stuifmeel halen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
stuifmeel halen

Bericht door maartenkleijne » di 21 mei 2002, 23:21

Altijd heb ik geleerd dat een volk dat enthousiast stuifmeel aan het halen is waarschijnlijk moergoed is, moer aan de leg, broed te verzorgen.
Twee volken had ik dertien dagen geleden gesplitst, dus moerloos gemaakt en na 3-4 dagen gingen ze volgens het boekje geen stuifmeel meer halen, maar des te meer nectar. Gisteren doppen gebroken, jonge koninginnen in laten lopen en wat denk: vanmorgen waren ze allebei weer volop stuifmeel aan het halen terwijl de koningin vast nog een week lang niet aan de leg is. Mijn vraag is: is dit normaal, alleen maar omdat ze weer een konigin te verzorgen hadden? De hoeveelheid stuifmeel was echt heel groot, terwijl er ook nog volop stuifmeel aanwezig is nog aanwezige voerramen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: stuifmeel halen

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 mei 2002, 22:41

Bijen zijn verzamelaars ongeacht er stuifmeel aanwezig is. Ik vind het een goed teken dat ze zo snel aan het stuifmeel halen zijn.
Mijn ervaring is bij koninginnen teelt is dat de kastjes die het eerst stuifmeel halen zitten de beste koninginnen in (zie op het forum) http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?topic_ID=725
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten