Top bar hive

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » di 30 jun 2009, 20:11

Bart deze raat is per ongeluk...de bodemlat is er gewoon af. Alle natuurbouw zit gewoonlijk in ramen, dat heeft als voordeel dat je ze neer kunt zetten anders moeten ze altijd hangen. En vaak worden ze vast gebouwd aan de onderlat waardoor ze makkelijker te hanteren zijn. Het vastbouwen is te stimuleren door een propje was op de onderlat te kleven.

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Bart de Coo » di 30 jun 2009, 23:11

Je beantwoordt ongevraagd de volgende vraag die ik wilde stellen. Als je een raampje bedraadt en bewafelt, dan zul je vaak zien dat ze een flinke kier aan de onderkant openlaten. Dat zal de bijenruimte wel zijn. Je zou zeggen dat ze die bijenruimte juist tussen de onderlatten en de bodem respecteerden, maar ze doen het kennelijk tussen de ratenbouw en de onderlat. Wat een ruimteverspilling eigenlijk!

Mijn volgende vraag zou dus geweest zijn: maar bouwen de bijen de raat dan vast aan de onderlat? Het antwoord is dus ongeveer: nee, maar je kunt ze flink helpen door een propje was op de onderlat te kleven.

Dankjewel!



Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Hans van der Post. » di 30 jun 2009, 23:42

De top bar hive is op een zijspoor doe ik ook aan mee.
Bart schrijft: [........] Mijn volgende vraag zou dus geweest zijn: maar bouwen de bijen de raat dan vast aan de onderlat?
Het antwoord is dus ongeveer: nee, maar je kunt ze flink helpen door een propje was op de onderlat te kleven


Als je een zwerm een broedbak kunstraat geeft zet dan een lege HK zonder ramen onder het volk.
Zonder propjes was worden de ramen van top -tot onderlat schitterend uitgebouwd.
Niet weken laten staan! gegarandeerd komen er "vrije bouw" raten onder onderlatten.


!Hans.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » wo 01 jul 2009, 09:08

Ruimteverspilling doen bijen niet aan. Ze leven niet zozeer in hun holte maar op hun raten. Als je ze de keus geeft bouwen ze precies zoveel raat als ze nodig hebben. Een klein volk bouwt geen ramen vol waar ze niet op zitten. Natuurbouw in ramen die niet van bovenlat tot onderlat is vastgebouwd is geen probleem, je moet er gewoon voorzichtig mee omgaan en zijwaarts kantelen is meestal uit de boze.

Hans dat klopt, maar het "voordeel" is dat er geen kunstraat in zit...maar ik denk dat een grote zwerm ook startstripramen volledig vol bouwt als ze de ruimte nodig hebben en onder de ramen krijgen...

Natuurbouw kost de imker zeker honing, er gaat veel energie zitten in natuurraat. De opbrengst is kilo's minder. Maar ze leveren ook veel schone was op en je hoeft raampjes te bedraden of kunstraat te kopen.

L

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door AndreasH » wo 01 jul 2009, 10:00

Ik heb begrepen dat je een stripje kunstraat kunt gebruiken om ze aan te zetten in mooie rechte straten te bouwen. Het gebruik van lollie stokjes schijnt ook te werken.... Mijn vraag is, hoe breed moet dat stripje zijn eigenlijk? Over de gehele lengte of maakt dat niet zoveel uit?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » wo 01 jul 2009, 10:15

Ik zou het over de hele breedte doen. Dan is er misschien minder neiging om af te gaan wijken. Bij een kort stukje doen ze dat snel en dan werkt dat door in de ramen ernaast.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Berend » wo 01 jul 2009, 23:13

Wat betreft die kast:
Ik denk dat het nu wat te laat in het jaar is om een volk in een nieuwe TBH goed klaar voor de winter te krijgen of niet?

Mijn handen jeuken, maar is misschien ook een leuk project voor in de winter... [:)]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door Bart de Coo » wo 01 jul 2009, 23:45

Ik zou van de winter al mijn ziel en zaligheid in de bouw van die kast stoppen. Maak er een echt kunstwerk van. In de loop van de maanden mei en juni wacht je op een prachtige zwerm.

Zo duurt de voorpret het langst! [:p][:0][:)]


Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door LWPisa » do 02 jul 2009, 08:16

Het zou nu wel kunnen als het zou moeten, we hebben nog wel tijd voor de winter maar vroeger in het jaar geeft een groter wintervolk. Liefst een zwerm of een schudzwerm maar je kan ook gewoon een Kieler ofzo uit laten groeien in een TLK, die zit al op TL.

L

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Top bar hive

Bericht door lieven busschaert » vr 03 jul 2009, 09:07

Heb vorig weekend op de opendeurdag van het informatiecentrum voor bijenteelt er zo een kunnen bewonderen. Geef mij maar de klassieke kasten die we nu gebruiken!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 154 gasten