darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:
darrenbroed

Bericht door bedet » ma 13 jun 2005, 11:37

Beste mede-imkers,
Ik vraag mij het volgende af. Zodra een gezond volk, met genoeg ruimte voor verdere leg, darrenbroed produceert, wat is hiervan dan de reden? Is dit een begin van aankomend zwermdrang? Ik heb namelijk een volk, dat in mijn ogen genoeg ruimte heeft (volk staat op 10 ramen, met honingkamer, waarvan 7 ramen gedeeltelijk of geheel bebroed zijn) Moet ik dit darrenbroed afsnijden of gewoon uit laten komen?
Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door dickvanleeuwen » ma 13 jun 2005, 12:31

Beste bedet,

Het is misschien geen antwoord op jouw vraag, maar ook ik heb een gezond ogend volk met een gezond ogende koningin. Ze is alleen echter darrebroedig. Ik had daar al veel over gelezen maar in de praktijk nog nooit eerder meegemaakt.

Is dat bij jou ook niet gaande????

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door bedet » ma 13 jun 2005, 14:23

Ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld;
Ik bedoel dus met 7 ramen broed wel gewoon werkster-broed. Ik tref echter verspreid over een aantal ramen her en der wat groepjes met darrenbroed aan. Ik schat dat het bij elkaar een stuk of 30 cellen zijn. Valt dus op zich best mee, en ik maak me ook geen zorgen. Ik snap alleen niet waarom er darrenbroed wordt gelegd.
Groetjes

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: darrenbroed

Bericht door Frans vanTongeren » ma 13 jun 2005, 15:05

dag Bedet,
Een volk dat niet zooooooo...groot is, heeft mannen nodig.
Die kerels zijn er niet alleen voor de bevruchting, maar helpen ook om het volk voldoende warmte te geven.
Door hun groter lijf kunnen ze meer warmte produceren door het laten functioneren van hun borstspieren (met meer omvang) .
-
Wat bijen zelf doen.., is zelden verkeerd.
Ze leven al 50 miljoen jaar en dat zonder imker.., op wat duizenden jaartjes na !

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 13 jun 2005, 20:12

Hallo,

Ik denk dat elk normaal gezond volk rond deze tijd darren heeft en toelaat. Zoals Frans ook reeds heeft aangehaald helpen ze mee met het verwarmen van het broed.

Als er in september nog volken zijn die hun darren niet "slachten", is het opletten geblazen. Het zou wel eens kunnen dat ze een stille moerwisseling plannen.

Snij je in jou volken het darrenbroed weg, zal dat andere darren niet weerhouden om te migreren naar jou kasten. Ze worden zo binnen gelaten. Heeft een volk zelf voldoende darren "aan boord" zullen ze minder geneigd zijn deze vreemdelingen binnen te laten. Ze weten heus wel hoeveel darren dat goed zijn voor de grootte van het volk. Ga je het broed koppen zullen ze direkt hun energie in nieuw broed steken.


mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door Bart de Coo » ma 13 jun 2005, 22:39

Daar zou ik nog eens aan willen toevoegen dat in deze tijd van het jaar de darren ook gewoon doen waar ze vooral voor bedoeld zijn: koninginnetjes bevruchten. Ik was vorig jaar zo onvoorzichtig om een voorzwerm in een korf te stoppen, met mooi weer en enorme dracht. Je raadt het al: na een weekje of zes produceerde de zwerm nog eens een reusachtige zwerm - een 'heidezwerm' heet dat, geloof ik. De mensen bij wie de zwerm in de tuin hing waren zelfs behoorlijk onder de indruk. En die hadden al heel wat zwermen gezien! De moerloze korf gewoon meegenomen naar de hei en de moer werd gewoon bevrucht en in juli/augustus zat de korf gewoon weer vol met broed. Nee hoor, er is nog best wel eens een klusje op te knappen voor de heren! (Wat ik mij op mijn beurt afvraag, dat is waarom je in deze tijd van het jaar vaak dode darren vindt - onder en voor de volken - met hun, ahem, penisje naar buiten. Wonderlijk.)

Bart

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: darrenbroed

Bericht door tory » wo 15 jun 2005, 17:40

Het weer is niet optimaal geweest en het schijnt dat koninginnen dan soms niet (kunnen) uitvliegen voor een bruidsvlucht. Dit geldt ook voor de darren schijnt het.
Geen bevruchting betekent darrenbroed zoals een kameraad imker recent overkwam. Koningin vervangen of raampje met eitjes inhangen, zodat redcellen kunnen worden gemaakt.
Groeten, Bert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten