Invoeren in Juli?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Re: Invoeren in Juli?

Bericht door willem » di 07 jul 2009, 15:40

Onderstaande komt van dit forum , copie maken en plakken in word of i.d. en dan boven de open haard.
Groeten, Willem

Invoeren Koningin

Heel soms schrijft iemand wel eens iets verschrikkelijk zinnigs op het forum. Dat knip en plak ik dan en dat bewaar ik dan als Word-bestand. Deze tekst knip en plak ik weer terug. Hij is geschreven door Albert de Wilde:

Dirk schreef het al: 100% zekerheid heb je nooit bij het invoeren van een moer van een ander ras. Je kunt echter het geluk wel een handje helpen, zodat ruim 90% zekerheid te halen is. Dat gaat als volgt:

Sla van een volk 6 à 7 ramen bijen af in een 6-ramer. Haal uit dit volk 2 ramen met oud verzegeld of uitlopend broed, liefst zonder open broed, maar als het niet anders kan, dan maar met enkele cellen open broed (en opletten dat er geen doppen op zitten). Je doet dit ongeveer 10 à 12 dagen voordat je de nieuwe reeds bevruchte moer verwacht te ontvangen. Het volkje heeft naast de 2 broedramen in het midden uitgebouwde ramen met stuifmeel en verzegelde honing. Het kastje krijgt een nieuwe plek op de stand, zodat alle oude bijen zullen afvliegen. Je houdt zo uitsluitend jonge bijen over. De vliegopening maak je flink kleiner om roverij te voorkomen.

Na 10 dagen kijk je voor de zekerheid dit volkje na op doppen en verwijdert die als ze er zijn. Dan zijn ze zeker hopeloos moerloos (als ze het nog niet waren) en in een zeer goede conditie om een nieuwe leggende moer te ontvangen.

Zodra de moer er is deze tegen de avond in een afgesloten Nicothuisje met volle voorraadruimte suikerdeeg aan een spijker tussen de broedramen hangen. Meegeleverde verzorgingsbijen kun je van tevoren verwijderen, maar strict noodzakelijk is het niet, ondanks verhalen daarover die andersluidend zijn. Ik heb beide methoden veel toegepast en geen verschil gezien in aanname. Het gaat in beide gevallen even goed.

Maak de volgende avond het volkje open en kijk of er rust heerst bij het Nicothuisje. Zo niet, dan weer sluiten en de avond daarop herhalen. Zo ja, dan het lipje van het huisje verwijderen, zodat de bijen de moer kunnen bevrijden door het suikerdeeg weg te vreten.

Dan 2 weken lang echt met rust laten, dus ook niet proberen snel even te kijken.
Na 14 dagen controleren of er broed in alle stadia is, niet naar de moer zoeken, maar wel letten op mogelijke vervangingsdoppen, meestal midden op de raat.
Als alles goed lijkt op dag 24 na de verbreking van het lipje van het invoerhuisje het volk opnieuw nazien op moergoedheid en eventuele vervangingsdoppen verwijderen.
Dit is een cruciaal moment voor het slagen van de invoer.

Op deze dag 24 zijn de eerste bijen (21 dagen) van de nieuwe moer uitgelopen, dus die van de eerste 3 dagen eitjes leggen. De oude bijen en de nieuwe bijen van een ander ras 'verstaan' elkaar niet. De communicatie verloopt niet zoals ze gewend waren en nu er al redelijk wat nieuwe bijen zijn (maar nog niet de meerderheid) zullen de oude bijen door de verwarrende communicatie de moer binnen enkele dagen inballen of afsteken en is de invoer mislukt.
Om dat te voorkomen wordt de 6-ramer (met weer een kleine opening) verplaatst binnen de stand, zodat de eerste (oudste) bijen zullen afvliegen. De moer verblijft dan uiteindelijk tussen haar eigen dochters en dan zal het verder goed gaan.

Bewerkt door - wilde op 24/08/2008 22:27:40


Groet, Bart de Coo


willy.mireille
Berichten:1
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 18:08
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door willy.mireille » di 07 jul 2009, 16:43

lieven busschaert schreef:
Daarna kan je werken met de krantenmetheode of (zoals ik) met een separator. Altijd goede resultaten!


Lieven, wil je je methode met separator eens beschrijven?

Alvast bedankt,

Willy

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 21:42

Wel: ik zet het 'kleine' volkje ( minimaal 6 ramen) op het te verenigen hoofdvolk met een separator tussen. De beide volken krijgen dezelfde geur. Dan maak ik (na 2 weken) het hoofdvolk moerloos en wacht of ze geen doppen optrekken. Wanneer dit niet is gebeurd dan nem ik de separator weg en de volken zijn één geheel geworden.

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door smile » wo 08 jul 2009, 08:41

het valt mij op dat niemand het heeft over het inhangen van een raampje buckfast broed. Is het voor dit soort operaties al te laat?

Volgens mijn boeken zou ik deze week nog net vegers kunnen maken, klopt dit een beetje?

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door lieven busschaert » wo 08 jul 2009, 10:21

Als het weer terug beter zal worden kan je dit nog doen!

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door smile » wo 08 jul 2009, 12:57

lieven busschaert schreef:
Als het weer terug beter zal worden kan je dit nog doen!


vegers of broed, voor mijn gevoel is het wisselen van de moer d.m.v. broed te laat. klopt dit?

En...is het mogelijk deze 3 ramers met behulp van 10 ramers en kantramen te maken i.v.m. verenigen? Of zijn drieramers en bij verenigen overhangen beter?

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door lieven busschaert » vr 10 jul 2009, 08:19

Wisselen van moer met een broedraam is al een beetje laat! Maar als je in een drieramer broed laat uitlopen gaat het snel vooruit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 148 gasten