Zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:
Zwerm

Bericht door weertman » zo 23 okt 2005, 20:01

Op onderstaand bericht die ik plaatste op 22-06-2005 heb ik geen enkele reactie gekregen,
(Dit zal wel komen door de tijd van het jaar iedereen is dan druk met zijn bijen) toch laat mij dit onderwerp niet los
Graag wil ik dit dan ook nog eens onder de aandacht brengen ,en kan mij iemand vertellen hoe dit kan.
Vanuit het "Sallandsche"

Vorige week donderdagmiddag gebeld door iemand bij ons in het dorp; wil je nog een zwerm scheppen.
Kom bij de mensen in de tuin en daar hing een mooi zwerm op een anderhalve meter hoog, aan de mensen verteld wat ik ging doen en wat er gaat gebeuren
Fototoestel en filmcamera worden dan tevoorschijn gehaald.
Ondertussen ik op zoek naar een steen of stuk openhaardhout wat ik kan gebruiken om onder de schepkorf te zetten als het zwerm geschept is, tijdens het zoeken vindt op een meter of vier van het zwerm een stuk of tien bijtjes in het gras met een koningin, voor dat ik haar te pakken had ging de schoonheid op de wieken en ik vond haar ook niet weer. ( Zal wel een nazwerm zijn want daar zitten wel vaker een paar moertjes in dacht ik)
Zwerm geschept en zoals het hoort schepkorf in de schaduw onder de boom op het kleedje, dit gebruik om als ik het ophaal zo op te doeken.
Even gewacht of de rondvliegende bijen naar de schepkorf gingen, toen naar huis om een kast gereed te maken met acht ramen kunstraat .S'avond om een uur of zeven het zwerm opgehaald. Alle bijen zaten er keurig in.
Echter een paar meter van de schepkorf vond ik weer een tiental bijen met een koningin, deze gevangen en in een kootje gedaan.
Met het zwerm naar de bijenstand en het daar in de gereed staande kast gedaan, de opvliegende bijen gingen allemaal richting kast waar ook druk gestresselt werd, echter na een tiental minuten gingen ze niet meer de kast in maar er kwamen meer en meer bijen naar buiten( net of er een zwerm afkwam)Ik heb het moertje wat ik in het kootje had maar in de kast gedaan en binnen een kwartier zat de hele meute weer in de kast
(De andere moer die in het zwerm zat zal tijdens het storten van de bijen in de kast wel verongelukt zijn was mijn gedachte)
Nu vijf dagen later in de kast gekeken en wat schets mijn verbazing; eitjes en kleine larfjes, dus toch een oude moer.
Wie kan mij een verklaring geven dat het zwerm zo mooi bleef hangen zonder moer en ook nog netjes met zijn allen echter zonder moer in de schepkorf ging?

Vanuit het 'Sallandsche'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 okt 2005, 21:00

Ik doe veronderstellingen.
-.Twee moeren in een zwerm.
Het gebeurt wel eens als een imker in het voorjaar volken verenigd de moeren elkaar ontwijken/toelaten.
-.De moer in de zwerm is opgevlogen tijdens het afkloppen in de kast.
Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Zwerm

Bericht door Frans vanTongeren » ma 24 okt 2005, 10:18

Dag Manni,
Misschien kon de zwerm wegens slecht weer niet tijdig de kast verlaten.
De doppen raken dan gesloten en op het moment dat de zwerm eindelijk het pand kon verlaten, liep een van de doppen uit en zijn oude en nieuwe koningin gelijktijdig uit de kast gezwermd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Hans van der Post. » ma 24 okt 2005, 10:48

Ja, Frans en dan komt de jonge moer in de kast.... en die "straalt" nog niet een zodanig moerschap uit en de bijen gaan dan opzoek naar de "echte" moer! en die zit in het kooitje.[:)] Denk dat dit ook een oplossing is voor het raadsel van de net gehuisveste en weer uitvliegende zwerm.
Hans

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door apiario » ma 24 okt 2005, 13:37

Dat van die twee moeren is zeer waarschijnlijk Ook mij overkwam het dit jaar.

Bericht van mensen in de buurt ,zwerm in boom. Stil en rustig. Geschept in de kieps . even gewacht en mee naar huis. Niks mis mee. Er werd op de vliegplank verteld de koningin zit in de kast. Even later een mededeling waarom ik maar de helft had mee genomen. Krijg nou wat! Er had zich nog een trosje gevormd met daar in ook een moertje. Nou ja voorruit dan maar ,ik begreep er geen snars van.Alle twee zijn flinke volken geworden.

Dit even in telegram stijl.
Bertus

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door weertman » ma 24 okt 2005, 14:58

Bertus

Ja dit heb ik ook wel eens meegemaakt maar dat zijn dan jonge moertjes
Echter het zwerm van had na vijf dagen al eitjes zowel liggend als staande,dus is het een oude moer.
Het zou wel kunnen wat Frans en Hans veronderstellen .
Vanuit het natte "Sallandsche"
Manni Weertman

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 61 gasten