Verplaatsen van volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Verplaatsen van volken

Bericht door Hennie Peters » vr 14 nov 2003, 10:19

In de beginnerscursus kom je al vrij snel toe aan het verplaatsen van volken, wanneer, hoever, enz.
Als in het voorjaar totale amnesia toeslaat maakt het niet uit waar de kast staat. Ik vergelijk het voor het gemak maar even met een kater: "in wiens bed wordt je volgend weekend wakker !".
Ik heb er toch nog een paar vragen bij, bij het verplaatsen van de kast bedoel ik.
We hebben al een zeer korte periode gehad met een paar nachtvorstjes. Dit is mijns inziens niet voldoende geheugenverlies. Er wordt tussen de koude periodes nog regelmatig gevlogen. Wanneer is het tijd om de kasten te verplaatsen, hoelang moet de vorstperiode duren voordat ik mijn kasten kan verzetten ?
Ik heb deze zomer een bijenstal gebouwd en daarin staan de kasten nog op een stapeltje tegels. Nu wil ik ze deze winter gaan verplaatsen naar de definitieve plaats binnen de stal en dat is plusminus een meter vooruit en ca 20cm hoger.


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verplaatsen van volken

Bericht door Hans van der Post. » vr 14 nov 2003, 17:00

De bijen zullen minstens een maand binnen moeten zijn. Daar is geen vorstperiode van een maand voor nodig. -Persoonlijk wel; schaatsen!- Als het maar beneden de +8 c. celsius blijft. Als je de volken verplaatst doe dit dan als er een "warme" periode aan zit te komen. Dan kunnen ze zich oriënteren en ontlasten.
Hans.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Verplaatsen van volken

Bericht door Wim Joosten » vr 14 nov 2003, 20:48

Is het wel verstandig om een kast te verplaatsen terwijl de bijen in een tros hangen? Verstoor je de tros dan niet met alle gevolgen van dien?

En bestaat na een winterperiode het volk niet het meest bestaat uit jonge bijen, die zich nog niet helemaal georienteerd hebben op de kast en omgeving? Dus het is niet alleen amnesia, die hier invloed op heeft.

Ga je met de kasten wel eens op pad? Zo ja, dan kun je de bijenstal toch het beste op orde maken wanneer de bijtjes op dracht zijn op een andere plek. Ook in dat geval moet je ze ongeveer 4 weken lang op vakantie sturen voordat je ze weer terughaalt.


Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verplaatsen van volken

Bericht door wilde » vr 14 nov 2003, 22:03

Hennie, als je slechts maximaal 1 meter naar voren of naar achteren verplaatst en eventueel iets hoger of lager dan de eerdere stand, is het geen enkel probleem om dat nu gewoon te doen.
Het is anders als je ook zijdelings verplaatst. Dan zou ik wachten zoals Hans voorstelt. Bij normaal vliegweer kun je kasten een halve meter per dag alle kanten op verplaatsen. Ik heb enkele kasten wel eens meters ver door de tuin laten wandelen om ze elders definitief te kunnen zetten. Het is nu geen normaal vliegweer, maar alleen iets vooruit of achteruit plaatsen is geen probleem. Doe het eventueel in 2 etappes voor de zekerheid. Wacht met de tweede verplaatsing tot er weer wat gevlogen is anders heeft dat geen zin.
Doe het voorzichtig, zet ze eerst even dicht van tevoren en open pas als ze een kwartier op de nieuwe plek staan. Dan zullen ze niet naar buiten bruisen met deze temperaturen.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verplaatsen van volken

Bericht door kole.amj » za 15 nov 2003, 11:06

Hennie,

Evenals Albert heb ik de ervaring dat verplaatsen niet zo deastreus hoeft
te zijn als wel wordt geleerd.In het verleden moest ik ivm rooien bomen
ook wat kasten in veiligheid brengen.Een oude imker adviseerde evenals
hier op het forum te wachten op redelijke temp.Zodat er in de kast geen trosvorming zou zijn.Dan kon makkelijk enkele meters,of meer, verplaatst worden.In de zomer los ik het probleem op door bijv. op de
oude plaats een klein volkje terug te plaatsen,alle verdwaalde bijen kun
je dan opvangen.
Als je nu verplaatst met vlieggat dicht kan ik mij niet voorstellen dat
je problemen krijgt mits temp. rond 10 graden is.De bijen komem na verplaatsing wel even naar buiten maar zullen hoofdzakelijk op de kast
blijven en dan even later als het kouder wordt weer naar binnen gaan.
Immers ze krijgen toch een mooi plekje in jouw stand.

Groet,
A-3

jpronk
Berichten:21
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 17:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verplaatsen van volken

Bericht door jpronk » zo 16 nov 2003, 13:26

Wim,

je schrijft:
Ga je met de kasten wel eens op pad? Zo ja, dan kun je de bijenstal toch het beste op orde maken wanneer de bijtjes op dracht zijn op een andere plek. Ook in dat geval moet je ze ongeveer 4 weken lang op vakantie sturen voordat je ze weer terughaalt.
Ik ben het met je eens dat je dan het beste je bijenstal op orde kan maken. Schilderen van de stal bijvoorbeeld. Dat doe ik zelf ook altijd als de bijen in de fruittuin staan.
Maar waarom zou je ze 4 weken op vakantie moeten sturen? Je moet ze toch altijd op meer dan 5 kilometer afstand van de oorspronkelijke standplaats plaatsen als je gaat reizen? Om terugvliegen te voorkomen. De bijen zullen zich dan opnieuw op de nieuwe plaats orienteren. Als je ze weer terug haalt naar huis zal er ook opnieuw orientatie plaatsvinden.
Zelf reis ik altijd naar de fruittuin op meer dan 5 km afstand. Meestal haal ik ze na 2 tot 3 weken al weer terug omdat het fruit dan nagenoeg uitgebloeid is. Ik heb nog nooit gemerkt dat er bijen verloren gingen omdat ik ze binnen 4 weken 2 keer verplaatst had.

Groet,

Joris

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verplaatsen van volken

Bericht door Hennie Peters » zo 16 nov 2003, 13:41

Joris, Wim,
Ik reis niet met mijn volken dus op die manier zal het niet gaan lukken. Ik zou ook niet weten bij wie ik mijn volken een 4 weken kan neerzetten.

Albert, Adri, Hans,
Er is geen haast bij, onmiddelijk verplaatsen is niet nodig. Pas als ik weer regelmatig in de kasten ga kijken is het wel prettig om ze wat hoger te hebben staan. Zodra de temperatuur een poosje onder de tien graden blijft zal ik eens zien of ik wat tijd en vooral zin kan maken om ze te verhuizen.



groet,
Hennie

mdele
Berichten:22
Lid geworden op:wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Verplaatsen van volken

Bericht door mdele » zo 16 nov 2003, 16:04

Verplaatsen van volken lijkt me op dit ogenblik geen probleem. Voor 14 dagen moest ik een volk verplaatsen. ik had er wat schrik van maar dat was niet nodig. Op een avond heb ik de kast een drietal meter verplaatst. de dagen daarna was het mooi vliegweer. Ik zag dat er wat bijen rondvlogen op de oude standplaats maar tegen de avond waren ze allemaal weer in de kast. Dit zie je dan wel enkele dagen na elkaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 153 gasten