Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door Albert Stoter » di 20 jun 2006, 10:56

Gistermiddag bleek er in een van mijn twee volken sprake van eierliggende werksters. Meerdere eitjes per cel in darreraat.

Afbeelding

Het andere (zuster)volk is een vlieger van 15 mei (kreeg toen bijna alleen kunstraat en een tijdje suikerwater), en ik wilde dit volk liever niet in de oplossing betrekken.

Omdat de eierleggende werksters nog maar net bezig waren (alleen nog eitjes) is gisteravond gekozen voor de volgende (hopelijk) oplossing:
- het uitsnijden van de belegde darreraat, en daarna
- het inhangen van een vanaf elders verkregen binnenkort (waarschijnlijk vandaag) uitlopende dop.

Gaat dit lukken? Kan ik de kans op slagen nog vergroten?

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door buckfast_beekeeper » di 20 jun 2006, 12:35

Hallo Albert,

De leggende werkster is dus blijkbaar nog aanwezig. Dat kan een probleem vormen.

Wat eerder al werd gesugereerd in een vorige thread, laat de bijen afvliegen op een nieuwe kast met dop/broed. De werkster blijft in alle geval achter in de oorspronkelijke kast. Met dit weer kan het geen probleem zijn dat het broed even wat minder wordt verwarmd/verzorgd.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door Albert Stoter » ma 26 jun 2006, 11:21

buckfast_beekeeper schreef:
Wat eerder al werd gesugereerd in een vorige thread, laat de bijen afvliegen op een nieuwe kast met dop/broed. De werkster blijft in alle geval achter in de oorspronkelijke kast. Met dit weer kan het geen probleem zijn dat het broed even wat minder wordt verwarmd/verzorgd.
In de kast met eierleggende werksters was er verder geen sprake van broed. Sinds het maken van de vlieger (wat ik dus maar even het zustervolk noemde) had hier een nieuwe moer moeten komen, maar helaas ...
Uit de vlieger zelf wilde ik ook niets halen, want dat volk is ook in (her)opbouw.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door marc » ma 26 jun 2006, 15:50

Albert, ik had deze maand een aflegger waarvan de jonge moer niet weerkeerde van haar bruidsvlucht, dan maar enkele Nicot doppen met overgelarfde larfjes ingehangen. Eén dop werd mooi uitgebouwd maar enkele leggende weksters hebben het uitlopen van de jonge moer niet afgewacht en zijn al volop aan het leggen gegaan.
Bij controle zaterdag zag ik dat de jonge moer was uitgelopen, ik vreesde het ergste voor haar maar bij nazicht deze morgen liep ze nog steeds rustig over de raat, ze is zeker aanvaard, maar er zijn ook nog steeds nieuwe eitjes van leggende werksters bijgekomen.
Ik hou het in de gaten.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door Albert Stoter » ma 26 jun 2006, 21:36

Marc.
Dat geeft mij hoop! Ik ben benieuwd hoe het afloopt en of er ook "gewoon" broed bij komt.
Ik wil zelf volgende week pas weer in de kast kijken. Het kost me wel moeite om me in te houden.
Albert

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door marc » vr 30 jun 2006, 10:32

Controle deze morgen in de kast leert dat het aanwezig (bult)broed bijna gesloten is, de moer is heel wat verdikt en loopt rustig over de raten, het volk is heel rustig. Het belangrijkste van al : geen werkstereieren meer gelegd !
Ik wacht tot alle bultbroed gesloten is en snij het dan uit.
Ik verwacht de volgende dagen legsel van de jonge moer.

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door monique » di 04 jul 2006, 13:31

Heb ik ook een vraag hierover: Ik had een nazwerm van een kast met jonge moer. Uiteindelijk resultaat nu een kast zonder moer. Geen eitejs. Vorige week een raam met eitjes ingehangen. Vandaag mooi gesloten broed, maar geen doppen aangezet, nog steeds geen eitjes. Wel iets gesloten darrebroed. toch nog moer of eierleggende werksters in? geen idee!
Kan ik hier een jonge moer in laten lopen( of in kooitje invoeren)?
Kast ernaast met de moeder, heeft weer doppen, en geen eitjes. (oude)Moer dus "gevlogen". en moet dus eind van de week ws. doppen breken. Hier wil ik dan evt een jonge moer van pakken.Kan dit??
Wat is verstandig met zo'n kast??
Monique

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door marc » di 04 jul 2006, 17:49

Controle in kast vandaag : jonge moer aan de leg, geen spoor meer van werksterbroed.
Monique die 'nazwerm' laat geen volk achter zonder jonge moer. Ik ben er bijna zeker van dat er terug een jong uitgelopen moer in het volkje zit, vandaar ook dat ze geen doppen aantrekken op je ingehangen open broed, het darrenbroed kan nog van de jonge moer zijn die het luchtruim koos.

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door monique » di 04 jul 2006, 20:36

Ik begrijp dus toch, dat de jonge moer weer weg is gegaan. het is toch al zeker 2 weken geleden dat de moer aan de leg had moeten zijn.Kan ik dan toch nog een (on)bevruchte inbrengen?
Monique

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door de vos roger » di 04 jul 2006, 21:06

hallo monique , je wacht beter tot alle broed uitgelopen is, meer dan waarschijnlijk is er een jonge moer aanwezig en deze zal pas leggen als al het broed van haar voorgangster weg is.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten