Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 dec 2005, 12:43

Dag Tieme,
Je schreef:
Het jaar is goed genoeg geweest om niet van voer afhankelijk te zijn voor goede winterbijen. Bovendien is dat een stuifmeel kwestie.
Volgens mij wordt de koningin vooral gestimuleerd door de binnenkomst van zoetstof..
En dat komt onvoldoende binnen (in mijn omgeving) na de lindeoogst.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Tieme » do 22 dec 2005, 12:58

Hallo Frans,

Dat is natuurlijk zo.

Tieme

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door arjan_vanderveen » do 22 dec 2005, 13:27

Zo zie je maar hoeveel invloed de bijenweide kan hebben. Ik heb dit jaar 3x een oogst binnengehaald en er zat half september nog voldoende honing in de broedkamers om wat minder wintervoer mee te geven. De stad is een goed drachtgebied.

Groet, Arjan

riesebos
Berichten:6
Lid geworden op:ma 19 dec 2005, 13:02
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door riesebos » vr 23 dec 2005, 09:34

Ik ben, zoals ik al zei, met twee jonge koninginnen begonnen. Die waren er pas eind mei i.v.m. het slechte weer in het begin van het jaar. Toen ik de volken had, was de linde helaas bijna uitgebloeid.
Ik heb niets geoogst. De bijen hebben alles, wat ze verzameld hebben als wintervoorraad extra gehad.
Het viel mij wel op, dat, in die erg late nazomer, de bijen in groten getale door bleven vliegen. En ze kwamen ook nog met volop stuifmeel binnen.
Er zit ook nog voldoende stuifmeel opgeslagen in de kast. Er is dus voldoende voer voor jonge nieuwe bijen.

Wat ik zelf denk, is dat de bijen nog te veel hebben moeten vliegen. Want, zoals jullie zelf al zeggen, in het vroege voorjaar moeten de bijen ook broed verzorgen. En dan moeten ze ook nog een hele tijd mee.

Marieke

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Hans van der Post. » vr 23 dec 2005, 10:50

Marieke je ben niet volledig; waar komen de bijen/volkjes vandaan had je ze zelf en heb je daar de moeren ingevoerd?
Heb je twee volkjes van elders gekocht?
Zit ernu nog voer in de raten?
Zijn dit je eerste bijen?
Hoeveel suikerwater heb je gevoerd?

Overwerkte winterbijen? Ik heb in september nog twee volkjes, drieramers in roofmaid kastjes ingewinterd. Tot en met de eerste week van oktober de drieramers de hoeveelheid suikerwater van halve jampot gevoerd. Dit doe ik al jaren. Als ik in mijn ogen een paar goede moeren heb en ze niet naar de moerenhemel wil sturen. Dit gaat bij mij altijd goed zelfs beter dan mijn grote volken. Dus overwerkte winterbijen............[}:)]
Ik denk dat je het zelfde probleem hebt als Thomas met zijn bijenvolken. Ik en nog veel meer imkers hebben een virus in de volken gekregen die varroa als auto en darren als vliegtuig te gebruiken zich heeft verspreid.
Het is niet de hoeveelheid varroa die je volken zit die bepalen dat een volk dood gaat. In dit geval virus een virus. Als een varroa het virus bij zich heeft '“en dit in de vroege zomer gebeurd- kun je wel alle varroa's bestrijden maar het virus blijft in de volken en kan zich in elke voedsterbij vestigen. De voedsterbij geeft dat virus door via het voedsel wat ze aan de larve geeft Bij stres, bij afnemende broedaanzet er komen geen bijen bij er sterven meer bijen dan worden geboren heb je binnen de kortste keren een lege kast. (lees even:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5584
In ADIZ van september staat een onderzoek van het instituut in Kirchhain m.b.t bijensterfte.
Het vermoeden bestaat, dat een combinatie van nosema en virussen de mogelijke oorzaak is.
Het BQCV (Black Queen Cel Virus) is bijzonder verdacht.
Ook denkt men dat virussen die vroeger regionaal actief waren, door de varroa wereld wijd verspreid zijn. Men waarschuwt alert te zijn, omdat de nosema besmetting niet het normale beeld hoeft te hebben (vuile plekken op vliegplank en raten) om in combinatie met virussen schadelijk te zijn


Hans

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door van trijp » vr 23 dec 2005, 16:16

Een bijen volk stel ik voor als een pakket energie,(eiwittten uit stuifmeel,broed en bijen),de vraag is hoe gaan de bijen om met deze energie. Door de lagere temperatuur in de winter moeten de bijen meer bewegen,eiwit verlies voor de bijen.Als het volk kleiner wordt gaat de koningin leggen om het volk aan te vullen met het gevolg te groot broed oppervlak dat veel energie vraagt.De bijen uit dit broed leven korter omdat ze minder stuifmeel krijgen. Varroa vraagt ook eiwitten, bijen leven nog korter. Dan nog een besmetting van virussen of bacterien en de energie is op, volk dood.

gr. Rini

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door maartenkleijne » vr 23 dec 2005, 17:17

Je zou ook kunnen zeggen: de bijen hebben veel te lijden door gebrek aan late dracht, vooral stuifmeel. In mooie nazomerjaren kunnen ze er zelfs dood aan gaan.
Weer een signaal dat een goede spemtember/oktober stuifmeeldracht een speerpunt in ons beleid zou moeten zijn,.

levi
Berichten:3
Lid geworden op:do 10 feb 2005, 03:29
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door levi » za 24 dec 2005, 02:08

Hallo,
Ik weet niet hoeveel voer er in je kast zat Marieke, ik vraag me af, was er in de nazomer genoeg ruimte voor de koningin om door te gaan?
Ik had dit najaar een beeyard met 25 volken die een goede nazomer dracht hadden (alfalfa)ze stonden op twee bakken (omdat ik ze de afgelopen zomer pas gekweekt had) maar hadden in een tijds bestek van twee weken geen ruimte meer voor eitjes.
Iedere cel die vrijkwam werd met nectar opgevuld en heb ze dus extra ruimte gegeven met een extra bak.
Als er geen voldoende aanwas is gaat het hard achteruit tijdens een goede dracht periode.
Albert (Canada)

riesebos
Berichten:6
Lid geworden op:ma 19 dec 2005, 13:02
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door riesebos » di 27 dec 2005, 10:33

Hans,

voor de volledigheid:

ik heb eind mei twee koninginnen met elk drie ramen broed gekocht. Een kwam eerst in een zesramer, de ander direkt al in een tienramer. De zesramer leek het beter te doen; er werd meer gevlogen. Er kwamen ook meer bijen met stuifmeel terug.
Afbeelding
Er zit nu nog veel voer in de raten, voldoende om een groot volk de winter door te helpen. En ook nog veel stuifmeel. En er is nog steeds broed in alle stadia te zien. Het broednest is nog zo'n 15 cm in doorsnee.

Dit is de tweede keer, dat we thuis bijen hebben. De eerste keer duurde ook maar een jaar. Die bijen verloren winter 2002/2003 het leven. Maar dat had te maken met varroa en bijbehorende virusen.

Ik had een jarrycan Beefit gekocht en daarna nog plusminus 8 kilo suiker. In de zomer in slechte tijden hebben ze extra apifonda gekregen.

Wat zijn eigenlijk roofmaid kastjes? En waar haal je die drie raampjes met bijen uit?

Marieke

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door maartenkleijne » di 27 dec 2005, 11:26

Marieke, als mijn bijen weer zo goed de winter uitkomen kan je in het voorjaar van mij een volk komen halen. Dat heb je onderhand wel verdiend.
Maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 123 gasten