bijen en Jakobskruiskruid

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hennie Peters » ma 10 jul 2006, 12:51

Esther,

Ik heb jouw aanbod om meer informatie via email toe te sturen ontvangen. De informatie die ik graag van je wil ontvangen is het volgende. Ben jij dezelfde Esther die op kruiskruidforum.nl schrijft, ook met met de naam "Esther"?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 jul 2006, 22:57

Beste mensen, (SVP blijf met elkaar in discussie)

momenteel doe ik een bijenonderzoek. Bij dat bijenonderzoek kom ik veel JKK tegen (Drenthe en Groningen). Ik geloof de toename van over 400% in Drenthe graag.

Nu het volgende in willekeurige volgorde. Deze discussie is interessant voor imkers. Imkers zijn immers natuur mensen pur sang. En JKK is een zegen voor heel veel wilde insecten. Imkers zouden het JKK moeten omarmen! Bijvoorbeeld vandaag ben ik talloze insecten tegenkomen. Het voert tever om ze allemaal op te noemen. Twee voorbeelden van algemene soorten: enkele algemene vlinder soorten. Mannetjes van de aardhommel (gele haren op de kop) bezoeken massaal het JKK.

Wat ook opvallend is de opmars van de zebra rups die van JKK eet. Dit jaar wordt het massaal aangetroffen op JKK. Leuk is te zien dat de natuur reageert op zijn eigen manier. Het zou te maken kunnen hebben met de retour van JKK zoals maarten zegt, alhoewel hier in het noorden heb ik het idee de soort nog niet over de top heen is.

Esther schrijft verder:
In risicogebieden moet je ook doodgewoon voorkomen dat de plant bloeit. er zijn zat gebieden waar de plant geen kwaad kan, daar hoef je dan ook niets te doen.


Laat nou net een natuurgebied in so'n risicogebied gesitueerd zijn. Boeren klagen. Gemeente brief gestuurd naar eigenaar. (Waterleiding bedrijf). Gedwongen om JKK te verwijderen. Gevolg? Het hele natuurgebied is veel te vroeg gemaaid met als mogelijk resultaat het verlies van enkele zeldzame plantensoorten. Onder andere een orchideeen soort en de een-jarige ratelaar. Dit vind ik betreurenswaardig.

Bovenstaande casus is een voorbeeld dat ik enige weken geleden heb aangetroffen. Natuurbeheer trekt in dit geval (als zo vaak) weer aan het kortste eind. Ophouden dus met het bestrijden van het JKK. Laat boeren hun eigen boontjes maar doppen in het geval als er JKK op hun land staat. Bovendien wat valt er nou te vrezen als het JKK maximaal maar 300 meter migreert?? Alhoewel ik me dit sterk afvraag. Ik deel meer de waarnemeing van Hans vdp.. Daarbij moet ik wel vermelden dat JKK ene lang levende zaadbank heeft.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 jul 2006, 23:04

Nog een opmerking. Ik vind het stuk van Maarten een goed stuk. Het komt met goede tegen- argumenten voor behoud van JKK. Ik sluit me volledig bij het stuk aan. Imkers zouden bij gemeentelijke instellingen zich hard moeten maken voor behoud van JKK.

Verder ben ik benieuwd hoeveel schadelijke gevallen door JKK bekend zijn??? Praten we nu over een per jaar, 10 per jaar of 100 per jaar. Ik vermoed het eerste.
Eens per jaar valt er een dode aan het gevolg van een bijensteek(zie CBS). Gelukkig bestrijden we honingbijen (nog) niet.

jp

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Jan de Graaf » ma 10 jul 2006, 23:38

Beste allemaal,
Volgens mij streven we allemaal dezelfde belangen na. Alleen verschilt het in het feit, dat wij bijenhouders de plant graag zien bloeien en de paardenliefhebber (of ponyliefhebber) liever geen JKK in zijn/haar weiland ziet. Duidelijk verhaal toch. Net wat Hans zegt:
Wat voor paardenliefhebber ben je als je je beest(en) in een weiland vol JKK laat rondlopen.
Wij zetten toch ook geen bijenkasten midden in de woestijn!
Ik ga volledig met Hans (en Maarten) mee.
Als ieder z'n eigen straatje schoonhoudt, is er niets aan de hand.
Groet, Jan

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 jul 2006, 00:17

We streven duidelijk niet hetzelfde belang na! Boeren en paardenliefhebbers willen uitbanning van het JKK, terwijl imkers en natuurbeheerders willen dat het kruid met rust word gelaten. Het bestrijden van het JKK brengt schade toe aan wilde populaties van insecten, maar ook wilde planten soorten als die veel te vroeg worden gemaaid. Bovendien vraag ik me af hoe groot het probleem is met vergiftiging van paarden. Zie ook mijn vorige bericht.

jp

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Tieme » di 11 jul 2006, 08:45

Hallo allemaal,

Over de migratiesnelheid van JKK heb ik wel een idee.
Door het vervoeren van hooi met JKK erin kan het zaad op elke plek, waar een weg is, voorkomen. Die 300 meter is in de huidige wereld niet echt reeel meer.

Tieme

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Jan de Graaf » di 11 jul 2006, 09:09

De belangen die ik bedoel gaat om het welzijn van onze "huis"dieren. Had ik erbij moeten zetten. Voor die welzijn moet een ieder zijn verantwoording nemen. Als paardenliefhebber en/of boer wil je schone (vrij van JKK) weidevelden hebben. Als je die weidevelden schoonhoudt van het kruid, heeft volgens mij niemand daar problemen mee. Maar om bermen te ontdoen van deze wilde planten lijkt mij zeer onacceptabel. Redenen daarvoor zijn duidelijk genoeg weergegeven door verschillende medeforumers.
Groet, Jan

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door hans hoogendoorn » di 11 jul 2006, 09:20

[quote="Jan de Graaf"] :
Maar om bermen te ontdoen van deze wilde planten lijkt mij zeer onacceptabel.
Redenen daarvoor zijn duidelijk genoeg weergegeven door verschillende medeforumers.[/quote] Terecht opgemerkt en helemaal erg, als met hiervoor toegepast 'maaibeheer' de hele biotoop voor diverse dieren om zeep geholpen wordt !

De natuurorganisaties, de overheid en ik [:)]
zijn er van overtuigd, dat biotopen veelal te ver uit elkaar liggen hetgeen inteelt en uitsterven van soorten bevordert.
Men probeert al jaren in Nederland de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) te verbeteren (biotopen met elkaar verbinden)
door grond aan te kopen en natuurvriendelijker te gaan beheren.

Dat streven dreigt te mislukken omdat de beoogde gronden snel in prijs stegen.
Het zogenaamde JKK maaibeheer kan een extra streep door de rekening van de EHS zijn.

Ik tel vlinders voor de vlinderstichting op een schraal zandpad, waar slechts in het najaar wordt gemaaid.
Het maaisel wordt wel afgevoerd voor de verschraling, maar blijft even liggen om insecten gelegenheid te geven om te ontsnappen.
Een proef-convenant tussen de vlinderstichting en de gemeente.
Verbluffend veel vlinders, wilde bijen, libelles, en andere insecten.

Een landbouwer kan het niet laten en maait altijd ff het stukje mee van zijn land op weg naar huis.
Een saaie dooie boel. Op dat gemaaide stukje valt bijna niets te tellen !

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Esther » di 11 jul 2006, 10:08

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Beste mensen, (SVP blijf met elkaar in discussie)

Esther schrijft verder:
In risicogebieden moet je ook doodgewoon voorkomen dat de plant bloeit. er zijn zat gebieden waar de plant geen kwaad kan, daar hoef je dan ook niets te doen.


Laat nou net een natuurgebied in so'n risicogebied gesitueerd zijn. Boeren klagen. Gemeente brief gestuurd naar eigenaar. (Waterleiding bedrijf). Gedwongen om JKK te verwijderen. Gevolg? Het hele natuurgebied is veel te vroeg gemaaid met als mogelijk resultaat het verlies van enkele zeldzame plantensoorten. Onder andere een orchideeen soort en de een-jarige ratelaar. Dit vind ik betreurenswaardig.
Dat is ook jammer dat daar is gemaaid en was dus ook niet nodig geweest. Als je de plant goed kent, en de verspreidingstaktiek dan weet je dat de zaden dichtbij de moederplant vallen, onderzocht o.a. Harper en Wood, Poole en Cairns enz. De 300 meter is echt veels te veel eer voor de wind. Wel kunnen vogels en konijnen e.d. ook zaden meenemen. Het kan best heel goed dat je de pluizen ver ziet vliegen, maar het zaad is er al lang afgevallen. Lees ook de link van de vlinderstichting nog een keer ook zij beschrijven de verspreidingstaktiek van de plant correct.
Je vraagt in een ander berichtje hoeveel slachtoffers er per jaar vallen, dat cijfers zijn niet echt bekend, bij koeienboeren gaat het vaak om meer gevallen, varierend van een stuk of 5 tot ca 250. Dat komt omdat ze allemaal van het zelfde hooi hebben gegeten. Bij paarden is er afgelopen jaar een grote uitbraak geweest van iets van 25 van een stal, ze hebben allemaal in een begrazingsgebied gelopen, maar ook allemaal besmet hooi gegeten. Verder gaat het om individuele gevallen. Het grote probleem is vaak dat als je er iets van merkt het te laat is. En dus de hele groep de zelfde voeding heeft gehad. Daarom is voorlichting zo belangrijk en het herkennen van de kruiskruiden. Hooiregelgeving is er nog niet, en idd berm en natuurhooi zijn risicovol. dat kun je beter niet kopen.
Waar het meestal om draait dat is de onbekendheid van de plant, als mensen de plant goed herkennen kunnen ze tijdig ingrijpen, en dat is doodgewoon waar we voor staan. Momenteel ben ik bezig met schrijven over insecten en JKK, ik denk dat er wel degelijk een gezamelijk belang is. Juist de zebrarups de plume moth e.d. zijn interessant.
Mijn doelstelling is helemaal niet hier te schrijven om er een strijd van te maken, maar kennis te delen. Ik ben het trouwens absoluut eens dat er overbegraasde landjes zijn, ook ik vind dat dat absoluut niet kan. Nog een keer voor alle duidelijkheid, ik ben niet voor uitbanning van JKK. Ik ben er wel voor om problemen te voorkomen. Jelte ik ben zeer geinteresseerd in je bijenonderzoek, dat was mijn eerste berichtje daar wilde ik graag meer over weten, daar heb ik me ook voorgesteld. Dat het gelijk zo'n discussie werd heb ik niet voorzien, en is ook niet waar ik op uit ben. Ik wilde graag gebruik maken van de kennis van bijenhouders omdat er bij ons verhalen binnekomen dat er bijenvolken doodgaan. Inmiddels heb ik via PPO wel informatie gekregen, en het verhaal klopt doodgewoon niet. Zo erg is dat toch niet om te vragen of er problemen zijn met bijen en JKK? Door samen te werken kun je ook rekening houden met elkaars belangen. Maar ik houd er verder over op, ik zoek zelf wel verder over insecten, en welke rol kunnen spelen.
Wij hebben niet tot doel, het voeren van een ongebreideld
negatieve campagne, maar wél het zorgvuldig en verstandig omgaan met de natuur,waar zowel het Jakobskruiskruid als de dieren toe behoren en elk hun rol en belangen hebben.
Heldere communicatie draagt bij aan een breed draagvlak voor de natuur. Geen Indianenverhalen maar duidelijke, voor een iedereen, toegankelijke informatie over de gevaren en hoe men daar mee om kan gaan. Giftige kruiden horen ook in de natuur.
Wanneer echter die natuur benut wordt voor (vee)voeding, moet men wel goed weten waar men mee bezig is.
Ik hoop dat het nu duidelijk is wat onze doelstelling is, en ik houd het verder voor gezien.

Esther

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 jul 2006, 10:47

beste Esther en anderen,

Je schrijft:
Je vraagt in een ander berichtje hoeveel slachtoffers er per jaar vallen, dat cijfers zijn niet echt bekend, bij koeienboeren gaat het vaak om meer gevallen, varierend van een stuk of 5 tot ca 250. Dat komt omdat ze allemaal van het zelfde hooi hebben gegeten. Bij paarden is er afgelopen jaar een grote uitbraak geweest van iets van 25 van een stal, ze hebben allemaal in een begrazingsgebied gelopen, maar ook allemaal besmet hooi gegeten. Verder gaat het om individuele gevallen. Het grote probleem is vaak dat als je er iets van merkt het te laat is. En dus de hele groep de zelfde voeding heeft gehad.
Je stelt dat de cijfers niet echt bekend zijn: van ene stuk of 5 tot ca. 250. Wat is het nu?? Bij paarden van iets van 25...... Tja wat moet ik hier nu mee.
Cijfers zijn niet 'echt' bekend en daarom vraag ik me langer af hoe scahdelijk JKK is.
Er moeten dan toch krantenartikelen zijn van getroffen boeren.


Verder schrijf je:
Ik wilde graag gebruik maken van de kennis van bijenhouders omdat er bij ons verhalen binnekomen dat er bijenvolken doodgaan. Inmiddels heb ik via PPO wel informatie gekregen, en het verhaal klopt doodgewoon niet. Zo erg is dat toch niet om te vragen of er problemen zijn met bijen en JKK? Door samen te werken kun je ook rekening houden met elkaars belangen. Maar ik houd er verder over op, ik zoek zelf wel verder over insecten, en welke rol kunnen spelen.
Wij hebben niet tot doel, het voeren van een ongebreideld
negatieve campagne, maar wél het zorgvuldig en verstandig omgaan met de natuur,waar zowel het Jakobskruiskruid als de dieren toe behoren en elk hun rol en belangen hebben.
Beste Esther, ik weet niet waar die verhalen vandaan komen, maar ik denk dat het idianen verhalen zijn. JKK is niet slecht voor insecten. Integendeel!!! Het is een zegen. Ik zou zeggen de veehouders blijven weg uit de natuur. Imkers trekken geen JKK kruid meer uit. De natuur redt zich zelf. Boeren en paarden liefhebbers verzorgen hun eigen weilanden. Dat is hoe het zou moeten zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 154 gasten