Wildbouw aan raten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:
Wildbouw aan raten

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 28 apr 2005, 11:36

Ik heb vorig jaar twee 'lege' simplexkasten van mijn oom gekregen omdat hij met imkeren stopte.
Dezen heb ik in november opgehaald en één van de kasten was dusdanig zwaar dat ik voor de zekerheid de klep maar dicht heb gedaan voordat ik hem in de auto zette.
Thuis bleek er dus een volk in te zitten. Waarschijnlijk een zwerm die er vorig jaar is ingetrokken.
Ik heb niets aan dit volk gedaan (er zat voldoende honing in) en van het voorjaar begonnen ze vrolijk te vliegen. (Note: Ik heb geen varoa bestreden en ik heb nu nog geen varoa kunnen ontdekken.[8D])
Bij de eerste controle was het een hele toer om de raampjes los te krijgen.[xx(] Alles zat aan elkaar gebouwd. Het was nog een kast met afstandblikjes. Ik heb het volk overgezet in een zelfgebouwde kast (vernieuwde Versteegt kast) met afstand strips. De onderbak heb ik geheel vervangen door uitgebouwde raat en in de bovenbak twee nieuwe ramen gegeven.
Ik heb twee weken terug en gisteren de kast weer open gehad en het was beide keren hetzelfde. Ze bouwen alle raampjes aan elkaar.[V] Bovenbak en onderbak plus honingkamer. Ook zijn sommige ramen onderling met elkaar verbonden.
Hoe kan dit?
Ligt het aan het soort bijen? (In mijn ogen zijn het gewoon oud hollandse steekbijen)
Zijn de oude raten te breed uitgebouwd waardoor de afstand tussen de ramen te klein wordt en ze ze maar aan elkaar plakken? Of zijn het gewoon bouwvakkers? (Dan zou het in de bouwvakvakantie over moeten zijn:D)

Voor de duidelijkheid. Mijn zelf gebouwde kasten voldoen aan de normale maten van de een simplexkast, met dit verschil dat de buitenranden iets smaller zijn dan die van de simplexkast. De uitstekende latjes van de standaard binnenbak moet ik er altijd even afhalen. Ik heb zes van deze kasten gemaakt en in de andere kasten heb ik dit probleem niet.

Met gevleugelde groet,
Jaap

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wildbouw aan raten

Bericht door Hugo » do 28 apr 2005, 21:34

Jaap van Assenbergh schreef: ... en het was beide keren hetzelfde. Ze bouwen alle raampjes aan elkaar.[V] Bovenbak en onderbak plus honingkamer. Ook zijn sommige ramen onderling met elkaar verbonden. Hoe kan dit?
Ligt het aan het soort bijen? ...
Jaap,

Nee het ligt niet aan de bijen, maar aan de timmerman : afstand tussen toplat onderste raam en onderlat bovenste raam moet STEEDS gelijk zijn aan de bijenruimte : 7 à 8 mm. Alle grotere afstanden worden onherroepelijk toegebouwd met was.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

ps. waarom schiet dat liedje me nu te binne "If a were a carpenter, and teu teute reute .."

Nobodies prefetc

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Wildbouw aan raten

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 29 apr 2005, 15:18

Hoi Hugo,

Ik begrijp dat je aan mijn timmermanskunde twijfelt. Zeer terecht misschien, want ik ben een computerneurt en heb twee linkerhanden maar ik ben links [;)].
Mijn binnenkasten zijn standaard simplexbakken. Gewoon gekocht. Ik heb alleen de uitstekende latjes ingekort zodat je binnenbakken krijgt zonder 'oortjes'.
Alleen de buitenranden, bodem en kap zijn eigenbouwsels. Ik neem niet aan dat bijen daar naar kijken als daar een milimetertje in zit.

Jaap

Bolderder
Berichten:1
Lid geworden op:ma 16 mei 2005, 10:35
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wildbouw aan raten

Bericht door Bolderder » za 21 mei 2005, 11:17

Dag imkers,
Bijen zijn nu eenmaal eigenzinnig,7mm is inderdaad de afmeting die moet gerespecteerd worden. Groter (12 à 13mm) wordt met cellen dichtgebouwd, kleiner (3 à 4mm) dichtgekit met propolis en was.
Met vriendelijke groeten,

Robert

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wildbouw aan raten

Bericht door Frans vanTongeren » za 21 mei 2005, 13:10

Vrije Bijenruimte zit tussen 3 en 9 millimeter.
Als je daar buiten valt... gaan ze bouwen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wildbouw aan raten

Bericht door Hans van der Post. » za 21 mei 2005, 19:18

Jaap van Assenbergh schreef:
Ik heb vorig jaar twee 'lege' simplexkasten van mijn oom gekregen omdat hij met imkeren stopte.
Bij de eerste controle was het een hele toer om de raampjes los te krijgen.[xx(] Alles zat aan elkaar gebouwd. Het was nog een kast met afstandblikjes. Ik heb het volk overgezet in een zelfgebouwde kast (vernieuwde Versteegt kast) met afstand strips. De onderbak heb ik geheel vervangen door uitgebouwde raat en in de bovenbak twee nieuwe ramen gegeven.
Ik heb twee weken terug en gisteren de kast weer open gehad en het was beide keren hetzelfde. Ze bouwen alle raampjes aan elkaar.[V] Bovenbak en onderbak plus honingkamer. Ook zijn sommige ramen onderling met elkaar verbonden.
Hoe kan dit? Ligt het aan het soort bijen?
Met gevleugelde groet, Jaap
Het kan aan de bijen liggen. Het komt voor dat bijen inplaats van propolis, was gebruiken. Ik heb zulke volken gehad het was een carnica lijn die dit deed. Dit is nog vervelender dan propolis.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 gasten