wel of niet betalen....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
wel of niet betalen....

Bericht door piml » do 09 jun 2005, 21:46

Van de week mijn lidmaatschap opgezegd op een volkstuinencomplex in Bloemendaal. Vroegen 129 euro voor een stukkie grasveld met bijenstal. Tuinieren kon je er gewoon niet op!!

Een stuk verderop sta je daarentegen bijna voor niets op een complex. En steeds meer volkstuinverenigingen halen imkers binnen, die vervolgens voor een plek met stal een symbolisch bedrag betalen. Immers bijen zijn goed.....

Tot hoever moeten we hier eigenlijk gaan?

groeten,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door Bart de Coo » do 09 jun 2005, 23:06

Nou wil ik niet de partypooper uithangen hoor, maar 129 euro gedeeld door 12 maanden is iets meer dan een tientje in de maand. (Ik heb even geen zin om achter de komma te rekenen.) Dat klinkt, juist voor een miezerig grasveldje, heel redelijk, in mijn oren dan. Wat was je gewend om te betalen dan? Want zelf lijkt het mij ook wel aardig om de bijen eens op een eigen stukje grond te zetten.

(Tja BBK, Nederland is nu eenmaal wat dichter bevolkt dan België. Dertigers, zoals ik, die zich een huis met een lap grond kunnen veroorloven met genoeg ruimte voor een bijenstal, zijn zeer schaars. Voor de goede orde, zo'n dertiger ben ik dus niet. Volgens mij moet je dan echt denken in de sferen van de carrièrejagers en de mazzelaars.)

Groet,

Bart de Coo

Melinda
Berichten:42
Lid geworden op:zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door Melinda » do 09 jun 2005, 23:39

Pim, ik weet niet hoeveel kasten je in de stal kwijt kunt, maar toen ik mijn nog bijen op een volkstuincomplex had staan, in een mooi bijenstalletje, waar ik 5 kasten in kwijt kon, en even zoveel korven, betaalde ik als "contributie" standaard 75 gulden. De rest betaalde ruim 150 gulden voor een kaal stukje grond, zonder schuurtje of iets. Maar in het eurotijdperk werd dit al snel 50 euro. En nu kunnen ze gelukkig achter het huis staan, welliswaar zonder stal, omdat ik volgens de regeltjes van de gemeente een bouwvergunning nodig heb. Maar regels zijn er om te omzeilen[:o)]

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door piml » vr 10 jun 2005, 07:48

Er kunnen maximaal 3 kasten in het stalletje op het complex. Een paar kilometer verder word je door een andere vereniging met open armen ontvangen met een stal en een plek voor 35 euro.

Dat scheelt natuurlijk wel even. Bovendien wordt er op het complex, en in de nabije omgeving, niet altijd even voorzichtig met bestrijding van onkruid omgesprongen.

Gelukkig heb ikzelf locaties genoeg, maar voor imkers die helemaal afhankelijk zijn van een stukkie grond, omdat ze de kasten niet achter het huis kunnen plaatsen, is 129 euro voor twee/drie kasten natuurlijk veel. Gelukkig zijn er steeds meer volkstuinen, maar ook golfbanen in de Randstad, die imkers voor niets (voor een paar potten honing) binnenhalen.

Gr



Pim Lemmers

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door Bart Maes » vr 10 jun 2005, 15:51

"En nu kunnen ze gelukkig achter het huis staan, welliswaar zonder stal, omdat ik volgens de regeltjes van de gemeente een bouwvergunning nodig heb. Maar regels zijn er om te omzeilen."

Melinda, als ik het juist heb heb je een bouwvergunning nodig voor alles wat VAST in de grond zit. Mijn bijenstalletjes staan LOS op de grond en dan had ik geen bouwvergunning nodig om ze eender waar te kunnen zetten (mits ze geen hinder geven aan buren e.d.).
Ik stuurde enkele foto's door naar Hans, die zal ze voor mij wel bij dit bericht plaatsen. Het geheel is eenvoudig: er kunnen enkele bijenkasten in, het dak kan scharnieren en als imker heb je dan alle handen vrij. De bijen vliegen niet van langs achter tussen de kasten door zoals je bij een vrije opstelling zou verwachten maar blijven hun vlucht houden voor de kasten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door Bart Maes » vr 10 jun 2005, 16:19

De bijenstandjes staan in een natuurreservaatje (7 ha) midden de groene long van Ingelmunster en Izegem. Een vaste constructie was 1. omwille het gebiedje en 2. omwille van de bouwvergunning voor mij geen optie. Het idee zag ik bij het Informatiecentrum voor bijenteelt te Gent en met wat goede raad van een vriend-imker die ook zo'n stand had ben ik tot het huidige resultaat gekomen. Origineel loopt het dak af naar achter, maar als het regent sta je dan in de modder te trappen. Lengte, breedte en hoogte pas je aan volgens je eigen kastmodel en je zet het zo hoog zodat je er gemakkelijk aan kan werken. Het dak zet ik aan beide kanten vast met een haakje en een oogje. Als ik aan de bijen werk hou ik het dak onhoog met een plankje van 0,5 m met aan beide kanten een V-uitsnijding. Als je klein van gestalte bent kan het dicht blijven maar met mijn (bijna) 2 meter lengte stoot ik de rand van mijn kapruin telkens tegen de golfplaat.:D
Indien ik ooit eens zou verhuizen dan haal ik de bijenkasten eruit, de plank van de stalletjes kan er ook uit en met twee man hef je het standgeraamte zo op.

jordan blaauw
Berichten:9
Lid geworden op:ma 09 mei 2005, 07:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door jordan blaauw » vr 10 jun 2005, 20:45

Hallo Pim,

Ik ben net begonnen met 2 volkjes en kon een tuin huren op een volkstuincomplex. De tuin is 220 m2 en we betalen €110,- per jaar. De tuin was behoorlijk verwaarloosd. Eerst maaien en de rommel opruimen. Vervolgens een tuinplan maken waarin de nodige drachtplanten staan. Een bijenstal zullen we zelf moeten maken.
Succes,

jordan

abejón
Berichten:11
Lid geworden op:wo 21 jul 2004, 20:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door abejón » vr 10 jun 2005, 21:47

Nederland overvol, is dat wel waar? Voor een goed plekje moet je niet op een volkstuin gaan staan. Daar kom je snel binnen '“ want dat is zogoed voor de tuinboontjes - en je staat ook weer snel buiten, wanneer er een bijtje aan het prikken is geweest. Daar heb ik een negatieve ervaring mee. En dan sta je dan midden in de zomer met je volken. Waarheen met die vrouwtjes? Nooit meer wil ik dat. Dat is nu het verschil met het platteland van Nederland, daar is nog wel van alles mogelijk. Twee a drie volken staan 's winters in mijn tuin en als ze wat lastig gaan worden breng ik naar een natuurreservaat aan de Maas. Daar sta ik geheel alleen en in mijn omgeving is in een straal van 10 km geen imker te vinden. Ja wel nog wat verderop moeten de bijtjes binnen het glas blijven en over de aardbeien hun rondjes draaien.

Genoeg ruimte in Nederland maar de meeste willen of moeten voor hun werk dichtbij een grote stad wonen. En dat is jammer. Als advies dus: niet betalen en probeer samen te werken in een vereniging of met een andere imker.

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wel of niet betalen....

Bericht door Minne Bonnema. » vr 10 jun 2005, 23:04

Mijn ervaring op de volkstuin waar mijn 5 bijenkasten staan is tot nu toe positief.Wel ben je verplicht om op een dergelijke stand zachtaardige bijen tehouden.De prijs die ik voor de 250 m2 betaal is 13,80 euro.mag ik doen wat ik wil gras of tuin van maken.Nederland vol !!!! zo te zien op deze winterse foto van mijn bijen achter het lijschut,nog lang niet.
Vgr,Minne.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten