Kennismakings cursus voor kinderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Romée van der Zee » vr 20 sep 2002, 10:56

Je zou kunnen beginnen met gewenning aan bijen door enkele von Frisch-proefjes te doen met de kinderen.
Deel van het "diploma" wordt dan bv:
- het tellen van de toenemende hoeveelheid bijen in een bepaalde tijd.
- het merken van enige werksters.
- het waarnemen van de bijendans in een observatiekast, en uit kunnen leggen wat die bijendans inhoudt.

Ik heb dit zelf jaren geleden in de laagste klassen van toen nog de basisschool gedaan. Observatiekast in de klas, suikerwateropstelling op schoolplein.
Daarna heb ik met de hele klas bijendansspelletjes gedaan. Bij voorbeeld, verstop een vlaggetje oid, maak bv drie partijen van de kinderen. Uit iedere groep mag één kind, de verkenner, gaan zoeken. Als de vlag gevonden is, mag de verkenner dmv een bijendans duidelijk maken aan de kinderen van haar groep waar die vlag is. De groep die het eerst als geheel bij de vlag is, krijgt een punt.
En zo kun je van ieder bijengedrag wel een spelletje maken.

Wat betreft het timmeren van een bijenkastje. Ik zou het algemener maken. Opdracht is het maken van een bijenbehuizing. Het diploma is behaald als er ook echt bijen in komen wonen. Als leerkracht kun je vervolgens een passieve houding innemen. Het ene kind komt tot een kastje met raampjes, de ander maakt een variant op de Klotzbeute. Allemaal even goed wat mij betreft.

O, ja, ik liet ze eerst een dar/werkster en koningin tekenen. Kan ook bij het diploma.

Romée

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Frans vanTongeren » vr 20 sep 2002, 12:05

J.P en zijn les
19-09-'02
(via MSN-chatten)

J.P. says:
hai honeyman
Frans says:
hello Frysian man
J.P. says:
vandaag 'les gegeven' aan groep drie en vier over.........bijen!
Frans says:
en...?
J.P. says:
was zeer geslaagd.
Frans says:
leuk; hoe heb je het aangepakt?
J.P. says:
tot slot hebben ze een kaarsje mogen draaien. Dat was geweldig; niet luisteren, maar doen.
J.P. says:
ik heb een pijp aangestoken, imkerhoed opgehad, verder bijen in nasi bakjes laten zien.
Frans says:
en hoelang kon je ze in je greep houden?
J.P. says:
een uur en kwartier!!
Frans says:
goeie god..dat is heel lang
J.P. says:
jaaa, verder had ik kleurplaten meegenomen, raten kastjes, wespen, bloemen, was, raampjes etc.
Frans says:
dus veel afwisseling
J.P. says:
Ja, veel afwisselingen. helaas had ik geen dia's. Licht jij nog wel eens voor in klassen?
Frans says:
op de jeugdherberg verzorg ik een avond voor groep 7 en 8
J.P. says:
binnenkort???
Frans says:
Dat doe ik al jaren; voor de pauze vertel ik het bijenverhaal en laat van alles zien en na de pauze hetzelfde verhaal, maar dan met dia's.
J.P. says:
Leuk zeg. Je eigen dia's???? tweemaal dan blijft het beter hangen. Ik zou het sprookje '˜Imker Daan' voorlezen, maar dat leek me toch iets teveel van het goede.
Frans says:
toch leuk dat je eraan dacht. De concentratie van die kinderen(de spanningsboog) is maar kort.
J.P. says:
ja ze moeten flink worden geprikt
J.P. says:
eh geprikkelt
Frans says:
door de bijen in het doosje zeker
J.P. says:
eentje heb ik eruit gehaald; ik heb vervolgens laten zien hoe een bij prikt, hoe een angel eruit ziet (plus gifblaasje) en hoe je die angel eruit haalt!
Frans says:
zo he..niet te geloven!!!
J.P. says:
ja dat was spannend, met de angel in mijn duif ben ik elk tafeltje langs geweest.
Frans says:
mien wief begint te tuten;dus..
J.P. says:
duif is duim
J.P. says:
hoe gaat het met Greet??
Frans says:
nog erg zwak, maar..geen ziekte van Lyme. Ze is al een maand aan het kwakkelen en er zijn nog twee onderzoekjes bezig. Waarschijnlijk een infectie t.g.v. teveel inspanning
J.P. says:
nou hopelijk dat ze de komende tijd flink hersteld. Doe haar de groeten
Frans says:
tot schrijfs en gefeliciteerd met je mooie les!
J.P. says:
thank you. Tot ziens.

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Kees van Gortel » vr 20 sep 2002, 16:42

Heel wat nieuwe stof.

Wat dat diploma na "een aantal steken", in dit geval duidelijk als een stimulans bedoeld: Als het gebeurt heb je iets achter de hand om de kinderen te geven.
Natuurlijk geef ik er de voorkeur aan dat ze geen steken op lopen. Maar dat kan gebeuren. Sommige kinderen komen in een korte broek, ja dan zeg je niet: Zo wil ik je er niet bij hebben. Zelf heb je vaak wel in de gaten of het kan of niet.
De volken die echt problemen kunnen geven, daar blijf ik op dat moment dan ook af.

Hennie, geef je dit jaat nog cursus? We hebben een aantal namen van volwassenen voor je in de winkel liggen.

Ik spreek geen kwaad van de Buckfastbij, maar steken kan er bij horen.
Dat is een risico.
We zijn ons in ons afdelings bestuur aan het bezinnen om verder te gaan met dit idee. Waarschijnlijk zijn er wel meer imkers in onze afdeling die het aardig vinden als er eens een jongen of meisje mee loopt. We willen dit uitbouwen.

(Kinderen is trouwens niet altijd zo succesvol met bijen. Eén van onze kinderen liet vandaag de schuur open staan, daar is nog wel iets te vinden. Het lijkt een zwerm in de schuur. Afijn.)

De ideeën van Romeé zijn ontzettend leuk om in een school een lessenserie te geven, en misschien ook wel aardig om ´s winters met aspirant beekeepers te gebruiken (bouwen van een zelf bedachte woning). Natuurlijk zijn de Von Frisch proefjes heel practisch om de theorie uit te leggen.
Daarnaast wil ik gewoon practisch kijken hoe ik de basis van "bijenhouden" in leuke stukjes kan knippen om met de kinderen in gedeelten te doen.
Hennie suggereert: In stukken knippen tot deel certificaten, best, maar bepaalde onderwerpen zijn misschien nog niet zo geschikt voor kinderen. Zoals bijvoorbeeld kunstzwermen, vind ik echt te ver.
Welke opbouw zou jij dan adviseren?

Want, dat het kinderen boeit blijkt wel uit de ervaring van JP die hij met F.v.T. deelt in de chatroom.

hgr. Kees

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Henk Klok » vr 20 sep 2002, 18:06

Hallo,

Al lezend dacht ik dat het goed zou zijn om eens na te denken over een aparte jeugdpagina/rubriek. Daarnaast wellicht een informatiepagina met allerlei informatie en materiaal voor scholieren. Ik moet er eens op broeden. Wie daar ideeën over heeft zou ze voorlopig kunnen posten in deze berichtenreeks.
ik ben in Flash (interactieve filmpjes voor internet) bezig om het een en ander over bijen /bijenhouden aanschouwelijk te maken.
Een eerste begin is (tijdelijk) op onderstaande link te zien:
http://home.planet.nl/~hklok/bijen/
Iets voor bovengenoemde pagina?

Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Hans van der Post. » za 21 sep 2002, 19:43

ik ben in Flash (interactieve filmpjes voor internet) bezig om het een en ander over bijen /bijenhouden aanschouwelijk te maken.
Een eerste begin is (tijdelijk) op onderstaande link te zien:
http://home.planet.nl/~hklok/bijen/
Iets voor bovengenoemde pagina? Henk
Henk je ben op de goede weg, dit is voorlichting! Leuk de wolk bijen goed gevonden
Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Kroese » za 21 sep 2002, 22:56

Hennie, geef je dit jaat nog cursus? We hebben een aantal namen van volwassenen voor je in de winkel liggen.
Ja, ik probeer ieder jaar een cursus te geven, maar dit seizoen heb ik het minimum van 10 cursisten bij lange niet gehaald. Ik vind dat heel jammer, dat in zo'n toch grote plaats als Apeldoorn (en omstreken) zo weinig belangstelling voor het imkeren is. Het lijkt wel of het groene gevoel een beetje verdwenen is. Onze PR mensen in de vereniging moeten er nog meer energie in gaan steken.
Hopelijk lukt het dit jaar wel. Vandaag (Zaterdag) heb ik op onze stal nog een groep van 20 meisjes (11-13 jaar) kennis laten maken met het bijengebeuren. Harstikke leuk om te doen, ze waren zeer geintresseerd.
Wie weet, investering voor de toekomst.

Bewaar de namen maar goed, of laat ze zich maar bij mij opgeven. In Maart ga ik kijken of we kunnen starten.

Hennie Kroese........

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Henk Klok » wo 30 okt 2002, 15:04

Al lezend dacht ik dat het goed zou zijn om eens na te denken over een aparte jeugdpagina/rubriek. Daarnaast wellicht een informatiepagina met allerlei informatie en materiaal voor scholieren. Ik moet er eens op broeden. Wie daar ideeën over heeft zou ze voorlopig kunnen posten in deze berichtenreeks.
Romée
Romée, ik heb wat verder gewerkt aan mijn bijeninformatie in flash.
zie: http://home.planet.nl/~hklok/bijen/
Nog niet helemaal af, er moet nog een onderdeel komen over de levenscyclus van de bij. De 'knoppen' in deze flashanimatie kunnen in een later stadium ook linken naar frames met uitgebreidere teksten. Is dit iets voor een scholierenpagina? Zo ja, dan wil ik het tzt. wel uploaden naar dit forum.

Henk

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Romée van der Zee » wo 30 okt 2002, 15:30

Beter kan haast niet Henk!!
Natuurlijk toch nog een vraagje. Zou het zin hebben om in een later stadium nog wat ingesproken tekst toe te voegen?
Romée

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Henk Klok » wo 30 okt 2002, 16:08

Beter kan haast niet Henk!!
Natuurlijk toch nog een vraagje. Zou het zin hebben om in een later stadium nog wat ingesproken tekst toe te voegen?
Romée
Eh, ingesproken tekst bij de animaties? Dat kost natuurlijk wel weer Kb's, waardoor laden langer duurt voor vele computers.
Maar 't kan wel.
Zou geschreven tekst uit de documentatie van de vbbn kunnen worden gehaald? Dat scheelt weer schrijfwerk.
Henk

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Romée van der Zee » wo 30 okt 2002, 16:36


Eh, ingesproken tekst bij de animaties? Dat kost natuurlijk wel weer Kb's, waardoor laden langer duurt voor vele computers.
Valt bij geluid wel mee.
De tekst van de vbbn-documentatie kan zeker worden gebruikt.
R.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten