bijen willen een 'doppie' maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:
bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door bedet » zo 17 jul 2005, 13:03

Hallo allemaal,

Ik had graag weer jullie advies. Een van mijn volken is zwermlustig (noem je dat zo?) Tijdens een normale kastinspectie op 25 juni trof ik een aantal gesloten moerdoppen. Nadat ik eitjes vond heb ik die weggebroken, ik zit niet te wachten op een zwerm. De bijen hadden genoeg ruimte voor broed (lege uitgebouwde ramen aanwezig) en ook genoeg plek voor honingopslag.
Op 30 juni weer hetzelfde verhaal. Inmiddels hadden we van onze bijenmeester gehoord, dat we de koningin uit het volk moeten halen. Een volk wat zwermdrang heeft, blijft dat houden. Dus op 5 juli zijn we 2,5 uur bezig geweest en we konden de moer niet vinden. Dus hebben we weer de doppen weggebroken (we hadden nog steeds eitjes). Ook op 11 juli weer getracht de koningin te vinden. Weer niet gevonden, dus weer doppen weggehaald.
Gisteren heb ik haar eindelijk gevonden en haar samen met wat bijen en 2 broedramen in een 6 ramertje gedaan. Dat 6 ramertje staat nu elders.
Mijn vraag: Bij het wegbreken van de doppen (en dopaanzetten) de afgelopen weken, viel het mij op, dat sommige doppen met een week al gesloten waren (hoe was dat met 3 dagen ei, 6 dagen larve?) Ik heb geleerd dat je pas op de 13e dag in het volk mag kijken om de doppen die er gemaakt worden niet te beschadigen bij het in en uit halen van de ramen. Maar, wat nu als de doppen al eerder rijp zijn en eerder gesloten zijn dan ik verwacht. Vanaf wanneer kan ik wel gaan kijken? Of moet ik vanaf 7 dagen ofzo elke avond gaan luisteren op tuten en kwaken? (wat doe ik bij wel tuten en geen kwaken?)

AJOETO!!! ('help' in het Japans);



Bedet
http://www.bijenkast.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door Bart de Coo » zo 17 jul 2005, 15:42

Ik deel je ervaring. Ik heb ook geregeld na één week al gesloten doppen gevonden, terwijl ik een week daarvoor nog doppen weggebroken had, dus ik ben net zo benieuwd naar de reacties als jij. Maar ik zou zeggen, niets van aantrekken. Gewoon na dertien dagen doppen breken, ongeacht of er al zes dagen tevoren gesloten doppen waren of niet. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat sommige doppen sneller rijp zullen zijn dan gebruikelijk. (Overigens ben ik van mening dat dertien dagen één of zelfs twee dagen te vroeg is om doppen te breken. Mijn indruk is dat doppen pas ná dag dertien echt rijp zijn om open te peuteren.)

Tussen twee haakjes, je doelt onderaan je mailtje vermoedelijk op het Italiaanse woord 'aiuto', wat 'hulp' betekent. Dat woord is afgeleid van een of andere latijnse stam - ik ben geen gymnasiast - en die stam heeft op zijn beurt weer geleid tot het Franse woord 'aider' en van dat woord hebben de Engelsen weer 'aid' gemaakt. 'Azione aiuto' betekent dat ook 'hulpactie' in het Italiaans.[B)][;)]

Groet,

Bart de Coo

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door Henk Klok » zo 17 jul 2005, 19:47

viel het mij op, dat sommige doppen met een week al gesloten waren (hoe was dat met 3 dagen ei, 6 dagen larve?)
Deze 'strikvraag' hield mijn mentor mij ook voor toen ik verbaasd was dat een koningin sneller uitliep dan verwacht.



Werksters kunnen ook larfjes promoveren tot koningin, dus.... [;)]

groet,
Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 jul 2005, 23:02

Worden jullie nou eens wakker!![}:)][:)] Raak niet in paniek als er doppen zijn!
1.- 25 juni gesloten doppen en eitjes; weet even niet op het "zwerm weer" was maar de zwerm had weg moeten zijn

2.- 5 juli weer gesloten doppen en eitjes!

3.- Bij het wegbreken van de doppen (en dopaanzetten) de afgelopen weken, viel het mij op, dat sommige doppen met een week al gesloten waren
Wat denk je zou het geen stille moer wisseling zijn/staat te gebeuren?
De bijen hadden genoeg ruimte voor broed (lege uitgebouwde ramen aanwezig) en ook genoeg plek voor honingopslag.
Hier blijkt dat het volk niet wil zwermen.

Jammer dat de oude moer uit het hoofdvolk is gehaald. Bij een stille wisseling wordt er een geweldige nieuwe moer "gemaakt".
Maar een troost; Gisteren heb ik haar eindelijk gevonden en haar samen met wat bijen en 2 broedramen in een 6 ramertje gedaan. Dat 6 ramertje staat nu elders.
En in dat zesramertje wordt een nieuwe moer gekweekt![:)]
Hans

Corinne
Berichten:10
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 13:10
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door Corinne » ma 18 jul 2005, 22:57

Beste Hans,
Ik heb jouw antwoord nu een paar keer gelezen en denk het te begrijpen.
Mag ik eruit nu opmaken dat wanneer doppen gesloten zijn en er niet gezwermd is, het volk een stille moerswisseling van plan is? Natuurlijk er vanuit gaande dat er een leggende koningin aanwezig is.
Kan je wat vertellen over waaraan je nog meer kan merken dat een volk een stille moerswisseling van plan is?
Verder is pas geleden op het forum al genoemd dat de zo verkregen moeren '˜geweldige nieuwe moeren' zijn. Jij noemt dit ook al weer, maar kan je uitleggen waarom dat zo is?

Groeten,
Corinne.

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door H.J.Booij » ma 18 jul 2005, 23:10

je kunt aan de plaatsen en aantallen zien wat voor stemming een volk is. Vindt je her en der doppen en met name langs de randen en in groter aantallen dan zijn het meestal zwermcellen. Tref je slechts enkele aan veelal midden op de raat dan is het stille moerwisseling. Redcellen kun je overal aantreffen waar maar open broed is.

Als je geen "zin" hebt om met het continu breken van doppen bezig te zijn dan moet je zorgen dat je betere bijen krijgt. Hierbij bedoel ik dat je materiaal (koningin) van elders(kweker) moet halen.

In het allereerste begin (10 jaar terug) had ik steekduivels en bijen die niets anders deden dan dopppen opzetten. Nu heb ik (meestal)volken die één of twee keer echte doppen aanzetten maar na dat ik deze heb gebroken geen problemen meer mee heb. Voorwaarde is natuurlijk dat ik ze geen reden geef om te zwermen

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door bedet » di 19 jul 2005, 07:47

Ik heb bovenstaande berichten uiteraard gelezen. Ik zou ook graag meer info over het signaleren van een stille moerwisseling willen weten. Ik wil echter nog wel 1 kanttekening maken. De huidige moer (die dus nu in dat 6 ramertje zit) kon helemaal niet gaan zwermen omdat ze niet kan vliegen. Haar vleugels zijn beschadigd (niet geknipt!) En alle weggebroken doppen zaten soms aan de kant, maar ook wel middenop een raam.

Groetjes

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door Hans van der Post. » di 19 jul 2005, 10:02

Is dit een stille moer wissel? Bij de eerste vier ja beantwoord? = een stille wissel

1-. voldoende ruimte = nog ramen waar maar weinig bijen oplopen
2-. Hooguit 2 tot 5 doppen
3-. Buiten de zwermperiode darren- aanhouden of raat beleggen
4-. Gesloten doppen en eitjes
5-. Activiteit van het volk is maar matig
6-. De temperatuur om te zwermen is in de afgelopen tijd goed geweest

Ook een volk waar een geknipte moer inzit gaat zwermen!
De moer kukelt van de vliegplank komt op de grond. Met een beetje geluk wordt er nog een kluitje van de terug kerende zwermbijen rond de op de grond liggende moer gevormd.

Om een stille wissel te ontdekken moet je zoveel mogelijk oude moeren in volken "bewaren"[:)]die worden altijd gewisseld![;)]
Hans

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door bedet » di 26 jul 2005, 23:13

Hallo allemaal,
Nou, de bijen wilden een doppie maken en hebben dat gedaan ook!!! En hoe!!! Ik had jullie verteld (zie bovenstaand bericht) dat ik het volk op 16 juli moerloos had gemaakt. Vandaag is het de 10e dag en ik ben voor de zekerheid toch maar eens gaan luisteren. Eerst hoorde ik niets, maar na een paar minuten (en wat tegen de kast tikken) hoorde ik toch een duidelijk gekwaak..... Ships! Ik heb even een kennis (al jaaaaaaren imker, hij is bijna zelf een bij [:)]) gebeld en inderdaad, dan maar doppen breken. Ik heb de hele kast goed doorgelopen en in totaal 38 !!! doppen gebroken. Is dit normaal??? Voor mij een wereldrecord aan doppen! Er zaten zelfs doppen in de honingkamer (terwijl ik een zeer degelijk, goed sluitend moerrooster tussen de HK en BK's heb liggen. Maar goed, ik heb een hoop onrijpe doppen weggehaald en gelukkig wel 3 goede dames het volk in kunnen laten lopen. Nu maar 2 a 3 weken de kast met rust laten en daarna hopen op werkstersbroed!
Ik heb weer wat geleerd; soms is 13 dagen echt te laat!
groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 jul 2005, 10:32

Die Bedet. Als je een kwaker hoort wil dat nog niet zeggen dat het volk morgen gaat zwermen. Dit kun je ook van je goede kennis horen.
Een moer in de dop kwaakt om te horen of er ook een moer op de raten loopt want als zij terug tuut weet de kwaker dat ze nog even "binnen" moet blijven. Als ze niets hoort komt de kwaker uit de cel en begint te tuten. En dit hoor je zo rond de 12de dag s'avonds
Bij dertien dagen - doppenbreken - heb je een orkest van een tuter en meerdere kwakers.
Kan ook wel "eerder" maar dit komt omdat:
1.- in de ochtend vroeg de leggende moer weggehaald dan de dag bij tellen.
2.- einde dag rond 18.00 uur de leggende moer weggehaald dan is de volgende dag, dag 1
3.- bij warm weer wil de ontwikkeling van de moer 6 uur sneller gaan.
Jou opmerking: Ik heb weer wat geleerd; soms is 13 dagen echt te laat
is niet juist!
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten