Doppen gebroken op 14e dag..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jannes

Doppen gebroken op 14e dag..

Bericht door Jannes »

Vandaag, exact op de 14e dag na het maken van mijn kunstzwermen, de kasten opengemaakt.
2 opengebeten doppen gevonden. verder, 3 doppen met een complete mooie moer. (laten inlopen in elk volk 2 á 3) verder nog maar even voor de zekerheid uit elk volk 1 raam met uitlopend broed, voer én minimaal één moer in een 3-ramer gezet. Ook nog een raam bijen afgeslagen. Aangevuld met lege raat en 8Km verderop gezet. Heb ik tenminste een paar reserve moertjes. Beide kunstzwermen in 11-ramers gedaan, pasten niet meer in de zes en zeven ramer.

Vorig jaar was ik elke keer te vroeg, op de 13e dag alleen half witte moeren, die dus niet rijp waren. Daarom nu de 14e dag gekozen. Geluk gehad dat het niet zulk mooi weer geweest is. Leuk om te zien, ook nu weer een hoop witte onvolgroeide moeren uitgebroken.
Geeft waarschijnlijk ook weer dat bij natuurlijke zwermen, de kast een aantal dagen achter elkaar zwermt door steeds nieuw uitlopend grut.

Volgend jaar staan mijn volken bij huis, in de achtertuin, scheeld een boel gedoe en rust. Kan ik makkelijker luisteren naar het tuten en kwaken. Moet er nu 4 Km voor rijden. Alleen... nu nog tijd vinden om bij ons nieuwe adres een stal te bouwen.[8D]

Jannes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten