Historie bijenvereniging in Beilen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:
Historie bijenvereniging in Beilen

Bericht door Wim Joosten » za 08 nov 2003, 14:50

Ik ben sinds kort lid van deze vereniging. Nu is mij gevraagd om historisch materiaal te verzamelen over deze vereniging en ook van de bijenmarkten, die vroeger veel in Beilen werden gehouden.
Dus bij deze de vraag of iemand mij hierin suggesties kan geven of wellicht materiaal hierover heeft. Alles is welkom.

Met vriendelijke groet,
Wim

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Historie bijenvereniging in Beilen

Bericht door Æbe » vr 14 nov 2003, 23:54

beste wim, je kunt beginnen met vragen aan de oudste inwoners van beilen,die de oorlogsjaren hebben meegemaakt omdat er in die jaren veel belangstelling was voor de imkerij omdat je als imker recht had op veel meer suiker bonnen dan gewoonlijk.

nb.met een vidio camera kun je de geschiedenis en verhalen vast leggen voor het nageslacht.
groeten,Æbe


Æ.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Historie bijenvereniging in Beilen

Bericht door Wim Joosten » za 15 nov 2003, 11:37

Bedankt Æbe voor je reactie en advies,
ik ben inmiddels achter de oprichtingsdatum en wie de vereniging opgericht heeft.
Bij een vroegere voorzitter heb ik nog wat materiaal weten te krijgen. Gelukkig spaarde deze man veel artikelen, die over bijen gingen.
Ik zag inderdaad dat in de oorlog het ledental aanzienlijk hoger was dan buiten de oorlog om. Maar mij is verteld dat dit niet zozeer met de suiker te maken had maar meer met de verstrekking van tabak.
Behalve die gegevens in de oorlogsjaren heb ik een gat vanaf de oprichtingsdatum in 1912 tot 1969. Het zou jammer zijn als ik dat gat niet wat meer op kan vullen. Maar ik ben nog maar net bezig. Er is dus nog hoop.
Ik probeer nu te achterhalen wie de nazaten zijn van de oprichter dhr. J. Koopman. Misschien is er nog wat materiaal bewaard gebleven.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Historie bijenvereniging in Beilen

Bericht door Hans van der Post. » za 15 nov 2003, 18:01

Ik ben sinds kort lid van deze vereniging. Nu is mij gevraagd om historisch materiaal te verzamelen over deze vereniging en ook van de bijenmarkten, die vroeger veel in Beilen werden gehouden.
Dus bij deze de vraag of iemand mij hierin suggesties kan geven of wellicht materiaal hierover heeft. Alles is welkom.
Met vriendelijke groet, Wim
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Joosten - 08/11/2003 : 14:50:53
Wim en andere "zoekers"! We hebben een archief, nog lang niet kompleet, daarin kan je zoeken. Dit heb ik gedaan en ja daar komen in 1912 in twee art. voor namelijk;
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.a ... ing,Beilen

http://www.bijen.info/forumzoek/topic.a ... ing,Beilen

Ik heb gezocht met de trefwoorden: "Afdeeling Beilen". Let wel je moet het in de oud Nederlandse taal schrijven. Dus afdeeling in plaats van afdeling.
Hoe weet ik dat zo goed. Omdat we met meerdere leden van het forum in de winter druk zijn om de oude jaargangen te scannen. Als lezers zich geroepen voelen om onze "voorgangers" weer "tot leven te wekken" -de teksten scannen- stuur dan een mail naar Els Kleijnendorst. Ze is rubriek beheerster.

Zoeken in het archief.
Ga naar het openingsscherm van het forum. Links van het beeldscherm staat een menu waar "archief" staat. Ga met pijl daarop staan komt te voorschijn maandblad VBBN vanaf 1898 aanklikken dan het menuscherm invullen.
Ik heb alleen nog maar de bovenstaande twee trefwoorden ingevuld. Kan me voorstellen dat bijenmarkt en bijen ook heel goed gaat.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten