voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

biemans
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 19:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

voeren

Bericht door biemans »

Beste allemaal. Sinds dat ik weet dat ik imker word volg ik jullie forum. Maar nu ik inmiddels een trotse bezitter ben van een zwerm(verkregen via de taratovmethode), beginnen de eerste vragen.
Omdat via deze methode bijna alleen jonge bijen in de nieuwe zwerm zitten is het wenselijk om ze bij te voeren.Nu, na 2 dagen is het suikerwater al zo goed als op. Hoe vul ik bij zonder dat de bijen onder het stijgend suikerwater worden bedolven.

Alvast bedankt
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door Piet Jager »

In suikerwater 1:1 verdrinken ze, als je er geen drijver in legt.
In suikerwater 3 suiker en 2 water valt dat reuze mee, maar voor de zekerheid toch maar een drijvertje (bamboestokje/droge rietstengel/beetje stro(geen hooi!)/rond stokje/stukje oude raat/ etc.) leggen.

P.S. Hoe ziet je voerbakje er uit?????

!Piet
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door Hans van der Post. »

Dan is de vraag: hoe voer je? waarin? hoe ziet de voerinrichting er uit?
Een vraag van mij: wat is een "taratovmethode"? heb zo een idee dat het een ander woord is voor een Hollands woord.
Hans
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door Bart de Coo »

Piet,

Waarom geen hooi in een voerbak? Dat maakt toch niks uit?

Bart
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door Piet Jager »

Probeer het maar eens uit!
Ervaring is de beste leermeester!

In hooi slaap je koud en in stro lekker warm.
De strohalmen met knopen zijn hol en bevatten lucht
Stro neemt nauwelijks vocht op en het dijvend vermogen is veel groter!
Korven zijn gemaakt van roggestro(warm/nauwelijks vochtopname en ademend)
Korven van vlas of buntgras zijn koud/vochtig en niet ademend.
Het volk verspocht erin!

Hooi neemt heel snel vocht op, zodat het drijvend vermogen teniet wordt gedaan.

!Piet
biemans
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 19:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door biemans »

hans, het was een schrijffoutje het moet zijn de taranov methode, kijk maar eens op de onderstaande link.

http://users.pandora.be/peter.vanhevel/peter/bijen.htm
biemans
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 19:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door biemans »

Ik voer met een in de winkel verkrijgbaar voerbakje, met de ingang voor de bijen van onder, en bovenop 2 dekseltjes, 1 om bij te vullen, en de andere komt uit bij de bijen die vandaaruit kunnen eten.(helaas krijg ik de foto niet toegevoegd). Het voer zelf heb ik ook in de winkel gekocht en is van het merk Lebbe Oostkamp en heet Trim-O-bee (extra). Om de vraag te verduidelijken, het volgende.
Er zijn zoveel bijen aan het eten dat er bij het bijvullen, zeker bijen ruim in aanraking komen met dit plakkerig goedje. Kunnen die bijen zich dan 1. redden en 2. zich weer schoon krijgen om naderhand geen nadelen te ondervinden.
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door Bieboerke »

biemans schreef:
Hoe vul ik bij zonder dat de bijen onder het stijgend suikerwater worden bedolven.
Beste beginner,
Koop eenvoudigweg in een bijenteeltwinkel een plastiek voederbakje. Kost ongeveer 3 € en is onverslijtbaar. Je kan bijvoederen zonder bijen te raken of te enerveren. Voederbakken met drijvertjes zoals stokjes, bamboe, enz. zijn een uitvinding van 200 jaar geleden of nog ouder. Wees een beetje modern, goed voor u en voor je bijen.
mvg,
Bieboerke
Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: voeren

Bericht door Henk Klok »

In onderstaand onderwerp komen diverse voerbakken aan de orde:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4100

groet,
Henk
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: voeren

Bericht door buckfast_beekeeper »

biemans schreef:
Ik voer met een in de winkel verkrijgbaar voerbakje, met de ingang voor de bijen van onder, en bovenop 2 dekseltjes, 1 om bij te vullen, en de andere komt uit bij de bijen die vandaaruit kunnen eten.(helaas krijg ik de foto niet toegevoegd). Het voer zelf heb ik ook in de winkel gekocht en is van het merk Lebbe Oostkamp en heet Trim-O-bee (extra). Om de vraag te verduidelijken, het volgende.
Er zijn zoveel bijen aan het eten dat er bij het bijvullen, zeker bijen ruim in aanraking komen met dit plakkerig goedje. Kunnen die bijen zich dan 1. redden en 2. zich weer schoon krijgen om naderhand geen nadelen te ondervinden.
Volgens mij zijn dit voederbakken van het merk C-S.(Het onderste bakje van foto 1 van de link aangehaald door Henk) Ze zijn voorzien van 2 deksels die naar het midden openklappen. Vooraan is er een tussenwand (glad aan 1 zijde ruw aan de andere zijde), die op 2 verschillende afstanden kan worden geplaatst. Er is als het ware een heuveltje waar de bijen moeten overlopen. 1 deksel geeft toegang tot de voederruimte, het andere tot de ruimte waarin de bijen kunnen. Bij de plaatsing van de tussenwand moet men er voor zorgen dat de kleine uitsparing langs de onderzijde is en de ruwe zijde aan de kant van de bijen. Het bakje heeft een inhoud van 2 liter.

Het voedsel dat u aanhaalt is een suikeroplossing 66% (dus 2 delen suiker 1 deel water). Indien u dit traag genoeg in de voederbak giet zullen de bijen wel mee omhoog kruipen.

Het voederen op dit ogenblik met vloeibaar voedsel heeft 3 nadelen. 1)Als je echt veel geeft (2 liter per dag gedurende enkele dagen) zal je waarschijnlijk de koningin blokkeren.
2)Ze halen dit bakje bijna dagelijks leeg zodat je moet blijven voeren.
3)De kans op roverij stijgt.

Ik zou dan ook overschakelen op "vast" voedsel. Een zelf gemaakte of commerciele suikerdeeg is zeker zo handig. Rond deze tijd heb ik steeds een doos "fondant" staan (ook van Lebbe uit Oostkamp). Ik vul daarmee een glazen chocopot (laagmodel) met in het deksel een gat van ongeveer 2cm doorsnee. Het is makkelijk, proper, kans op roven klein en je ziet wanneer deze pot leeg is. Je hoeft dan ook niet dagelijks te vullen. De kans dat ze de koningin blokkeren is vrijwel nihil.

mvg

buckfast_beekeeper
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten