drachtplantengids

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
drachtplantengids

Bericht door heidecap » wo 09 feb 2005, 22:27

Mag ik als geinteresseerde nog eens voorzichtig vragen naar de status van de drachtplantengids ...?
Een verbeterde/completere opzet zal met name voor de webontwerpers ongetwijfeld veel werk met zich mee brengen. En er zit al veel energie in, dat realiseer ik me wel degelijk.
Op de site van de Denen kwam ik echter de volgende eenvoudige doch duidelijke opzet tegen :

http://www.honningbien.dk/bierogbiavl/blodklover.php

Gewoon lekker simpel en duidelijk. Niks klassen 1-5, maar gewoon "weinig", "gemiddeld" of "veel" nectar dan wel stuifmeel. Aangegeven door een symbooltje. En ook heel erg goed gedaan, vind ik, gewoon alles op alfabetische volgorde.
De toegankelijkheid en vooral ook de lay-out van "onze" drachtplantengids (die nooit af schijn te kunnen komen) vind ik zelf minder.

Jammer, jammer, jammer, want ik leef in de stellige veronderstelling dat er velen zijn die graag een bijdrage in welke vorm dan ook zouden willen leveren. Darnaast vooral ook spijtig voor diegenen die al veel bijgedragen hebben, maar het niet goed uit de verf zien komen. Thomas

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: drachtplantengids

Bericht door Henk Klok » do 10 feb 2005, 08:11

Ja Thomas, zo'n eenvoudige opzet is misschien wel wat. Het ligt trouwens niet aan de 'moeilijkheid' van de lay-out die wij voor ogen hadden dat er nog steeds niets nieuws op de site staat. Achter de schermen wordt nog steeds gepoogd het weer op te starten. Wie weet komt het nog tot een nieuwe drachtplantengids.
Ik heb wel een drachtplantenlijst op de VBBN-site geplaatst (voorlopige lijst, door Arie Koster). Zonder afbeeldingen, maar wel heel uitgebreid:Bijenplanten voor tuin, park en landschap

groet,
Henk

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door heidecap » do 10 feb 2005, 10:34

Henk, op de site van de VBBN staat inderdaad een lange lijst.
Deze schrikt mij in deze vorm echter af. Zijn er anderen die hem wel eens gebruiken/bekijken?
Volgens mij is hij bedoeld als theoretisch naslagwerk voor puzzelaars. Ik ben echter "Jan met de boerenpet".
Zou het verder geen leuk idee zijn om forumdeelnemers op te roepen om ontbrekende foto's van drachtplaneten in te sturen. (liefst natuurlijk plaatjes met een bij erop) zodat we een levendig geheel krijgen "voor en door" imkers en andere geinteresseerden.

Thomas

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: drachtplantengids

Bericht door Henk Klok » do 10 feb 2005, 15:47

Thomas, de afbeeldingen werden al door deelnemers ingestuurd, en door Hans van der Post en Huib Koel ingedeeld. We zullen moeten trachten dit weer in de rails te krijgen. Ik hoop dat 't zal lukken. Verder hebben we ook niet de hele dag ter beschikking ;-), maar wat er mogelijk is wordt gedaan.
Die voorlopige drachtplantenlijst is afkomstig uit een toekomstig boek dat volgend jaar zal verschijnen.

groet,
Henk

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door patrick » vr 11 feb 2005, 19:58

Ik heb ooit een drachtplantengids gedownload maar die kan even goed van jullie afkomstig zijn . Ik weet wel dat er van de meeste planten een foto bijstaat en een voorbeeld hoe de pollen er uit zien. Zelf heb ik verschillende gidsen waarvan er zelfs 1 bij is van 1945. Bij de meeste gidsen die ik bezit is het wel zo dat de meeste werken met codes in plaats van te vertellen van redelijk en weinig tot overvloedig.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door Æbe » di 15 feb 2005, 19:14

thomas,
leuk van die Denen dat ze ook een of andere bloesem naar mij hebben vernoemd,[;)] wel de laatste in de rij maar toch ze doen het maar.wel is het jammer dat er geen latijnse namen bij staan.
groeten,Æb(l)e

Æ.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door Bart de Coo » di 01 mar 2005, 21:30

Wat Thomas in deze 'drachtplantengids-lijn' opmerkt is mij uit het hart gegrepen. Eigenlijk is het raar dat zoiets niet te vinden is op het net. Aan de andere kant, het is allemaal liefdewerk oud papier.

Ik het onmiddelijk de lijst op de VBBN-site bekeken, maar het ontgaat mij hoe ik planten in de lijst moet vinden als ik niet op de hoogte ben van de wetenschappelijke benaming. Zo'n lijst zou dus ook aan de hand van de inheemse namen te raadplegen moeten zijn, denk ik.

Maar wat ik misschien nog veel belangrijker vind, dat is de kunst van het determineren. Zo ontdekte ik vorig jaar dat bij mij in het Gelderse Dieren een spec-ta-cu-laire dracht is van de knopherik, oftewel de radijs, oftewel de bladrammenas. (Dat het een van drie is, weet ik volstrekt zeker, maar welke? En hoe kom ik daarachter?) En verder is er bij ons rond de heidevelden in de maand juli een geweldige dracht van de valse salie. Je ziet, het is me met veel kunst en vliegwerk gelukt om de planten te identificeren. Ik zou alleen zo graag eens willen dat dat wat gemakkelijker ging. Weet iemand een goed boek/site? Dat de bijen fantastisch vliegen op een bepaalde plant, ja, dat zie ik zelf ook wel, daar heb ik geen lijsten voor nodig.

Groet,

Bart de Coo

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: drachtplantengids

Bericht door frits dalm » wo 02 mar 2005, 17:09

Bart,
Het nadeel van nederlandse benaming is
dat een naam in diverse gebieden slaan
op een andere plant en/of dezelfde plant
streekgebonden naam hebben.
Latijnse naam is internationaal en iedereen
weet welke plant je bedoelt, er bestaan
eenvoudige floras.

Frits

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door heidecap » wo 02 mar 2005, 21:48

Henk, laat maar weten wat je mist, volgens mij zijn er genoeg vrijwilligers te vinden ...

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: drachtplantengids

Bericht door Henk Klok » wo 02 mar 2005, 22:33

Thomas, er is al een heel wat materiaal. Hans v/d Post houdt zich bezig met de afbeeldingen, hij weet beter wat er nog mist, maar is voor een tijdje afwezig, dus kan nu niet antwoorden.
Hennie Peters is verder bezig met de database waarin gezocht moet kunnen worden.
Later in de maand waarschijnlijk antwoord op jouw vraag.

groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten