De Renson methode

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

De Renson methode

Bericht door Barbapapa »

Beste mensen,

Zij er mensen met "De Renson methode" ervaring?
Ik zoek een (broed-beperking) methode die beter past bij het weekeind imkeren. Via google heb ik bv deze omschrijving gevonden. Met inwinteren wil ik er rekening mee houden dat ik volgend jaar misschien deze methode ga uitvoeren.

Gesuggereerd wordt:
- Meer honingopbrengst
- Meer stuifmeel aanwezig voor de a.s. winterbijen
- Koningin legt gedurende het seizoen minder eitjes en slijt hierdoor minder. Zij kan een jaar langer mee
- Tijdbesparing. De controle van de 10 honingkamer- raampjes waarin zich het broed bevindt, is relatief snel gedaan.
- Makkelijker werken. Controle alleen in het broednest, waar slechts jonge bijen aanwezig.
- Geen zwermen. De koningin kan de kast niet uit, waardoor het volk niet kan zwermen.
Kortom, deze methode is bijzonder geschikt voor de weekendimker.

Met het zoeken op dit forum, komt "Renson" helemaal niet voor?

Ik ben erg benieuwd, alvast bedankt.
Gr,B
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door A.A. Staals »

Mijn ervaring :
Veel bewerkelijker dan het maken van een veger omdat je regelmatig doppen moet breken. Niet meer honing. Slechtere volken als je de koningin weer vrij geeft.
Bij veger maken zoek je 1x de koningin op, breek je 1x doppen en controleer je 1x of de koningin aan de leg is. Bij het maken van de veger heb je veel broed in de kast. Op het moment van linde dracht heb je dan heel veel vliegbijen en weinig broed dus optimale opbrengst.

ad staals
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door willem »

Hallo Barbapapa

Kijk ook een hiernaar: verbeterde Renson
Ga ik volgend jaar ook proberen met één kast.
Groeten, Willem
Groeten, Willem :violin:
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door Barbapapa »

Hoi Ad en Willem,

Ik heb hier en daar nog wat informatie over deze methode gevonden, hieruit kan ik opmaken dat deze methode niet echt geschikt is voor spaarkasten.
Een spaarkast (simplex) HK is te klein, dus te weinig werksters. Ik heb alleen spaarkasten ter beschikking.
Je zou dan een tweede HK op de Renson kunnen plaatsen, maar dan is het voordeel "minder werk" verdwenen.

Zie deze link
En hier met commentaar (onderaan)

Gr,B
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door Albert Stoter »

Zie ook Renson broedbeperking op Imkerpedia.
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door Barbapapa »

Albert Stoter schreef:Zie ook Renson broedbeperking op Imkerpedia.
Albert, Imkerpedia heeft de methode Renson bij mij introduceert :be7:
Gr,B
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door marc »

A.A. Staals schreef:Mijn ervaring :
Veel bewerkelijker dan het maken van een veger omdat je regelmatig doppen moet breken. Niet meer honing. Slechtere volken als je de koningin weer vrij geeft.

ad staals

Veel imkers proberen de methode uit nieuwsgierigheid even uit en stoppen al meteen na negatieve ervaringen. De vraag waarom het misliep wordt meestal niet gesteld.
Wie de methode onder de knie heeft, verandert niet meer. Het is een combinatiemethodie die èn het zwermen gemakkelijk onder de knie houdt èn gemakkelijke controles (7 raampjes jonge bijen voor DB) toelaat, èn meer honing opbrengt èn na de broedbeperking BETERE volken oplevert dan andere methodes èn met onze hedendaagse vruchtbare moeren geen vleesvolken (en varroavolken) creëert èn ....
Dit jaar waren de 2 eerste koude weken van mei een schoolvoorbeeld van het grote voordeel van Rensonvolken : begin mei waren de honingbakken zo goed als vol van de fruitdracht. De volken die niet op broedbeperking zaten hadden na die 2 koude weken met moeite nog een halve honingbak over omdat ze zoveel hebben moeten terugnemen voor hun grote broedvlakken. De Rensonvolken bleven hun honingvoorraad behouden, er werd daarvan tegen de 30 kg fruithoning geslingerd per kast. Van de andere kasten werd hier pas geslingerd nadat de meidoorn er was bijgekomen, eerder waren niet alle ramen verzegeld !
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door Barbapapa »

marc schreef:Het is een combinatiemethodie die èn het zwermen gemakkelijk onder de knie houdt èn gemakkelijke controles (7 raampjes jonge bijen voor DB) toelaat
Oke positief, kan het ook in een spaarkast?
Gr,B
willy kestemont
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 19:26
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door willy kestemont »

Het kan heel zeker in een spaarkast of simplexkast. Ook renson werkte, meen ik, met simplex.

Zelf pas ik deze methode reeds vele jaren toe in DN segebergerkasten en vanaf dit jaar ook in enkele DBplus kasten. Je hebt enkel een extra moerrooster en een aantal vulramen nodig. Ook met 10 simplex honingramen kom je aan 30,000 broedcellen (binnenmaat 340 x 120, 0,041 cellen per mm2 = +/-33500 cellen).

Verder kan ik volledig Marc zijn positieve bevindingen bevestigen, niets aan toe te voegen.

Groeten,

Willy
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: De Renson methode

Bericht door Barbapapa »

Dank je Willy,

Volgend jaar maak ik er zeker 1.

Een ander vraagje; wat nu als een werkster een eitje verplaatst naar de onder bak? Het kan zomaar een moerdop kunnen worden? :be7:

Gr,B
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 153 gasten