segenbergerkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: segenbergerkast

Bericht door marc » ma 28 feb 2005, 20:43

Zo dicht bij de Duitse grens, moet je niet langer in Nederland of België zoeken. Koop niet te snel, vergelijk en onderhandel.
Ik heb vorig jaar zowat een maand lang alle mogelijke verdelers vergeleken en kwam uiteindelijk uit bij :

Holtermann - http://www.holtermann.de

en

Geller,
Orsbacherstrasse 18 - 52074 Laurensberg (Aachen)

M.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door piml » ma 28 feb 2005, 20:49

of voor verdere informatie:

http://www.bienen-voigt.de

http://www.werner-seip.de

Met deze twee en ook met Holtermann uit Brockel (nrd Duitsland) doe ik regelmatig 'zaken'. Ben zeer tevreden!

groeten

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » di 01 mar 2005, 07:43

[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]

Mij lijkt een simpel gaasje net onder de raampje aangebracht makkelijker.
[/quote]
zou je wat meer over dat simpele gaasje willen vertellen ?

met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 01 mar 2005, 10:09

Ik heb geen bodem even bij de hand, maar ik stel het me voor om roestvrijstalen gaas ter hoogte van het vlieggat te leggen (of zelfs deels op het vlieggat te leggen). Je kunt dan met schroefjes het gaas bevestigen. Ik kan me voorstellen dat dit niet voldoende houvast geeft. Je kunt dan met een houten raamwerkje, waarvan je de zijkanten scheef schaaft een gaasbodem op de juiste hoogte leggen. Je bevestigt op elke binnenkant van de bodem even twee houten latjes, waarop het gaasraamwerk komt te liggen. Makkelijk?? Of te lastig??

Mij lijkt het althans makkelijker dan het 'gepriegel' met raampjes. Deze moet je immers inspecteren op doppen. Weer extra werk erbij.

j.p.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » di 01 mar 2005, 12:35

[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]

Ik heb geen bodem even bij de hand, maar ik stel het me voor om .....

Mij lijkt het althans makkelijker dan het 'gepriegel' met raampjes. Deze moet je immers inspecteren op doppen. Weer extra werk erbij.

j.p.
[/quote]

Bedankt Jelle Pieter voor je uitleg. Heb je het zelf al toegepast ?
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk een tip: het speciale houten raamwerk, dat ik als voorbeeld heb gekocht, past zonder enige aanpassing op het bodemdeel.

Het (mijn) gepriegel met raampjes, zoals je het noemt, valt in de praktijk wel mee. Het is is een bewuste keus. Ik heb het afgekeken van een (houten)kastimker ...[:)]. Die speciaal een zomer-onderbak heeft gemaakt met spekraat voor veel dracht en een voerbakje voor de drachtpauze.

Het geeft best wel interessante mogelijkheden. Ik imker ook op 3 tot 4 bakken en de bedoelde inspectie op doppen in de onderbouw is alleen nodig als de plaats van het broednest daar aanleiding toe geeft.

Ik voel me wat schuldig voor het afdwalen van het hoofdonderwerp (de vraag van Jorine). Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de ervaring van imkers, die de onderbouw ook kreatief gebruiken. Zowel in de segeberger als in andere kasten.

met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 01 mar 2005, 16:55

Gaan die kleine raampjes niet schuiven bij het reizen en hoe bevestig je deze??

Heb je dat raamwerk kant en klaar gekocht en waar??

j.p.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » di 01 mar 2005, 21:38

[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]

Gaan die kleine raampjes niet schuiven bij het reizen en hoe bevestig je deze??

Heb je dat raamwerk kant en klaar gekocht en waar??

j.p.
[/quote]

vraag 1: Ik gebruik geen raampjes. De latten met strookje kunstraat gaan niet schuiven.
Ze zitten in warmbouw klem op twee smalle hardhouten latten langs de rand. (voor de beitel)

vraag 2: het raamwerk heb ik voor 4.55 euro kant en klaar gekocht bij http://www.warnholz.de/warnholz/shop/ daar bekend als Bausperre f"r Varioboden art nr. 10166.

Het is ook in Nederland te koop of zelf te maken.
Truc : twee tegenoverliggende zijden zitten klem tussen de randen van de bodem en de twee andere zijden liggen bovenop de rand hiervan. Het geheel zit hiermee klem.
Er bevindt zich een kleine kier tussen de binnenrand van de bodem en de kamer er boven. De latten zijn dun en passen daar net tussen.



met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 mar 2005, 09:57

Hoi Hans,

trouwens het idee van dat raamwerkje heb ik zelf niet toegepast. Ik me indenken als je met Buckfast imkert, hele goede dracht hebt, en zelf iets te weinig te tijd hebt je dan problemen kan hebben met met wildbouw onderin de kast. Ik heb deze combinatie van factoren nog niet gehad in de korte tijd dat ik imker met Segebergers.
Ik vind de ruimte onderin wel makkelijk, zeker als ik doppen moet breken en alle bijen onderin de bodemplank verzeild raken. Het enige nadeel vind ik wel dat de bijen de kast zelf iets minder goed schoon houden. Alhoewel als je een heel sterk volk bezit (meestal is dat in de Segebergers het geval) de bijen vanzelf wel de bodemplank reinigen.
Nog even dit: ik moet zo wie zo naar mijn bodems kijken, want de plastic roostertjes hebben niet een erg lange levensduur.

Ik kan me die contructie met latjes niet echt goed voortsellen, maar goed. Je hebt in ieder geval weer wat was voor de wassmelter, bovendien hebben de bijen iets te doen.

Ik zie op de site niet het raamwerkje staan.


j.p.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » wo 02 mar 2005, 13:11

[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]

Ik zie op de site niet het raamwerkje staan.

j.p.
[/quote]
http://www.warnholz.de/warnholz/shop/

links bovenin aanklikken :
rubriek wählen ... > beuten
nog eens
rubriek wählen ... > segeberger beuten

het kan nu niet missen ... de bausperre met plaatje

alles met hoofdletters natuurlijk [:)]
succes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 mar 2005, 13:33

Ja had ik niet door. Ok werkt prima.

Tja, wat moet ik hiervan zeggen. Niet dat ik negatief ben hoor. Ik vind de creativiteit van de mensen altijd aardig. Ik heb alleen twijfels bij dit rekje. Ik zit nl. zelf meer te denken aan een dicht rekje waar de bijen niet meer doorheen kunnen (rostfrei stahl). Aan dit rekje gaan ze natuurlijk bouwen en bouwen. Wat je nog wel kunt doen is een K. rooster op het rekje leggen. Je voorkomt dan dat de K. eitjes kan leggen.

j.p.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten