broednest boven of beneden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
bedet
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

broednest boven of beneden

Bericht door bedet »

Hallo allemaal,
Weer een vraag mijner zijds. Ik blijf onzeker over de komende winterperiode en wil alles graag zo goed doen!
Een van mijn grote volken staat op 20 ramen. Bij de laatste inspectie zag ik dat het broednest op 10 ramen (ja ja, alle 10!!) in de onderste bak zit. De bovenste bak zit vol onverzegelde honing.
Wat is wijsheid. Alles zo laten? De bakken omruilen zodat het broed bovenin zit ipv beneden? Of schuiven met de ramen zodat ik in het midden van de kast 5 ramen boven en 5 ramen beneden heb?
Graag jullie advies in deze.....

Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Laten zoals het is. De wintertros verplaatst zich van vooronder naar achter boven. Als je de bakken omdraaid zitten ze boven het voer en zullen ze het einde van de winter niet halen.

Jaap
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door Hans van der Post. »

Goed advies van Jaap. Nog een aanvulling. Kijk eens over een paar dagen of het volk ook gaat verzegelen. Het eerste gebeurt dit met de ramen boven het broednest. Als dit niet zo is een paar liter warm suikerwater doet wonderen. Wel tegen de avond voeren in verband met roverij. Niet alles in een keer maar regelmatig zoals het bij een dracht ook gaat.
Hans
zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door zonregeditor »

mijn bijen zitten nog in een kast met 20 broedramen en zowel in de onderste bak als in de bovenste bak worden maar 6 a 7 ramen gebruikt, de buitenste ramen zijn leeg.
in de onderte bak zit meer broed, en in de bovenste bak zit meer verzegelde honing/suiker.

wat is hiermee wijsheid? een tienramer van maken en de leegste ramen erbuiten houden , of op 20 ramen houden en de buitenste ramen voorzien van isolatie?

bvd en groet
peter
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door heidecap »

Hallo, Peter,

ik zou zeggen subiet terugzetten op 10 ramen met voldoende voer!
Isoleren, waarom ?

Thomas
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Ik winter altijd in op 20 ramen. Dat wil zeggen. Ik vervang de kantramen door blokramen.
Ik streef er altijd na om zoveel mogelijk voer boven het volk te houden. Dit komt in de praktijk neer op een kast met 2x 8 ramen boven elkaar. Onderin het broednest en boven het voer.
Dit geeft de minste kans dat de volken in de winter verhongeren.
Op 10 ramen zetten vind ik dus geen goede oplossing. Het zal niet de eerste keer zijn dat een volk op 10 ramen in het vroege voorjaar verhongerd met de kantramen nog helemaal vol voer waar ze niet meer bij kunnen komen.
Als je geen blokramen hebt kun je ook de kantramen gewoon verwijderen en ergens anders opslaan en behandelen tegen wasmot. Daarbij moet ik wel aantekenen dat je in het voorjaar vrij vroeg je kasten moet openen om lege ramen op de open plekken in te hangen. Het is mij al eens gebeurd dat ik raten aan de dekplank had hangen die tot in de onderbak hingen. Een mooi gezicht maar niet echt handig werken.
Samenvattend: Beter een hoog en smal volk inwinteren dan een breed en laag volk.

Jaap
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door Hans van der Post. »

Veel simpeler is het volk zoveel raten ontnemen die ze nu niet bezetten.(onderbak) Om deze tijd van het jaar de raten van een volk naar jou inzicht verplaatsen is een doodzonde tegen het bijenvolk![}:)] Een bijenvolk weet hoe ze hun voedsel op welke plek moeten opslaan. Dat je in de winter beschimmelde raten krijgt moet je niet op het volk afschuiven door het nogal door elkaar te husselen. Nu zit het broednest onder tegen het voedsel aan. Als je nu (6 okt.) het volk in een bak propt hang je ramen met broed, waar weinig voedsel is zit, in een bak. Dan komen ramen waar veel voedsel zit naast het broednest! Door de temperatuur in de winter kunnen bijen zich niet zijwaarts verplaatsen en zou kunnen verhongeren!

Wat denk je om een lege bak zonder raten onder een volk te zetten?
Bijen zitten dan wat verder weg van het tochtige vlieggat en je hebt geen beschimmelde raten.[:)]
Hans
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door Piet Jager »

De stelling dat je een flinke honinggordel boven het broednest moet hebben voor de inwintering is juist. Niet alleen boven, maar ook achter het broednest. Kijk naar de meer natuurlijke vorm van opslaan van voorraden in een korf. Flinke spekraten achter en boven.

Vorige jaar heb ik een volkje (F-1 Carnica van het Bijeninstituut Lunz am See uit Oostenrijk) ingewinterd op slechts 1 honingbak. Het kleine broednestje zat voor in de honingkamerramen en meer dan de helft van de HK-ramen met broed zat (aan de achterkant) vol met voer. Deze kwam prima door de winter en de voorzwerm was op tijd vertrokken.
Ook dit jaar heb ik weer een volk(je) ingewinterd op 1 honingbak met 6 HK-ramen. Deze Buca-moer wil ik voor geen goud missen.

Ook een 6-ramer en 8-ramer inwinteren in 1 normale broedkamer gaat prima. Het meeste voer zit hier niet boven, maar achter het broednest, net als bij een korf.

Het verdient echter de voorkeur om er een loze ruimte onder te zetten i.v.m. de warmte-huishouding.

!Piet
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door Oude Essink »

De wintertros beweegt zich vanaf onder, het vlieggat, naar boven, diagonaal naar achteren, bovenin. Dus: het wintervoer hoort boven het broednest thuis en dan hoe verder naar boven , hoe meer naar achteren: maar waarover maken wij ons druk; bijen regelen zulks al miljoenen jaren zo: zelf!! hoe minder wij daarop ingrijpen, hoe beter het is. Wij als imkers zorgen eind augustus/ begin septwember voor vodoende wintervoer; de verdeling regelen de dames zelf; het is nu begin oktober; alsnog willen ingrijpen is doorgaans funest.
hennie oes

Afbeelding
zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broednest boven of beneden

Bericht door zonregeditor »

dank voor alle heldere en uitgebreide uitleg,
ik laat ze dus lekker boven elkaar.

Om ze het wat warmer te geven lijkt het met verstandig wat blokramen in te voegen , maar ik las elders ook de optie om een plaat uit te snijden die voor en achter naadloos aansluit.

Ik heb inmiddels prachtig geel gextrudeerd polystyreen gehaald, roofmate kon ik zo snel niet vinden maar wel iets van Ursa,
ik neem aan dat het hetzelfde is.
nogmaals mijn dank
groet

peter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten