rare eitjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:
Re: rare eitjes

Bericht door bedet » zo 22 mei 2005, 07:30

heidecap schreef:
Alleen Bedet kan ons vertellen of het over een jonge of oude moer gaat ...
Hoi Heidecap,
Da's dus het probleem..... ik kon gisteren de moer niet vinden. Maar gezien het feit dat ze wel KON leggen,(immers, het nu verzegelde broed, zag er op 9 mei als 3 dagen gelegde eitjes mooi uit) lijkt het me, dat ze een ongelukje heeft gehad [:(]
groetjes

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Piet Jager » zo 22 mei 2005, 16:39

Thomas schrijft: Je hebt wel een probleem als een oude moer (voorzwerm) dit patroon vertoont. Er is dan iets mis met de moer zelf, waarschijnlijk met 1 van haar voorpoten waarmee ze de cel inspecteerd alvorens ze een eitje legt. Opruimen is dan de enige oplossing.
Dag Thomas,

Mijn BUCA-moer legt al voor haar derde jaar met een gehandicapt rechtervoorpootje en zonder ooit een voorbeeldraam gezien te hebben 1 ei per cel. Van mij mag ze nog een jaar blijven. Niet vanwege haar handicap, maar omdat je met haar nakomelingen (BUCA's) kunt eggen en ploegen. Als je ze ziet en er mee imkert, ben je op slag verliefd.

Afbeelding
BUCA-moer met gehandicapt rechtervoorpootje

!Piet

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door heidecap » zo 22 mei 2005, 20:25

Conclusie : oude moer waar iets mis mee is ; opruimen dus

Ik had precies hetzelfde beeld bij een "oude moer" na het maken van een aflegger met deze oude moer. Wat me opviel toen ik de moer in het produktievolk vond is dat een werkster zich vastgebeten had in haar vleugel. Deze werkster heb ik dood moeten drukken. Het volk was blijbaar uitgekeken op deze moer. Wellicht heeft er ook een werkster in een poot van de moer gebeten. Met de voorpoten inspecteren moeren de cel alvorens een ei te leggen.
De moer van Piet is duidelijk linksbenig. Was ze rechtsbenig geweest, dan had Piet haar ook al lang opgeruimd...
Piet, fijn voor je. Zo kan het dus ook !


Groeten, Thomas

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Piet Jager » zo 22 mei 2005, 22:49

Thomas schrijft: Met de voorpoten inspecteren moeren de cel alvorens een ei te leggen. De moer van Piet is duidelijk linksbenig. Was ze rechtsbenig geweest, dan had Piet haar ook al lang opgeruimd...
Thomas,

Heeft dat links- en rechtsbenigheid soms iets te maken met de ligging van de aansturing van haar inspecterend vermogen vanuit de linker- of rechter hersenhelft??? [;)]

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Piet Jager » ma 23 mei 2005, 09:51

Dag Bedet,

Als je de moer hebt gevonden, kun je dan ook even een fotootje van die moer maken om te zien of haar linkervoorpootje beschadigd is?

!Piet

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door bedet » ma 23 mei 2005, 13:42

Piet Jager schreef:
Dag Bedet,

Als je de moer hebt gevonden, kun je dan ook even een fotootje van die moer maken om te zien of haar linkervoorpootje beschadigd is?

!Piet
Doe ik. We hebben het plan om komende vrijdag (mits goed weer natuurlijk) de bijtjes weer te bezoeken. Mocht ik haar vinden, dan zal ik haar fotograferen en dat hier melden.
Nogmaal heel erg bedankt voor al jullie goede adviezen. Ik hoop dat het weer goed blijft, zodat mijn mini-volkje kans op overleven heeft.


Bedet
http://www.bijenkast.nl

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door bedet » za 28 mei 2005, 17:24

Beste collega-imkers

Gisteren hebben we vol goede moed het zwakke volkje weer bezocht.
Op de vliegplank was weinig tot geen actie. We vreesden het ergste.
Tot we de kast openden. Het zag er redelijk uit, wat meer bijen dan de vorige keer. Er was wat broed uitgelopen. Verder troffen we nog meer gesloten broed, open broed in diverse stadia, en gek gelegde eitjes en goed gelegde eitjes. De koningin hebben we wederom in deze kast niet gevonden. Balen....
We waren eigenlijk best tevreden met hoe het volk er nu uit ziet. Zoals het nu oogt, overleeft dit volkje wel.
We hebben verder ons andere volk geinspecteerd. Dat zag er een stuk beter uit. Zo goed zelfs, dat we dit volk (7 ramer) over wilden hangen in een 10-ramer. Deze 10-ramer stond toch al op de stand. In de broedbak van de 10-ramer zaten 4 wasvel-ramen en 1 uitgebouwd raam. Tot mijn grote verbazing trof ik een stuk of 10 bijen op dit uitgebouwde raam en bij nadere inspectie zat daar een koningin tussen!!!! Hebben wij weer........[:o)]
Nu was het zo, dat de hele week wel de vliegplank van deze kast (daar had van 9 tot 21 mei het kwakkelvolk ingezeten) open had gestaan. Hebben we een wandelende koningin? Of hebben we er 2?
Speciaal voor Piet heb ik deze dame eens goed op de foto gezet.
Afbeelding

Afbeelding
We hebben de dame in kwestie in het kluisje op de ramen in de kast van het kwakkelvolk gelegd. Ze werd meteen al gevoerd door wat werksters. 's Middags tegen een uur of 4 werd ze nog beter verzorgd en na het avondeten hebben we deze Bea het volk in laten lopen. Mochten er 2 koninginnen zijn, dan hebben ze vannacht gevochten en hebben we als het goed is nu maar 1 dame over. Hopelijk is dat er een die goed kan leggen.
Ik overweeg om, bij blijvend verkeerd legsel, volgende week een gezond broedraam van het andere volk over te hangen. Mits er genoeg bijen zijn om dat broed te verzorgen.
Een en ander is natuurlijk uitgebreid na te lezen op mijn site. (zie dagboek, volk 4)


Bedet
http://www.bijenkast.nl

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Piet Jager » za 28 mei 2005, 20:29

Bedet,

In het voorjaar zag ik dat er 4 van mijn 14 volken waren ingestort.
1 was moerloos, 1 was darrenbroedig en de 2 anderen waren een moer met een handje vol bijen. Allen Buckfast F 2 en F3. Die 2 kleine moervolkjes heb ik nog. De een herstelt zich langzaam in de goede richting en de ander loopt zo sterk terug dat ik haar moet opruimen.

Vanavond zojuist even naar dat laatste volkje gekeken. Moer met groen opalithplaatje met nog ca 40 bijen, een paar celletjes gesloten broed en een heel klein rondje met 2 daagse eitjes. Maar wat zag ik nu? Meerdere tot vele eitjes in 1 cel. Dus wat deed ik? Direct naar haar voorpootjes kijken natuurlijk. Eerst zag ik geen voorpootjes en dacht dat zij maar 4 poten had. Bij nauwkeuriger bezien zag ik dat beide voorvootjes zo kort waren dat ze nauwelijks opvielen. Misschien een beschadiging door: varroamijten? / ingevoerd in een voor haar wat 'vreemd' volk? / erfelijke afwijking? / etc., etc.? Wie zal het zeggen!

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Piet Jager » zo 29 mei 2005, 13:32

Correctie!

Vanmorgen even dat moertje naar huis gehaald om haar voorpootjes te fotograferen. Toen ik haar op een stukje maagdelijke raat zette, zag ik echter dat haar voorpootjes prima in orde waren. In mijn veldstal was het gisteravond nogal donker om haar goed te bekijken.

Meerdere eitjes in 1 cel heeft in dit geval dus een andere oorzaak!

!Piet

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Frans Klein Breteler » wo 08 jun 2005, 09:47

Mede-imkers,

Omdat ervaring telt, je kan ook de bijen hun gang laten gaan en kijkken wat het eindresultaat is. Deze bevindingen uiteraard wel op dit forum vermelden, leren we er allemaal van.

Maar vooral niet opruimen, als dat moet doet de natuur dat zelf wel.

Gr. Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten