moeilijke opname van suikerstroop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door Bart Maes » ma 05 sep 2005, 22:26

Vier sterke kolonies nemen nog steeds snel hun suikerstroop op die ik hen om de twee dagen geef. Daarnaast staat een zesramer met nu 4 bezette bijenstraten. Eerst stond daarop een 2L voederbak waar ze nauwelijks naar om keken. Omdat we nu toch al september zijn heb ik die vervangen door een grote confituurpot, met geperforeerd deksel, waar 1 L suikeroplossing (3:2) in kan.
Hoe komt dat nu? Het weer is warm en mooi, de bijenvlucht snel en gemotiveerd. Maar dat is ook zo voor die andere vier kolonies.
Is het omdat de massa bijen ontbreekt dat het veel trager opgenomen wordt? De eerste drie liter gingen er wel vlot in.
Enkele jaren terug heb ik hetzelfde voor gehad met twee sterke volken, maar toen deed ik de inwintering EN de varroabestrijding op hetzelfde ogenblik. Nu is dat niet het geval.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 05 sep 2005, 22:55

Bart Maes schreef:
De eerste drie liter gingen er wel vlot in.
Hallo Bart,

Heb je al eens gekeken of ze wel voldoende plaats hebben? Als alles geblokkeerd is gaan ze het natuurlijk met mondjesmaat opnemen. 6 ramen zitten echt wel snel vol. Hoeveel zijn er al bezet met broed? Hoeveel honing hebben ze reeds verzameld? Zou daar dus eerst de oorzaak zoeken. Misschien toch maar op 9 ramen zetten? Uitgebouwde raten bijgeven is nog steeds een mogelijkheid.

mvg

Theo

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door heidecap » ma 05 sep 2005, 23:10

Theo, een volkje dat 4 straten bezet ga je in september toch niet groter zetten ??!!

Misschien hebben ze inderdaad voer genoeg, maar volgens mij heeft Bart gewoonweg te weinig bijen.


Groeten, Thomas

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door buckfast_beekeeper » di 06 sep 2005, 09:05

Hallo Thomas,

Ik ben persoonlijk al geen voorstander van inwinteren op een 6-ramer. Een op tijd gemaakte aflegger kan nu niet meer zo klein zijn dat hij maar op een 6-ramer zit. Heb trouwens zelf geen al te beste ervaringen met deze manier van overwinteren. Ik vind een reserve volk op 11 ramen veel intressanter.

Een 6-ramer is vrij snel te klein om zowel broed, stuifmeel als voedsel te herbergen. Hoeveel voedsel hebben ze eind september begin oktober eigenlijk nodig om de winter zonder problemen door te komen? 6kg? 8kg? 10kg? Even 8kg nemen. Dat zijn op simplex formaat ongeveer 4 volle raten BK-formaat. Dan resten er nog 2 voor het broed en het stuifmeel. Niet echt veel. Als er nog stuifmeel voorraad moet zijn voor de voorjaarsstart heb je inderdaad al snel te weinig plaats. Daarom dat ik opteer voor een volk op 11 ramen. Er zijn dan meer bijen, wat sowieso gunstiger is, 10kg voedsel = 5 ramen en 1 of 2 raten stuifmeel. Er resten dan nog 4 raten voor het broed. Na het uitlopen van de laatste bijen kunnen ze dan overwinteren op lege raten. Wat voor hen aangenamer is dan op gevulde kille ramen.

Indien in het voorjaar dit reservevolk toch dient ingezet, om welke reden ook, is het veel sneller een productievolk dan de 6-ramer die dikwijls van zeer ver moet terug komen.

mvg

Theo

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door Bart Maes » di 06 sep 2005, 21:53

buckfast_beekeeper, ik kan je volgen in je redenering. Ga morgen of overmorgen de toestand eens van naderbij bekijken en eventueel ramen erbij hangen zodat ze meer ruimte hebben. Maar ook Thomas heeft zijn punt en dan is het volkje te klein om goed door de winter te komen. Ik zit ergens op het punt om uit de situatie te leren: " + " als het me lukt om het volkje door de winter te halen, dan heb ik een reservekoningin achter de hand en daar is het me uiteindelijk om te doen (voorjaarsvereniging). " - " als dit volk de winter niet overleeft, jammer dan van het vele werk en de energie die verloren is gegaan. Maar daar leer je uiteindelijk van, denk ik![:)][?]

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door jack » di 06 sep 2005, 22:02

En jammer van de bijen

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door heidecap » di 06 sep 2005, 22:14

Bart Maes schreef: Ga morgen of overmorgen de toestand eens van naderbij bekijken
Hoi, Bart, dit is een goed plan !

Ik zou zeggen hooguit een raam voer vervangen door een uitgebouwd raam als de moer geen ruimte meer heeft om te leggen. Maar dit is vast niet het geval. dat zul je zien.
Een moer die de eitjes niet kwijt kan vanwege ruimtegebrek, dat zul je rond deze tijd van het jaar niet snel tegenkomen. Nee, ik denk eerder dat je relatief te weinig bijen hebt, maar laat hier na de inspectie maar eens horen hoe het er in de kast aan toe gaat ...
buckfast_beekeeper schreef: Hoeveel voedsel hebben ze eind september begin oktober eigenlijk nodig om de winter zonder problemen door te komen? 6kg? 8kg? 10kg?

Theo, hier is een noemenswaardige link naar jou vraag :
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ,voer,kilo

Groeten, Thomas

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door buckfast_beekeeper » di 06 sep 2005, 22:54

Bart Maes schreef:
Ik zit ergens op het punt om uit de situatie te leren: " + " als het me lukt om het volkje door de winter te halen, dan heb ik een reservekoningin achter de hand en daar is het me uiteindelijk om te doen (voorjaarsvereniging). " - " als dit volk de winter niet overleeft, jammer dan van het vele werk en de energie die verloren is gegaan. Maar daar leer je uiteindelijk van, denk ik![:)][?]
Hallo Bart,

Ik heb 5 reserve volken staan op 11 ramen simplex. Deze gebruik ik in eerste plaats om de uitval van volken op te vangen. Ze zijn dan snel productievolk. Heb ik ze niet allemaal nodig, gebruik ik ze weer om reserve volken te maken of afleggers voor beginnende imkers of imkers in de problemen. Ze gaan dan mee naar de fruitdracht op 22 ramen. Einde april worden deze volken in 4 gedeeld. De koningin blijft op de kast en krijgt terug waswafels bij. Van de rest worden 3 broedafleggers gemaakt. Een jonge (F2) koningin kan dan reeds beginnen aan de uitbouw van het volk. Zodra ik jonge leggende F1 moeren heb vervang ik de F2 door een F1 koningin. 2 jaarlijks worden ook de reserve moeren vervangen. Op deze wijze hoef ik normaal mijn prductievolken niet te gebruiken om nieuwe reserve volken te maken.

Deze volken op 11 ramen hebben tot nu alle winters overleefd. Met 6-ramers was er wel eens uitval. Soms geraakten ze door een terug invallende koude van hun voedsel gescheiden. Ze zaten dan verhongerd met hun kop in de cellen rond het broed terwijl 5cm verder voldoende eten aanwezig was.[:(]

mvg

Theo

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door buckfast_beekeeper » di 06 sep 2005, 23:06

Hallo Thomas,

Voor een 11-ramer of een productievolk weet ik perfect hoeveel ik wil geven. Voor een 6-ramer vind ik dit veel en veel moeilijker. Je zit dan te balanceren op een slappe koord. Of je geeft een hoeveelheid voedsel waarmee je zeker niet in de problemen komt en je blokkeert de koningin of je bent kariger met het eten om zeker voldoende plaats te laten. Met in het achterhoofd het risico voor voedseltekort. In het vroege voorjaar bijvoeren is meestal niet echt eenvoudig en gaat dikwijls gepaard met kunst en vliegwerk.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: moeilijke opname van suikerstroop

Bericht door Leo van der Heijden » di 06 sep 2005, 23:10

Bart,
Ik winter regelmatig een 6 ramer in. Met name om in het voorjaar een klein volkje te hebben voor het vullen van een observatiekast. Vorig jaar nog een 6 ramer ingewinterd waarvan de jonge koninging op 1 september pas aan de leg was. (Dit volkje bezette wel 5 ramen met bijen.) Dit volkje heb ik heel langzaam ingewinterd zodat de koningin nog voor voldoende nieuwe bijen kon zorgen. Het voeren heb ik uitgesmeerd over de periode vanaf 1 september tot de laatste week oktober. Het weer een beetje aankijken en als er wat mooie dagen zijn kan je in oktober best nog even een halve liter voer geven. Ik heb dit volkje uiteindelijk 10 kilo suiker gegeven wetende dat een gedeelte van dit voer direct gebruikt is voor de opkweek van jonge bijen. Dit volk is prima de winter door gekomen. Begin april heb ik zelfs nog ramen gesloten broed afgenomen om het zwermen te voorkomen. Eind april wilde ik de observatiekast pas vullen. Kortom 6 ramers overwinteren gaat prima als je het inwinteren maar geleidelijk aan doet en niet begin september al het broed verzuipt door direct 10 kilo suiker te willen geven.
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten