volk zonder koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
volk zonder koningin

Bericht door Robert » za 30 mar 2002, 18:49

Recent is blijkbaar een koningin bij controle gesneuveld. Nu blijken er bij controle vandaag een paar doppen uitgelopen te zijn. ZOnder darren is dat toch wel vervelend. Nu heb ik wel voldoende volken om te verenigen, maar heb daabij wat practische problemen:

De jonge kiningin is wellicht moeilijk te vinden. Het volk zit op BK + HK en zit helemaal vol bijen. Ik heb alleen grote volken. Hoe nu te verenigen. Gewoon twee kasten met papier op elkaar en de koninginnen het zelf uit laten zoeken?? Hoe voorkom ik dat mijn bevruchte koningin het loodje legt?

Wat is wijsheid? Wie weet raad?

Alvast bedankt

Groet,

Robert


Robert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: volk zonder koningin

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 30 mar 2002, 19:28

Hoi Robert,

Gewoon laten gaan zoals het gaat. Bij sommige volken overwinteren er altijd enkele darren mee. Zie daarvoor:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=244c (eerste mededeling)

Ik zit er niet erg overin dat het desbetreffende koninginnetje als kuister nonnetje door het leven moet gaan. Ik hoop dus dat je dit volk daarom niet gaat verenigen, dan kunnen we kijken of deze hypothese op waarheid berust.
Bij mijn eigen volken heb ik al enig darrenbroed gezien. Een volk, die een los raam suikerdeeg van mij enkele weken had gekregen heeft dit spontaan uitgebouwd tot grof werk en vervolgens half belegd. Dus ................ het zou kunnen dat de moer iets later aan de leg komt. Het volk is dan nog altijd geschikt om in te zetten voor een latere dracht.

13-04-02:
Hij deed anders nog wel steeds:
Maar ik waag een nieuwe poging:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=244

J.P.




Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 30/03/2002 19:32:23

Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 14/04/2002 20:48:13

Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: volk zonder koningin

Bericht door Robert » zo 14 apr 2002, 22:20

Goed gezien JP, ze is aan de leg. Maar de kwaliteit zal nog moeten blijken. velen bij mij in de buurt hebben daar weinig vertrouwen in.

Wat denk jij?

Groet



Robert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: volk zonder koningin

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 14 apr 2002, 23:25

Leuk is om te horen hoe dit avontuurlijk verhaal is afgelopen. Doordat je hebt gereageerd is het mogelijk geworden om, voor ons allemaal, er weer ons voordeel mee te doen (in vergelijkbare situaties). Ik vind het natuurlijk leuk dat mijn hypothese is uitgekomen. (Mijn imkersindenkingsvermogen was dus de realiteit). Alleen dit is bijzaak. het gaat erom dat jouw volk is gered van de ondergang.

***
Nu vraag je aan mij om vervolgens een uitspraak te doen over de duur van de redding, oftewel de kwaliteit van de bevruchte koningin. Dit is lastig te zeggen. Een makkelijk antwoord is om te zeggen dat je gewoonweg moet wachten. Wachten met ingrijpen.
Dat is natuurlijk de enige mogelijkheid om er direct achter te komen hoe de koningin van kwaliteit is.

***
Ik heb echter wel eens ingegrepen. Dat was met een dop die ik van een raszuivere moer in een zesraamskastje had gedaan. Op het laatste moment besloot ik om deze moer toch maar naar het bevruchtingsstation in Lemmer te brengen. Dus volkje door een emmer met moerrooster, koningin opzoeken, darren doodmaken. Toen ik de koningin eindelijk had naar heel wat bijenleed te hebben verricht, ontsnapte ze me. Ik deed nog een greep in de lucht, maar het leed was al geschied...............
Ze herkende toch de plaats van waaruit ze al op bruidsvlucht was geweest. Want naar een tijd was ze teruggekeerd in het zesraamskastje. Als beginneling was ik nog wat naïef ingesteld en met volle moed en op aanwijzing van H.Töben. heb ik de reis naar lemmer ondernomen.
En ja na een aantal weken zag ik prachtige belegde raat. Mooi dichtbezette planken broed.
En halen wat het volkje deed. Mijn klunzige ingrepen had dus niet tot schade geleidt en eind goed al goed. De koningin kreeg ter ere van haar doorzettingsvermogen een mooi blauw stempeltje en een scherp geknipt vleugeltje.
Schijn bedriegt, want einde zomer was in het volkje alleen nog maar darrenbroed te ontdekken. Ik wilde er eerste niet aan, maar ik pakte de niets vermoedende darrenbroedige koningin en met veel pijn en moeite heb ik haar met een toeschouwer in de nabijheid doodgeknepen. Einde oefening!

***
Bovenstaand verhaal misschien wel van toepassing op jouw situatie. Je kunt nu niet zeggen dat deze koningin het doorzettingsvermogen heeft dat een goede koningin betaamd. Het is vroeg in de tijd van het jaar..... En het moeten 'oude' darren zijn geweest, want het is bijna onmogelijk om voor die tijd al 'nieuwe rijpe darren' als volk te hebben opgekweekt.
Je grootste vijand zijn de weersomstandigheden. Is het koud kan de moer, maar zeker de darren er niet uit om het bekende ritueel uit te voeren. Het weer is ook de grootste plaaggeest bij de koninginneteelt in de normale perioden. Soms mislukken daardoor hele teelten.
Een koningin maakt oriënteringsvluchten. Vluchten die de darren wakker schudden! Je kunt het vergelijken met een loopse hond. De reu ruikt haar van een vrij grote afstand. Hetzelfde zie je bij het zwermen, dan zwerven de darren rond de kasten, trek in nog te bevruchten koninginnen.
Jouw 'loopse' koningin heeft dus zelf zijhet geminimaliseerde darrentroepen gemobiliseerd om haar regeerperiode veilig te stellen. Maar hoe lang het duurt voordat ze is afgezet? Ik denk dat het wel eens een lange zit kan worden (zo'n taaie als Elisbeth, de koningin van Engeland die bekend staat om haar plichtsbesef.)
Een nadeel van deze affaire is dat je volk een achterstand heeft opgelopen ten opzichte van de andere volken Echter een voordeel van zo'n jonge koningin is dat het volk dit jaar waarschijnlijk geen zwermplannen zal smeden. Het volk is misschien goed inzetbaar voor een wat latere dracht.
Ik hoop opnieuw dat je met deze informatie verder kunt. En blijf vooral feedback van jouw imkermentoren en jezelf geven.

***
Nu wil ik ook nog een vraag stellen aan alle andere forumers. Zelf heb ik wel eens wat gelezen over het overwinteren van onbevruchte koninginnen. Het schijnt dat dit noodgedwongen door dezelfde omstandigheden gebeurt, die Robert beschrijft, maar dan in de late herfst. Zo'n koningin moet dan worden beschouwd als een overwinterende werkster die na en half jaar haar eigenschappen als bijvoorbeeld raatzweten en voedersap produceren nog steeds weet te behouden

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten