Meerdere larven in een cel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Meerdere larven in een cel

Bericht door Els Kleijnendorst » di 05 apr 2005, 17:38

Vandaag trof ik bij een van mijn volken iets geks aan dat ik nog nooit eerder heb gezien. Eerst meende ik dat het een gesloten koninginnedop was, zo een die half in de raat is ingebouwd. Bij het wegbreken bleken er 4 larven in aanwezig te zijn. De cel was duidelijk net gesloten want de larven waren nog niet in het popstadium.
Wel had ik verleden week al geconstateerd dat de moer door ruimtegebrek in enkele cellen 2 of 3 eieren had afgezet en had het volk danook direct enkele lege ramen in en tegen het broednest gegeven. De 3 aangeboden raten zijn inmiddels volledig belegd en vertonen een normaal beeld (1 larf of ei per cel).

Komt het vaker voor dat de bijen meerdere larven in 1 cel blijven voeren en de cel zelfs verzegelen?

(Nee, het zijn niet de larven van de kleine kastkever, dat was mijn eerste angstreactie terwijl ik met knikknieën de raat bekeek[:0][:0][:0][:)]).

Met vriendelijke groet,

Els

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Meerdere larven in een cel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 apr 2005, 20:49

Wel eens gehoord van twee larven in de cel. Naar ik meen staat in het boek van Minderhout hierover zelfs een afbeelding. Maar vier?

j.p.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Meerdere larven in een cel

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 05 apr 2005, 23:12

Hoe zit het met het gesloten broed?
Is dit normaal of heb je bultbroed.
Als ik het zo lees doet het me in eerste instantie denken aan een leggende werkster, (of te anders gezegd een moerloos volk) maar je schrijft over een cel met vier eieren, of komt dit beeld op alle raten voor?

Jaap

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Meerdere larven in een cel

Bericht door Els Kleijnendorst » di 05 apr 2005, 23:40

JP: 't waren er echt 4 in die ene cel. Ook de cellen er omheen zagen er wat vreemd uit, het gehele vreemd uitziende oppervlak had ongeveer de grootte van een euro. Zal als het weer het toelaat over een paar dagen nogmaals kijken of er herhaling van meerlingen zijn, het fototoestel gaat dan wel mee.

Jaap: het betrof geen 4 eieren, het waren 4 volkomen volgroeide larven in één gesloten cel. Deze cel zag er aan de buitenkant uit als een gesloten koninginnedop. De rest van het broed is volkomen normaal, alleen was er zo weinig wintervoer gebruikt én hadden de bijen al volop nectar gehaald dat er verleden week slechts op 2 ramen een stukje raat met een doorsnede van 10 cm voor de moer ter beschikking stond. Vandaar ook dat ik verleden week direct 3 lege uitgebouwde ramen tegen en tussen de 2 ramen met stukjes broed heb gehangen. Zelf denk ik dat de moer uit nood meerdere eieren in die ene cel heeft afgezet. Alleen snap ik niet waarom de werksters de extra eieren, en later larven, niet hebben verwijderd en de cel zelfs verzegelden.
De moer mankeert niets, dat hoop ik tenminste, want het is m'n Schiermoer van 2004.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Meerdere larven in een cel

Bericht door Ed Pieterse » wo 06 apr 2005, 09:14

Hoi Els,
Bij mijn eerste 12 Primorsky's was er ook een die het hele jaar in alle cellen 2 eitjes legde. In de daarop volgende winter was ze dood of in elk geval weg. Er kwamen in dat eerste jaar gewone werksters uit en er was verder niets bijzonders te zien.
Het kan zijn dat de koningin beschadigd is en niet merkt dat er al een eitje in die cel zit en doorgaat met leggen. Ik heb ook eens een koningin gehad met een beschadigde voorpoot, waarmee ze grote van het celletje meet, dit om het onderscheid te maken of het een darrencel is of een werkstercel. Meestal ruimen de werksters dit overdadig eierengebruik van de koningin wel op. Het lijkt me interessant om de eromheen liggende celletjes eens te openen.
Ed

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Meerdere larven in een cel

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 10 apr 2005, 22:25

Heb het broed van het betreffende volk weer bekeken. Deze maal trof ik geen meerdere larven in 1 cel aan. Zo op het oog vertoont de moer zelf geen mankementen (poten e.d.). Wel is haar legpatroon slecht: er is al veel darrenbroed aanwezig en ook is dit darrenbroed in clusters tussen het werkstersbroed in werkstercellen gelegd.
Alhoewel het broed verleden jaar volkomen gelijkmatig was, mankeert er nu dus duidelijk iets aan deze moer.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Meerdere larven in een cel

Bericht door Æbe » ma 11 apr 2005, 22:29

Els,
Wie schrijft,die blijft,en wie leest,die............komt wel eens wat tegen,gisteren las ik toevallig in een boek,wat jij ook had opgemerkt in je bijenvolken .
wat ik las stond in een oud boek ,daarom typ ik het letterlijk over,-voor mij is dit typ les-
bladzijde 142 en 143 uit:
Katechismus
der
NATUUR
door
J.F.MARTINET
MDCCLXXIX
V. Deeze zeven Nuttigheden der zeskantige Honingraaten heb ik nooit begreepen ,hoe dikwerf ik ze gezien heb, Zy verbaazen my! Mogt ik thans ook weeten , wat er in de Celletjes der Jongen omgaat?
A. De Koningin gaat ze opneemen , en vindt zy ze volkomen , dan zal zy in het Celletje eener Werkbye geen Ei van een Mannetje, of in dat van een Mannetje geen Eitje eener Werkbye leggen:zy vergist zich , (want deezen verschillen van elkander) nooit hierin.En ,wanneer er in eenen nieuwen Korf geene Celletjes genoeg gemaakt zyn , dan legt zy twee of wel eens drie Eitjes in een Celletje: doch, wyl het voor zo veele jonge Wormpjes , die er uit komen , te klein is , haalt ze dezelven daarna weer uit , om ze in de nu voltooiden over te brengen, juist weetende , waarin te veel gelegd zyn.
De Werkbyen , die anders deeze Cellen sluiten , dit kennende , laaten ze daarom voorbedagtelyk open--Dan , in 't Paleis eener Koninginne wordt nooit meer dan 1 Eitje gelegd , om het leeven van eene zo groote Persoonaadje, zo 't schynt, niet in de waagschaal te stellen door het overbrengen. De beroemdeSWAMMERDAM zag door vyfduizend zeshonderd en negenenzestig Byen inzesdagen drieduizend driehonderd en tweeennegentigCelletjes vervaardigen; en een jonge Zwerm dadt , van 't begin van juny tot het einde van September, twee-entwintig duizend vyfhonderd en vier-enzevintig Cellen gebouwd! Welk een arbeid! Welk een toezigt! Welk eene netheid!

groet ,Æbe

gertjan
Berichten:7
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 17:09
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Meerdere larven in een cel

Bericht door gertjan » wo 20 apr 2005, 18:06

mooi beschreven ]

gjk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 133 gasten