bevruchtingskastjes zelf maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:
Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door weertman » di 25 okt 2005, 09:25

Elmar

Als het lukt zal ik volgende week een paar foto's plaatsen van de door mij zelf gemaakte Apidea kastjes waar ik het voerbakje bovenop heb staan en dat tevens dient als afdekplankje
Camera momenteel in reparatie
Vanuit het "Sallandsche"
Manni Weertman

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door elmook » di 25 okt 2005, 20:36

Leuk dat er foto's onderweg zijn! Ik zal t.z.t. ook foto's plaatsen van het resultaat.

Die bloempot boeit me trouwens ook. Het idee is van een geniale eenvoud die de kirchainer tien keer overtreft. Toch vraag ik me af hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Ik stel me zo iets voor met toplatjes van 3,5 cm breed en het bijbehorend schoteltje als deksel? Vlieggaatjes aan de onderkant zitten er standaard in! Vragen die bij mij open blijven zijn: isolatie, ventilatie (bij transport) en voeren.
Kun je mij meer inzicht geven in hoe deze vinding in elkaar steekt?

Alvast bedankt,
Elmar

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door Piet Jager » za 29 okt 2005, 20:27

Elmar,

ZWERM - EN KWEEKKASTJES

ZWERMKASTJES IN GRENEN HOUT

ENKELWANDIG ZWERMKASTJE IN MULTIPLEX

ZWERMKASTJES IN KARTON "BEENUK"

KUNSTSTOF ZWERMKASTJES

DEMONSTRATIEKASTEN

Zie: http://www.bijenhof.com/nl/materialen.htm

!Piet

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door piml » zo 30 okt 2005, 08:14

Dag Elmar,

Inmiddels de 'bloempot' in huis. Zal kijken of daar een paar foto's op het forum kunnen worden geplaatst...

gr,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door weertman » zo 06 nov 2005, 22:21

Bevruchtingskastjes zelf maken
Elmar: zoals belooft

Foto 1 geeft een compleet Apidea kastje aan met het deksel over het kastje heen(kan het voerbakje bij het verplaatsen niet verschuiven).
1.Afbeelding
Foto 2 het voerbakje met een raampje. Drie van deze raampjes zonder het draaglatje passen weer in een honing raam
2.Afbeelding
Foto 3 het voerbakje met een klepje voor de koningin er in te laten lopen na dat ik er een soepschep met bijen in heb gedaan(Gaat trouwens
ook heel goed door het vlieggat)
3.Afbeelding
Foto 4 de binnenkant van het kastje met onderin 2 lucht gaten voorzien van gaas die aan de onderkant d.m.v. een schuifje gesloten kunnen worden.
4.Afbeelding
Mijn idee hierachter was: kan ik op een moerloos volk boven het kleedje wat ook voorzien is van een gat 24 uur het Apidea kastje met het al
leggende moertje plaatsen en het daarna invoeren, dit gaat goed. Echter vaak haal ik het moertje uit het kastje en voer deze d.m.v.kootje in.
Het kleine volkje in het Apidea kastje laat ik haar gang gaan en na een week of vier zit daar acht van de tien keer weer een bevrucht moertje
in, heb je altijd nog wat achter de hand.(Bij zo'n klein volkje hoef je geen doppen te breken, zij lossen dit zelf op.)
Van uit het "Sallandsche" succes
Manni Weertman

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door elmook » di 15 nov 2005, 20:19

Hoi, ben ik weer.

Ik ben inmiddels wat aan het klussen geweest. Ik zag ook dat Manni de originele apidea sluiting/ventilatie heeft nagemaakt. Toch leek dit:

Afbeelding

mij veel eenvoudiger, en net zo goed.

De vraag is alleen, waar koop je zo iets. Op de website van het bijenhuis kan ik ze niet vinden (foto komt van holtermann, DE).

Iemand een tip?

Bedankt,

Elmar

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes zelf maken?

Bericht door Piet Jager » di 15 nov 2005, 21:11

Elmar,

Zie VBBN prijslijst 2005 van het "Bijenhuis" onder het kopje: "Onderhoud en/of reparatie van kasten" / artikelnummer 22641 op blz. 7 genaamd: Kleine vliegopeningschijf / Prijs = 0,80 euro. Onderaan pag. 7 vind je er tevens een afbeelding van.

Zie ook: http://www.bijenhuis.nl/bijenhuis_inter ... &offset=-1

Succes!

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 146 gasten