Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door monique » di 04 jul 2006, 22:28

Ben ik weer.
Het is alleen wat darrebroed. verder helemaal niets.Moet ik dan hierop wachten? Ik wil eigenlijk eind deze week een (jonge, onbevruchte)moer invoeren, de vraag is toch of dat kan ?
Monique

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door de vos roger » wo 05 jul 2006, 08:40

monique ik zou nog enkele dagen geduld oefenen tot alle broed weg is.
Veronderstel dat er een jonge bevruchte moer al inloopt,en je brengt er terug een andere onbevruchte in ,dan bestaat er een klein kansje dat die overleeft maar moet je terug wat langer wachten tot ze bevrucht en aan de leg is,terwijl die andere onmiddellijk aan de leg zal gaan als alle broed weg is.
Waarom je dop of onbevruchte moer niet in afleggertje of bevruchtingskastje ? Dan kan je van daaruit later hulp bieden.(reserve "leggende" koninginnen zijn altijd nuttig in zo'n situatie's.)

roger

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door monique » wo 05 jul 2006, 21:36

bedankt voor je advies. Ik zal nog even geduldig zijn. Ben straks bijna 3 weken weg, dus ik dacht er moet een moer in. Ik zie dan wel als ik terug ben, wat er gebeurt is. Ik heb nog 2 "afleggertjes'die het heel goed doen. Dus die kan ik ook dan evt. gebruiken. alhoewel er meerdere kasten bij me wat moeizaam zijn met de (oude)moeren. anders moet ik maar gaan verenigen in aug.
monique

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door Albert Stoter » ma 10 jul 2006, 10:44

Gister eindelijk gekeken of het goed is afgelopen.

Ik heb ter plekke op de bijenstal nog flink geaarzeld of ik wel moest kijken omdat er bij meerdere kasten (ook van anderen) behoorlijk wat bijen op de vliegplank zaten. Waarschijnlijk door de wind en het onweerachtige weer? Ik vroeg me toen af of je dan wel in een bijenkast moest kijken. Ik kon mijn bijenmentor telefonisch niet bereiken en heb het toen uiteindelijk toch maar gedaan.

Ik weet wat ik toen aantrof niet goed op zijn waarde te schatten. Ik zag op 2 tot 3 raten onderaan de raat een beetje werksterbroed (20 tot 30 cellen?) en een beetje werksterlarven. Bovenaan de raat zat honing, maar het grootste (middelste) deel was leeg met her en der bultbroed (maar gelukkig ook niet volop).
De dop zat er nog. Leeg, en met een mooi rond gaatje onderaan.
Volgens mij waren er geen cellen meer met meerdere eitjes.
Er zaten toch nog wel aardig wat bijen in de kast.
De moer gaat pas voluit aan de leg als alle bultbroed is uitgelopen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 jul 2006, 13:52

Albert schreef:
Volgens mij waren er geen cellen meer met meerdere eitjes.
Er zaten toch nog wel aardig wat bijen in de kast.
De moer gaat pas voluit aan de leg als alle bultbroed is uitgelopen?
De moer is nog maar net aan de leg gezien dat je nog geen gesloten werksters broed aantrof dus gewoon even wachten. Kijk het komende weekeinde ongetwijfeld is er meer te zien..
Hans

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door Albert Stoter » ma 10 jul 2006, 18:12

Hans van der Post schreef: [De moer is nog maar net aan de leg gezien dat je nog geen gesloten werksters broed aantrof dus gewoon even wachten.
Sorry Hans. Ik ben onduidelijk geweest. Met werksterbroed bedoelde ik gesloten werksterbroed. De hoeveelheid leek me wat weinig, maar ik ga over een paar dagen (vlak voor mijn vakantie) weer kijken. Ik hoop dan wat duidelijker te kunnen zien dat het wel goed zit.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dop geplaatst bij eierleggende werksters

Bericht door Albert Stoter » wo 12 jul 2006, 20:48

Inmiddels al weer gekeken. Er was duidelijk al weer meer vlakbroed.
De "simpele" ingreep is dus gelukkig toch succesvol geweest. Waarschijnlijk ook omdat de eierleggende werkster indertijd nog maar net waren begonnen.
Nu kijk ik pas weer ... na mijn vakantie!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten