bijen en Jakobskruiskruid

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:
Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Esther » di 11 jul 2006, 11:00

Ja krantenberichten zat, en bij de gezondheidsdienst voor dieren en de faculteit Utrecht.

Over die bijen, dat bedoel ik dus exact zo, bijen gaan NIET dood aan JKK, dat had ik al eerder vermeld. Als bijen dood gaan is het eerder een fout van de inker, maar geen JKK.

Ik stop er nu echt mee, als iemand iets meer wil weten hoor ik het wel.

Esther

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hennie Peters » di 11 jul 2006, 16:21

Esther, je hebt me nog geen antwoord gegeven op mijn vraag.
Ben jij: Esther Hegt uit Munnekeburen, in het bezit van 6 ijslandse pony's?

groet,
Hennie

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Esther » di 11 jul 2006, 16:55

Ja,in mijn eerste bericht had ik mij al voorgesteld. Ik ging er van uit dat dat iedereen duidelijk was, maar nogmaals, ik houd er over op. Als er niet geluisterd kan worden naar elkaars informatie is er geen dialoog.Ik heb jullie wat kennis van de plant aan de hand proberen te doen, wat zeker niet in mijn voordeel is, bijvoorbeeld de verspreidingstaktiek van de plant, daar kunnen jullie wel goed je voordeel mee doen. Zelf denk ik niet in de termen wij en jullie, dat heeft helemaal geen zin en is zonde van de energie. Ook heb ik duidelijk proberen te maken dat ook ik vind dat insecten onderdeel zijn van de natuur, maar dat is niet opgepakt. Dat is erg jammer maar kan ik verder niets aan doen. Over de ponnies inmiddels zijn het er minder, zij onderhouden hier het natuurgebied voor staatsbosbeheer waar geen JKK groeit. Ik heb geen dikke auto, en ben niet rijk. Ik houd van de natuur met al zijn beesten en planten.
Ik ben hier gekomen met een simpele vraag namelijk zien imkers risico in PA s in honing. Inmiddels is de RIVM onderzoek aan het doen, zij zien wel risico's, daar kan ik niets aan doen, en geen dierhouder ook.

Esther

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hennie Peters » di 11 jul 2006, 17:17

IMKERS OPGELET!
De Esther Hegt die ik op het internet ben tegengekomen is er op uit om het jacobskruiskruid in Nederland volledig uit te roeien. Dat is niet in het belang van ons imkers omdat men niet voor niets deze plant een waarde 3 als drachtplant heeft toegekend. laten we ons dus niet op de mouw laten spelden dat honing van JKK giftig is. Esther Regt uit Munnikhuizen is er namelijk op uit om het JKK en honing van JKK een slechte naam te bezorgen. En de enige reden is dat zij haar 6 ijslandse paarden wil beschermen tegen dit kruid.
Zij heeft haar naam onder een petitie gezet om de wet te wijzigen. In deze petitie staat o.a.:
Een landelijke verordening op te stellen, waarin de bestrijding van het Jacobskruiskruid wordt opgenomen
en ook dat honing van JKK giftig is. Dat laatste is een pertinente leugen. Ik heb ook wetenschappelijke literatuur gevonden en er is geen enkel geval bekend van vergiftigingsverschijnselen met JKK-honing. Wel zijn er documenten te vinden waarin een PA (werkzaam gif) gehalte van tot 1 mg/kg wordt genoemd. Ze zijn echter appels met peren aan het vergelijken want in die documenten is sprake van een Echium spp. en niet van Senecio jacobaea.
Uit het feit dat Esther als tweede op de lijst staat leid ik af dat zij heel dicht bij de organisatie van die actie staat. Neem dus de uitspraken van de Esther van het kruiskruidforum met heel veel korreltjes zout. Zij is er alleen maar op uit om nog meer redenen te vinden om het JKK te kunnen bestrijden. Nogmaals, dat is NIET in het belang van imkerend Nederland en ik lees haar uitspraken van nu af met heel veel argwaan.

Dus Esthertje, ik heb het helemaal gehad met jou. Ik raad jou en al die andere paardenboeren aan om een andere website te zoeken voor jullie kruistocht. Voor imkers is JKK een geschikte drachtplant. Je bent op het imkerforum dus helemaal aan het verkeerde adres om je tegen deze plant uit te spreken.

Rubriekbeheerder, laat deze onzin alsjeblieft ophouden en verras ons met een slotje!

groet,
Hennie

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Esther » di 11 jul 2006, 17:38

Tjonge jonge Hennie, wat een grote flinke vent ben jij. Wat er aan de tweede kamer is voorgelegd, is heel wat anders als er in die petitie staat. Die tekst is gemaakt uit de toenmalige informatie, door zelf te gaan spitten hebben we heel wat kunnen nuanceren en echte info naar boven gehaald.
Waar jij mee bezig bent is ronduit stoer hoor, ik heb je aangeboden om de rapportage te sturen die naar de tweede kamer is gegaan, daarin valt duidelijk te lezen wat er is gevraagd, en wat er is onderzocht en gevonden. daar staat beslist niet uitroeien in De info die wij hadden bij het opstellen van de petitietekst, die kwam uit overheidsfolders. Staat ook keurig in dat rapport vermeld. Gaandeweg de petitie kwamen wij namelijk heel andere info tegen als er toen bekend was.
Dit aanbod om het rapport te lezen heb je dus afgeslagen. Je bent een dappere jongen hoor, wij zijn namelijk best bereid om inzicht te krijgen in de problematiek, en ook te publiceren dat er dingen niet kloppen, dat hebben wij ook gedaan.

Esther

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door maartenkleijne » di 11 jul 2006, 17:44

Instanties zijn lang geleden bereid geweest om JKK in bermen in te zaaien op aandringen van natuurbeschermers die vreesden voor het voortbestaan van de prachtige JKK rups door het intensief maaibeleid, waardoor heel veel JKK uit Nederland was verdwenen.
Ook honderden andere insecten profiteren van deze prachtige drachtplant, inclusief de bijen. Dit bewust inzaaien heeft maar heel kort geduurd omdat de JKK's ook overal elders opkwamen waar geen gif meer gespoten werd of intensief gemaaid: het zaad ligt alom in de zaadbanken.

Nu is er een cyclus -op droge plaatsen waar JKK niet vanzelf weer verdwijnt- van JKK in interactie met de JKK rups.
1. JKK neemt toe.
2. De JKK rups vestigt zich.
3. JKK wordt in enkele jaren massaal.
4. De JKK rups wordt in een gunstig jaar heel massaal en vreet alle JKK op.
5. Het jaar daarop is meer dan 90 % van de JKK verdwenen.
6. De rups is weer zeldaaam geworden.

Dit is ook een reden waardoor massale velden JKK maar heel kort bestaan.
Alleen door systematisch te maaien kunnen massale JKK velden blijvend worden, omdat de jonge rupsen veel makkelijker uit te roeien zijn dan de JKK's. (Of door intensief begrazen zodat alles wat geen JKK is wordt weggevreten.)

Sporadisch kunnen JKK's zich toch in weilanden vertonen vanuit de kale molshopen. Maar in een gezond weiland met een rijk bodemleven tot 20 cm diep, leven wel mollen maar die komen nooit boven en maken geen molshopen.
B.v.: als je molshopen in de tuin wilt hebben moet je grasplaggen leggen op kale humusloze grond en die in leven houden met veel kunstmest en sproeien. Als je de molshopen weer weg wilt hebben moet je veel compost strooien en minder gaan sproeien, zodat de wortels meer naar de diepte gaan, en de mollen er achteraan.

Dat in kale weilanden JKK dominant wordt en niet de minstens zo mooie solidago virgaurea komt doordat de laatste nog veel slechter tegen maaien kan en doordat de grazers deze gezonde geneeskrachtige plant wel graag (met mate) eten. Deze solidago zou de natuurlijke opvolger van JKK moeten zijn (behalve op de allerdroogste plaatsen) maar krijgt geen kans doordat de maaimachines dat voorkomen.
De JKK-hetze wil het maaibeleid nog intensiveren zodat de JKK altijd dominant blijft in plaats van ruimte te maken voor de opvolgers.
Wat de JKK hetze wil is dus in hoge mate schadelijk voor de ontwikkeling van biodiversiteit en bovendien alleen maar geschikt om JKK als pioniersplant te bevorderen: ze vermoorden de JKK rups en voorkomen de opvolgers die na de JKK pioniers groeien.
Als je JKK van alle niet superdroge plaatsen weg zou willen hebben moet je als volgt handelen:
-maaien en grazen verbieden
-opvolgers zaaien en planten
En drie jaar later is de JKK sterk verminderd en uiterlijk na 5 jaar geheel verdwenen.

Al je erover nadenkt is het eigenlijk een wonder dat JKK (buiten de droge duinen met stuifzand) in ons kikkerlandje kan blijven bestaan; hoeveel maaien, wieden en grazen in het buitengebied er voor nodig is om JKK instand te houden. De JKK's hebben natuurlijk het voordeel dat hun zaden altijd weer vanuit de duinen met de westenwind over het hele land waaien.

En wat heb je nodig om in een natuurterrein duurzaam veel JKK's te kweken......................pony's natuurlijk!

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hennie Peters » di 11 jul 2006, 18:11

Tjonge jonge Hennie, wat een grote flinke vent ben jij.
Nee Esther, ik ben helemaal geen stoere jongen.
Ik ben een bangerd, bang voor de boze wolvin in schaapskleren.

Maar bereid tot meedenken ben ik wel. Zoals ik al eerder stelde, de site van de vlinderstichting geeft een heel realistisch beeld. Als je het hen heel netjes vraagt dan kun je misschien wel wat rupsjes van de jacobsvlinder van deze stichting krijgen. Die zorgen dan voor het onder controle houden van jullie JKK en je omgeving verrijk je met een mooie vlinder. Als je die omgeving al niet teveel hebt verzuurd met schoonmaakazijn! Want op jullie forum lees ik dat jullie daar wat van kunnen.
Wanneer we het kruid te sterk in aantal terugbrengen dan brengen we teveel andere soorten in gevaar, waaronder ook beschermde diersoorten. Zoals de minister van LNV in zijn reactie naar jullie al aangaf, is de veeteelt niet in gevaar als de grond intensief wordt gebruikt. Alleen die enkele boer die het allergoedkoopste hooi koopt dat in de wegbermen wordt gemaaid en de boer die zijn grond laat verarmen loopt een risico. Misschien moeten ze hun Range Rover maar verkopen en daarvoor een flinke hoeveelheid kunstmest terugkopen. Op goed bemeste grond groeit namelijk geen kruiskruid.
Een beetje status inruilen voor het welzijn van jullie dieren, beste dierenvrienden!


groet,
Hennie

P.S.
Van een zeer kundig imker en iemand ook nog verstand heeft van het boerenbedrijf ontving ik per email
een stel criminele handelaren ontkenden dat JKK giftig was en later beweerden dat er geen JKK in het hooi aanwezig was.
Het doorgestreepte deel neem ik dus terug.
Excuses aan hen die hard moeten werken om hun vee van voer te voorzien.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hans van der Post. » di 11 jul 2006, 22:39

Zonder woorden

Afbeelding

Afbeelding
Oegstgeest dinsdag 11 juli 2006

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 175 gasten