segenbergerkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jorine_chiel
Berichten:2
Lid geworden op:wo 23 feb 2005, 22:03
Contacteer:
segenbergerkast

Bericht door jorine_chiel » wo 23 feb 2005, 22:16

Wie heeft ervaring met de segenbergerkast?
Ik wil met deze kast beginnen maar ik twijfel nog of deze wel schoon kan maken i.v.m. de hygiëne. b.v.d.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Peter Bal » do 24 feb 2005, 09:55

jorine_chiel schreef:
Wie heeft ervaring met de segenbergerkast?
Ik wil met deze kast beginnen maar ik twijfel nog of deze wel schoon kan maken i.v.m. de hygiëne. b.v.d.
Ik imker een jaar of vijf met de Segeberger. Ik gebruik wel duitse kasten met duits normaal maat ramen. Dit heeft een belangrijk prijsvoordeel; over de grens zijn ze makkelijk te krijgen. Je kunt dus ook makkelijk naar behoefte uitbreiden.
Nadeel van de duitse raampjes (Hofmann) is dat ze vrij vast aan elkaar gekit worden.
Het kan ook wel een nadeel zijn als je een volkje wil verkopen (of kopen) aan andere imkers. Je zit dan met een andere maat.

Het schoonmaken kan gewoon met heet water en Soda. Daar heb ik geen problemen mee. De kasten zijn wat kwetsbaarder dan hout. Je moet een Spackmes aanschaffen om de bakken los te maken, dan krijg je geen beschadigingen.

Het uitwinteren in de Segeberger is in de regel iets beter. Uit duits onderzoek blijken de volken gemiddeld een week voor te lopen en per jaar zes kilo honing meer te halen. Men wijt dat aan het betere klimaat in de kast
Al met al is naar mijn mening een segeberger een goede keuze.

Veel succes!

Peter

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door marc » do 24 feb 2005, 14:40

De 'Frankenbeute' is identiek aan de Segeberger met alle uitbreidingsmogelijkheden. Maar met deze kast kan ook met Dadant ramen geïmkerd worden.
Marc

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » za 26 feb 2005, 03:13

Een goede vraag. Voordelen, nadelen en gebruik van de Segeberger kast. Een onderwerp, waarover hier nog nader over gediscusseerd kan worden. (ook andere kasten overigens)

Ik ben mijn imkerhobby begonnen met houten spaarkasten, waarvan ik er enkele thuis nog gebruik ivm nostalgische-gevoelens.

Mijn reisvolken heb ik gaandeweg overgezet op Segeberger nederlandse maat.

Mijn ervaring : (dat was de vraag van jorine)
Bevalt prima. Duurzaam, zeer licht, betrouwbaar met weinig onderhoud. Schoonmaken voorzichtig schrapen met een plamuurmes wijst zich van vanzelf. piepschuim gewoon heel laten.
De kasten staan gewoon op de grond. Niet op een pallet of zo.
bij het lossen van de randen gebruik ik een breed plamuurmes. 'vlak insteken', metaal ombuigen en even rustig wachten. Geen schade.

Tot zover het antwoord. Nu het vlekje: "Ik ben niet altijd gelukkig met de open ruimte onderin bij het bodemdeel. Misschien een nieuw onderwerp en hopenlijk heeft iemand daar een aanvulling op ? (werken met de segeberger, werken met de WBC, werken met de spaarkast, werken met de engesle tuinkast, werken met de rogge-korf, etc.)

Mijn ervaring : De bijen gaan in die ruimte op hun eigen bijenmoment spontaan wildraat bouwen, meestal met darrencellen. Sommige imkers zien dit juist als een voordeel. zoals :
1. een indicatie, dat ze ruimte nodig hebben (te laat!, dat zien we zo ook wel)
2. een honing(nectar)-buffer bij veel binnenkomende dracht (kan beter spekraat zijn)
3. een mooi moment om de darrenraat-methode toe te passen. (alle darrenraat wegsnijden (geeft soms een te ernstige orientatie-verstoring voor die plek). Bovendien: Wildraat houdt zich niet aan de richting van de raampjes er boven. Krom, overdwars, moertje daar ergens tussen, veel bijen die zich daar ophouden/aankomen, volk op z'n grootst, zie het voor je)
4. de bijen kunnen wegzakken naar beneden als je in het volk aan het werk bent. (is inderdaad heel ge makkelijk)

Er zijn wat oplossingen in de handel voor die open ruimte:
1. een uitneembaar rekje, dat op de bodemruimte past en in zijn geheel weggenomen kan worden. (Ga ik dit seizoen proberen, ook een eigen versie, die spekraat probeert uit te lokken).
2. De nieuwste bodems zijn zo gemaakt, dat de opstaande rand naar believen weggenomen kan worden. Daar heb ik er nog maar per ongeluk twee van en de gevolgen nog niet bestudeerd. Ik probeer nog even de voordelen van die open ruimte te vinden. (houten kasten hebben die ruimte trouwens vaak boven het dekkleed met weer andere gevolgen, zoals plots een tros bijen onder het deksel)

Ik ga dit jaar enkele randen duitse maat met duitse raampjes proberen (3 mm hoger, kortere oortjes en afstandsblikjes cq houdertjes) en vrees het vastkitten van de afstandhouders.
Gewoon schoonhouden denk ik dan maar.


met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door marc » za 26 feb 2005, 21:36

hans,
ik meen dat zowel Segeberger als Frankenbeute als oplossing tegen het bouwen van braamraat in die benedenruimte een speciaal element voorzien, heb je daar ervaring mee ?
marc

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » za 26 feb 2005, 22:31

Marc,

bedankt voor je reactie.

Ik heb laatst zo een exemplaar gekocht om aankomend seizoen te proberen.
Het bestaat uit een eenvoudig rekje, waaronder de bijen hun wildraat naar believen kwijt kunnen. Hopenlijk kan ik dit makkelijk (kit!) van het bodemdeel losnemen en rustig onderzoeken, want ook tussen het darrenraat komen doppen voor !

Ik heb met dit rekje dus nog geen ervaring. Ik maak er zelf ook een paar. Het voordeel lijkt me, dat je de onderbouw niet ongezien kapottrekt bij het uitnemen van de broedramen.
Bovendien ben ik steeds minder een voorstander van het zonder meer verwijderen van darrenraat. Ik heb het gevoel, dat de volken daar een terugslag in hun ontwikkeling van oplopen.

Even nog terzijde, maar niet onbelangrijk in deze : Darrenraat onderin heeft het voordeel, dat de broedkamerramen netter uitgebouwd worden, zonder stukken darrenbroed.

met vriendelijke imkergroet,
hans

jorine_chiel
Berichten:2
Lid geworden op:wo 23 feb 2005, 22:03
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door jorine_chiel » zo 27 feb 2005, 12:28

Bedankt allemaal voor de reactie op mijn vraag!
Ik kom nu wat dichter bij mijn aankoop maar ik weet nog niet welke maat ik kies en waar ik ze kopen zal.
Wellicht heeft iemand een adres, ik woon nl. aan de duitse grens 10 km van de stad Bocholt.
Hierbij schiet me nog een vraag te binnen,het vast kitten van onderdelen is dit niet op te lossen door vaseline te gebruiken?
groetjes van Jorine_Chiel.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » ma 28 feb 2005, 10:56

hallo jorine

Mij schiet ook steeds weer iets te binnen :
Vaseline heb ik in het begin ook wel gebruikt. Mogelijk te dik en of te veel. Ik vond toen het middel erger dan de kwaal.

En de echte oplossingen komen al doende/forumend :
Voor de besproken wildraat onderin ga ik 'top bar' latjes maken met een strookje kunstraat. Die plaats ik in warmbouw met bijen-tuusenruimte onderin. Dan wordt de wildraat netter uitgebouwd en kan ik deze per stuk manipuleren (in tegenstelling tot de rekjes in de handel) b.v. wegenemen, verplaatsen, breder hangen voor spekraat etc.
Zo is de segeberger denk ik voor mij helemaal perfect.

adressen nederlandse maat :

het bijenhuis Wageningen 0317-422733
het Ielgat te Amen 0592-389349 www.ielgat.com (aanpassing bestaat uit ijzeren constructie -)
Postma te Schildwolde 0598 421455 (aanpassing bestaat uit plastic rand voor onze afstand-strips)

duitse maat :
Iemenhof in Nordholt http://www.immenhoff.de

mogelijk zijn er nog andere adressen.


met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 28 feb 2005, 14:43

Leuk gevonden die raampjes in de bodem, maar het echt practisch lijkt het me niet. Hoe zet je ze vast en valt er wel mee te reizen?? Mij lijkt een simpel gaasje net onder de raampje aangebracht makkelijker.

Echt heel lastig vind ik die bijenruimte onderin niet. Sterker nog het is makkelijker, zeker als je aan het nakijken bent en echt veel aan het rommelen bent dan zakken de bijen naar onderen af i.p.v. dat klonten hangen aan de zijkant van de kast.

Ik heb niet zo heel veel last van wildraat onder de ramen. Ik heb mijn volken altijd op drie bakken staan en werkt prima. Zo nu en dan als ze darrenraatbouwen dan haal ik dat wel weg. Anders niet.

j.p.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Peter Bal » ma 28 feb 2005, 20:10

jorine_chiel schreef:

Hierbij schiet me nog een vraag te binnen,het vast kitten van onderdelen is dit niet op te lossen door vaseline te gebruiken?
groetjes van Jorine_Chiel.
Ik heb een tijdlang vaseline gebruikt om de contactvlakken iets mee in te smeren maar de laatste tijd gebruik ik het nauwelijks meer. Als je maar het juiste gereedschap gebruikt om de bakken (en het deksel) los te wrikken is er niets aan de hand.
Voor een leverancier: kijk eens op Warnholz.de dan krijg je een idee van prijzen.

Groeten,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten