moerloos....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: moerloos....

Bericht door Barry Sp » za 01 apr 2006, 17:12

Ik denk dat ik de 2 moerloze volken bij elkaar in 1 broedbak op de bodem zou slaan. Vervolgens alleen voerramen in die bak hangen, dus het darrebroed eruit. Dan een rooster leggen met een krant erop. Hierop een moergoed volkje met een goede koningin.
Het rooster is om te voorkomen dat een evt toch aanwezige darrebroedige moer naar boven kan om de goede moer af te steken. De bijen vreten zich naar elkaar toe, en kunnen dan nog even dienst doen. Vergeet niet dat het allemaal oude bijen zijn, die toch niet lang meer te leven hebben.
Na het verenigen zullen de meeste bijen boven bij de nieuwe moer zitten. Opletten onder het rooster of er niet toch nog een darrebroedige moe zit. Evt de onderbak wegzetten, en de bijen laten terug vliegen........

Dat lijkt mij ook niet echt wat ik ben er erg bang voor dat ze de goede koningin dood steken!!! En dan heb ik nog meer rommel!!!




B.Speet

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: moerloos....

Bericht door hans hoogendoorn » za 01 apr 2006, 18:19

Goedenavond Barry.

Er zijn elementen in het antwoord van Hennie (Kroeze), die me wel degelijk aanspreken.
Hij is waarschijnlijk niet zo benauwd voor die leggende werksters. Misschien wil hij daar meer over vertellen.

Het klinkt erg praktisch. Geen afvliegen of afkloppen en geen bijen laten inbedelen. En vooral geen gedesorienteerde bijen op de stand.
De twee moerloze/arme volkjes pardoes bij elkaar in een lege broedkamer, kan er voor zorgen, dat ze geen 'vlieg' meer kwaad doen.

De volken zullen wel al naast elkaar moeten staan dunkt me.
Ja en dan dat volkje met een goede moer vinden.
Sommige imkers hebben daar een reserve volkje voor ingewinterd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: moerloos....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 apr 2006, 00:57

Klop de bijen ver van je stand af of nog beter met name als het kleine volkjes zijn zwavel ze af. Weg ermee. Ze zijn niet voor niets moerloos.

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: moerloos....

Bericht door apiario » zo 02 apr 2006, 10:04

bij goed vliegweer de ramen van die twee volken een eindje van de kasten afslaan, zodat de bijen afvliegen
Afslaan is m.i. geen optie, de eierleggende werksters zullen ook terugvliegen. I
In de praktijk zullen zij niet terugvliegen, maar verkommeren waar je ze hebt afgeslagen
Dat heb ik ook wel is gehoord en dat ze de koningin dood steken
Er is ook nog de optie van (eerst) open broed inhangen.
Ik denk dat ik de 2 moerloze volken bij elkaar in 1 broedbak op de bodem zou slaan.
De twee moerloze/arme volkjes pardoes bij elkaar in een lege broedkamer
Klop de bijen ver van je stand af of nog beter met name als het kleine volkjes zijn zwavel ze af.
Zo als ik al dacht, het worden barre tijden voor Barry
Wie was het die zei dat er veel kennis aanwezig was op het forum?

Arme Barry:D

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerloos....

Bericht door Barry Sp » zo 02 apr 2006, 10:44

Heey....

Er worden nou zo veel tips gegeven maar welke is nou het beste om te doen?????

B.Speet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: moerloos....

Bericht door apiario » zo 02 apr 2006, 11:59

Beste Barry,

Als ALLE forum lezers een advies geven , is het einde zoek. Ook mijn mening is er dan een van de vele. Onthoud wat er geschreven is de meesten hebben wel gelijk. Maar waar ik het al eerder over heb gehad is dat de omgeving waar je woont heel belangrijk is. Zoek eens bij jou in de buurt naar iemand en die zullen er zeker zijn, die je af en toe even kan bijstaan het zei een telefoontje of een gesprekje liefst een die al langer bijen houd. Samen kunnen jullie de situatie bekijken,wat de mogelijkheden zijn . En langzaam zal je dan denken: 'Beste bijen hoe leer ik jullie kennen.'

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: moerloos....

Bericht door ivar » zo 09 apr 2006, 00:32

barry is met de vraag gekomen omdat hij een probleem heeft.
misschien kan iemand met een normaal antwoord komen.
het is alweer een paar jar geleden dat ik een beginnerscursus gedaan heb maar naar mijn mening wanneer je de kast uitklopt en zet een kast op de oude plaats dan vliegen de bijen weer terug, de eierleggende werkster is al langer niet uit gevlogen dus kan waarschijnlijk de kast niet terug vinden, dus dat volk is weer moerloos. hopeloos moerloos. na een uurtje of twee kan je er een k. in hangen


hans


a land flowing with milk and honey

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerloos....

Bericht door Barry Sp » zo 09 apr 2006, 15:45

Hoi Ivar...

Had ik dat maar eerder geweten,ik heb ze al laten af vliegen op andre volken.Is wel jammer maar ja,ik zou het onthouden voor de volgende keer.

Nog bedankt.

B.Speet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 143 gasten