door marcv » zo 04 okt 2009, 19:56

Je kan ook in de lente de Langstroth ramen gewoon overhangen in de Dandant kast. Tijdens het overhangen kan je al een aantal ramen vervangen door Dadant. In de loop van het jaar vervang je dan geleidelijk de rest.
Ik heb zelf nog een Dadant kast waar nu nog één Langstroth in zit (in de 6-ramer waarmee ik gestart ben zaten een paar Langstroth ramen). Ze bouwen gewoon onderaan wat aan maar dat geeft bij mij geen problemen.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Veranderen van model kast

Bericht door zanna » za 20 mar 2010, 20:30

Mijn eerste vraag is al wel een tijdje geleden maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Plaats ik nu (als de tijd daar is) eerst een broedkamer onderaan of plaats ik eerst een honingkamer of kan ik ze allebei onmiddellijk plaatsen.

De optie van ramen over te hangen kan ik niet doen omdat er in de langstroth kast met een ander type ramen gewerkt wordt.

vw_bulli
Berichten:6
Lid geworden op:za 27 feb 2010, 22:47
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veranderen van model kast

Bericht door vw_bulli » wo 24 mar 2010, 20:28

Kunt ge niet beter dit seizoen nog doorwerken met de kast waar uw volk inzit. En tegen dat ze willen gaan zwermen een kunstzwerm maken en die in uw nieuwe kast doe en dan met het oude volk verder imkeren tot het einde van de dracht ( na de heide dracht ) wanneer alle broed zo vermogelijk is uitgelopen. En dan de 2 volken terug samenvoegen op uw gewenste kast. Natuurlijk moet ge die kunstzwerm voederen in de nieuwe kast he.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Veranderen van model kast

Bericht door joselito » do 25 mar 2010, 10:29

zanna schreef:
Mijn eerste vraag is al wel een tijdje geleden maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Plaats ik nu (als de tijd daar is) eerst een broedkamer onderaan of plaats ik eerst een honingkamer of kan ik ze allebei onmiddellijk plaatsen.



Eerst een broedkamer onderaan, desnoods kan je werken met vulblokken. Je geeft ze 6 waswafels en de rest vul je op. Ook de onbezette ramen in de langstroth kan je eruit nemen en opvullen. Eenmaal de koningin onder zit kan je er de rooster tussen plaatsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 176 gasten