Bijen sterfplaats

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

anton
Berichten:2
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 08:14
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen sterfplaats

Bericht door anton » di 20 sep 2005, 08:31

Dit is de eerste keer dat ik meedoe aan het forum dus als het niet geheel volgens de regels gaat sorry.
Ik heb een vraag.
Ik heb in onze tuin normaal twee kasten staan nu voor de winter heb ik ze samen gevoegd daar het ene volk te klein wasmaar dat terzijde.
In de tuin is een bepaalde plek waar altijd de bijen op de grond zitten en niet een maar echt groepje van 10 tot 20 bijen.
Nu in het najaar ontdek ik dat er nogal wat varoa in de bak zit en wat zie ik de bijen die aangetast zijn door varoa(die geen of te kleine vliegels hebben)vallen uit de kast of worden er uitgewerkt en wandelen ook naar die plek.
Het is dat ook een behoorlijkslachtveld.
Is daar een verklaring voor.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Bijen sterfplaats

Bericht door dickvanleeuwen » di 20 sep 2005, 21:04

beste Anton,

Grappig, je geeft de verklaring zelf al.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen sterfplaats

Bericht door Frans vanTongeren » wo 21 sep 2005, 09:19

Anton schreef o.a.:
die geen of te kleine vliegels hebben
-Dat is een woord dat vleugels zou moeten gaan vervangen !

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen sterfplaats

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 sep 2005, 11:22

Anton, Als die zieken bijen goede vliegels[:)] zouden hebben, vlogen ze ver van de kast. Dit om de "besmetting" en ontbinding zover mogelijk van de nestplaats plaats zou vinden, rede; om geen aanwijzing te geven aan de bijenvijanden waar het bijenvolk zich bevind.
Hans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijen sterfplaats

Bericht door maartenkleijne » wo 21 sep 2005, 15:00

Bij mij en de tuin liggen een paar tamelijk glimmende tuintegels op ca. 5 meter van de kasten. Zij zitten in de deze tijd van het jaar altijd vol met stervende en dode bijen; misschien omdat de koolmezen nu naar het grote bos zijn.
De padden zijn er ook gek op maar voor hen alleen is het nu veel teveel.

anton
Berichten:2
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 08:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen sterfplaats

Bericht door anton » vr 23 sep 2005, 13:03

Bedankt voor jullie reactie.[:)]
Hoewel bij mij wel de vraag blijft,gebeurt dit het hele jaar door en dat zie ik daar wel.
Ik kan mij voorstellen dat het gebeurt met bijen die alleen kunnen lopen maar ook de vliegende bijen waar ik geen afwijkingen aan zie en die in mijn ogen,maar dat zijn nog geen ervaren ogen wat ziekte beeld betreft,zitten daar want ik kom daar ook stuifmeel tegen.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Bijen sterfplaats

Bericht door Bieboerke » vr 23 sep 2005, 20:24

anton schreef:
In de tuin is een bepaalde plek waar altijd de bijen op de grond zitten en niet een maar echt groepje van 10 tot 20 bijen.
Nu in het najaar ontdek ik dat er nogal wat varoa in de bak zit en wat zie ik de bijen die aangetast zijn door varoa(die geen of te kleine vliegels hebben)vallen uit de kast of worden er uitgewerkt en wandelen ook naar die plek.
Beste Anton,
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar zoals jij dit fenomeen beschrijft stemt het overeen met een aantasting van het DWV (Deformed Wing Virus). Dit virus wordt geactiveerd door een hoge aantastingsgraad van het broed door varroa. Niet enkel bijen met misvormde vleugels vindt je buiten de kast op de grond maar ook normaal ogende bijen kunnen door aantasting van het virus hun vleugels niet meer normaal gebruiken en sluiten aan bij de bijen op de grond ergens voor de kast. Zo loopt je volk stilaan leeg aan vliegbijen met alle gevolgen vandien.
Mvg,
Bieboerke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten