hefdinges

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: hefdinges

Bericht door weertman »

Wendy
Naar aanleiding van jou opmerking over het horizontaal staan van de kast Maar even een foto gemaakt van lege kast op de kruiwagen.
Zoals je ziet valt het best mee met het scheef staan van de kast, ook heb ik voor aan de kruiwagen een demontabele buigel (zie eerste foto's) tevens heb ik altijd om mijn kasten (die allemaal door mij zelf zijn gemaakt) een reisriem en een randje voor het niet van elkaar schuiven van de bakken.
Afbeelding

Vanuit het 'Sallandsche'
wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hefdinges

Bericht door wendy »

dag Manni,
Het valt inderdaad wel mee met het scheef staan.
Dank je voor de foto, ik ga zoonlief aan het werk zetten om er een te maken.
met vriendelijke groet uit de Peel.

Wendy
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hefdinges

Bericht door Hennie Peters »

dag Wendy,

Ik begrijp uit jouw eerdere bericht dat je problemen met je rug verwacht als het plateau waarop de kasten staan te laag zit. In dat geval zal het inderdaad wat meer moeite kosten om de kasten erop te zetten. Een lager plateau heeft echter het voordeel dat de wagen veel gemakkelijker rijdt, je kunt het ding dan met minder spierkracht in evenwicht houden.

Ik gebruik zelf overigens een oude kruiwagen waarmee men in de bouw stenen vervoert. Ook die is aan de hoge kant maar in mijn geval mag ik een gegeven paard niet in de bek kijken :-)


groet,
Hennie
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: hefdinges

Bericht door Hugo »

Geplaatst door Hans van der Post [Inmiddels staan de beschrijving/werk en bouwtekening van de "bijenkast-kruiwagen" onder "diverse tekeningen" .
Hans, Hennie O., Jan, Het zal wel aan mij liggen, maar na talloze malen de tekst te hebben gelezen en herlezen drin(k)gt het nog steeds niet tot mij door hoe je een bijenkast op deze kruiwagen laadt.

"U klapt de kruiwagen geheel uit en plaatst deze zo over de bijenkast, dat het vlieggat naar de zijde van de handvaten is gekeerd.
Met één hand kantelt U de kast dan in de richting van de handvaten en met de andere hand legt U de draagbuis met de haken over onderdeel nr.l.
Laat de kast zakken, pak de handvaten op en het geheel wordt nu vanzelf in elkaar gedrukt, staat vast en U kunt rijden."
Hoe je met de lege kruiwagen kan rijden, heb ik wel begrepen.
"Om met de "lege" kruiwagen te rijden, haakt U draagbuis nr.12 aan nr.6 en nr.10. "

mvg, Hugo (halve bij met klein denkraam)
Nobodies prefetc
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hefdinges

Bericht door Oude Essink »

Hallo Hugo,
Ik was even elders en ben over vijf minuten weer elders; snel dus even:
je zet de kast op het plankje tegen de voorkant van de kruiwagen aan; vlieggat,afhankeliijk van de constructie, naar voren; dan pak je de handvaten van de kruiwagen en tilt op. daarbij knelt de dwarsbuis aan de achterzijde van de kruiwagen tegen de kast, zodat deze stabiel wordt vastgezet en niet kan kantelen of iets dergelijks.Zelfs als je scheef door een modderige kuil gaat blijft de kast stabiel geklemd. Als de kast de hoogte heeft van een honingkamer, schiet het knelbuisje erover heen en zul je een plankje ertussen moeten zetten; kun je ook bij andere kasten doen, maar hoeft niet.
hopelijk duidelijk< met groet,
hennoe oes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hefdinges

Bericht door Hans van der Post. »

x
Hans, Hennie O., Jan, Het zal wel aan mij liggen, maar na talloze malen de tekst te hebben gelezen en herlezen drin(k)gt het nog steeds niet tot mij door hoe je een bijenkast op deze kruiwagen laadt.
Hoe je met de lege kruiwagen kan rijden, heb ik wel begrepen.
mvg,Hugo (halve bij, met klein denkraam)Nobodies prefetc
Ja Hugo ik had daar ook enige vraagtekens rimpels in mijn voorhoofd. Kan zijn dat Hennie Oes dit uit de doeken kan doen -rimpels- glad strijken[:I]
Inmiddels heb ik van Jan Trip foto's gekregen die het een en ander verduidelijken
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Het geheel, tekeningen -verbeterde- en deze foto's staan in een pdf file is op te halen onder het kopje documenten -icoon-, diverse tekeningen.
Hans
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: hefdinges

Bericht door Hugo »

Hans,

Na lezing van het proza van J.Tr. en H.O. kon ik nog in de verste verte niet vermoeden dat die kruiwagen zo simpel te gebruiken was.
Hartelijk bedankt.

mvg,

Hugo(halve Apis melifera trogloditicus)

ps. het doet goed om vast te stellen dat er op deze aardkloot nog intelligente mensen rondlopen die zo iets eenvoudig zo ingewikkeld kunnen uitleggen

Nobodies prefetc
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten