van dadant naar spaarkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: van dadant naar spaarkast

Bericht door Dirk Blanken » di 28 apr 2009, 19:07

Ik zou eerst 2 uitgebouwde spaarkastramen tussen het dadantbroed om en om zetten(raten/1 oor een stuk verlengen)
De koningin belegt deze raten snel en na 6 dagen heb je je eigen open broed om de moer normaal in je spaarkast te laten leggen.
Dan MR ertussen.
Dan zijn er verder geen problemen.
Er wordt dan niet meer door de bijen aan de koningin getrokken wordt om haar weer aan de andere kant van het MR te krijgen want er is in de spaarkast ook open broed.
Het broed in de Dadant broedkamer loopt uit in 24 dagen en moet dan zo snel mogelijk verwijderd worden om te voorkomen dat ze gevuld wordt met stuifmeel.
Het voer in het dadantgedeelte direct open openkrabben als de koningin in het spaarkast gezet wordt zodat het voer naar het spaarkast gedeelte gebracht wordt.
Dit openkrabben bevordert ook het uitbouwen van de spaarkastramen.
Ev stukken stuifmeel in spaarkastramen zetten(bijvoorbeeld in/omspannen met ijzergaren)bijen bouwen het binnen een week verder vast)

Dirk




dertiende

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: van dadant naar spaarkast

Bericht door mechelen.hans » di 28 apr 2009, 19:51

Allereerst bedankt voor jullie tips! Het is heerlijk voor een beginner om met raad en daad bijgestaan te worden. In de dadantkast hangen 9 dadantramen. Ik heb vorig weekend tussen de dadantramen 3 spaarkastraampjes gehangen met kunstraat. Op de spaarkastraampjes heb ik een latje geschroefd zodat die in de dadantkast passen. Ik hoop dat dit snel wordt uitgebouwd en belegd. Ik wil tot zondag wachten (en dat kost moeite!) om te kijken of deze belegd zijn en misschien zit de moer er wel op. Als ze belegd zijn, hang ik ze boven in de spaarkastbroedkamer met de moer. Daarna koninginnerooster er tussen en 3 weken wachten. Hoop dat het lukt.

Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 149 gasten