Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Astrid Schoots » zo 07 mei 2006, 12:17

Roger zei:
Maar Hans toch, hoe is het mogelijk om nog zonder rooster te werken, dit is uit de tijd en om problemen vragen
Ik wil niet reageren op de kwestie bak erop/bak eronder, maar wel op het koninginnerooster. Mijn idee is: gewoon geduld hebben en niet eerder slingeren dan wanneer de honingkamer goed vol is; het broed is dan vanzelf naar beneden gedwongen en dan heb je dus geen rooster nodig. Dat eventuele ene raampje in het midden met een plukje laatuitlopend darrebroed mogen ze gewoon houden. En de darren boven het rooster kunnen dan ook normaal uitvliegen in plaats van zich bijkans te onthoofden door het rooster. Waarom zou je die bijen onnodig plagen, ze hebben het toch al moeilijk genoeg..
Astrid.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door de vos roger » zo 07 mei 2006, 13:08

Komaan Astrid,als je geen rooster gebruikt dan zal er meestal een gedeelte broed aanwezig blijven in je H.K .Als je dan voor het slingeren een bijenuitlaat steekt dan krijg je door dat aanwezige broed je bijen er niet allemaal uit .Dan moet je beginnen vegen!Voor mij is dat een mishandeling van je bijen.Ik gebruik de pracktische middelen die voorhanden zijn om het imkeren gemakkelijker te maken.[:)]
groetjes van een vooruitstrevend imker uit vlaanderen.????
n.b volgende week moet ik reeds slingeren![;)]

roger

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door dickvanleeuwen » zo 07 mei 2006, 13:44

Astrid, als je ze naar beneden wilt hebben zul je ze daar wel ruimte moeten geven. Ik ben het met je eens, een rooster is niet echt nodig. Met wat geduld komt die HK best wel vol. De Vos Roger, ik ken zeer moderne imkers die bewust zonder rooster werken. Zonder rooster en het volk naar beneden ruimte geven is meer Biologisch Dynamisch. Ton Thissen schreef daar onlangs een aardig stukje over in Bijen.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Ati » zo 07 mei 2006, 14:58

Als jij er een BK onderzet, wat geef je dan? Toch geen bak met kunstraat?
Dick,ik geef deels kunstraat, deels oude uitgebouwde raat die ik gespaard heb. Verder een of twee bouwramen omdat ze daar nu voor in de stemming zijn.

vr gr Ati

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door zoem zoem de bij » zo 07 mei 2006, 16:20

zonder rooster ga je automatisch met stuifmeel zitten naast jouw broed in uw zogezegde honingzolder en dan wat bij het slingeren ,dit kun je toch moeilijk meeslingeren.

peter

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door de vos roger » zo 07 mei 2006, 18:58

dickvanleeuwen schreef: [Met wat geduld komt die HK best wel vol. Zonder rooster en het volk naar beneden ruimte geven is meer Biologisch Dynamisch.
1°-Dick bij een slecht bijenseizoen slinger jij op die wijze geen honing
2°-En ik begrijp je niet goed wat met of zonder rooster met biologisch dynamisch te maken heeft.Ik noem dat pracktischer.
3°-Moeten we dan terug naar het korfimkeren gaan?Ja die "goede" oude tijd hé[:(]
groetjes

roger

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door monique » do 11 mei 2006, 22:17

Dag mensen,
Bak erop of eronder.... wat is wijs. Als je een bak erop zet komt hij vanzelf wel vol.( doe ik altijd,heb dat zo geleerd,weinig rommelen in het volk) . als het broed uitgelopen is komt er inderdaad vanzelf nectar in, en broed gaat vanzelf naar beneden. nog nooit honing geslingerd met broed.gaat best zo.
Monique

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door heidecap » vr 12 mei 2006, 00:27

Goedenavond, vooruitstrevende Roger,

volgens mij is, wat Astrid schrijft nog niet zo onlogisch en raar.
Als ik mij niet vergis gaat zij uit van de broednest-theorie en plaatst ze, indien er een honingrand boven het broednest is een honingkamer. Niet te snel dus. De bijen worden vervolgens niet gehinderd door enig rooster en de moer zal in principe niet buiten het broednest eitjes leggen. De bijen dragen de honingkamer vol.
Hier in Rotterdam wordt lesgegeven, waarbij moerroosters onder een honingkamer taboe zijn !!!
De opmerkingen over uitbouwen van kunstraat die hierboven staan zijn niet minder interessant.
Hoewel ik hierboven lees dat bijen graag van nature naar beneden uitbouwen is mijn ervaring dat de bijen veel sneller kunstraat naar boven (warmte) uitbouwen en vooral als het de leemte vult tussen broedkamer en broednest !!!

Groeten, Thomas

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door monique » vr 12 mei 2006, 03:36

Ik geef ze uitgebouwd, en evt.bij tekort, kunstraad in bovenbak.Ze hebben een begin om te gebruiken. en bouwen het naastgelegen kunstraad ook erg snel uit. ze bouwen dus naar boven.
monique

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door dickvanleeuwen » vr 12 mei 2006, 07:44

Beste Roger

1°-Dick bij een slecht bijenseizoen slinger jij op die wijze geen honing
* Bijen gaan voor Rodger, ik ben geen honingboer maar slinger alleen uit de honingkamer toch nog wel gemiddeld 30 kg per jaar.

2°-En ik begrijp je niet goed wat met of zonder rooster met biologisch dynamisch te maken heeft.Ik noem dat pracktischer.
* Een rooster vormt een onnatuurlijk obstakel. Ik gebruik wel roosters maar haal deze weg als er ongeveer 10 % nectar in de HK zit

3°-Moeten we dan terug naar het korfimkeren gaan? Ja die "goede" oude tijd hé
* Dit is wel een beetje erg kort door de bocht maar, ach waarom niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten