bijenkasten inpakken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door marcv » do 12 nov 2009, 07:20

Is het dan niet logischer om te investeren in een goede kast? Een isolerende kast zonder condensvorming, dan kom je volgens mij automatisch bij de DBplus kast uit...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door Hans van der Post. » do 12 nov 2009, 19:14

Een isolerende kast zonder condensvorming, dan kom je volgens mij automatisch bij de DBplus kast uit...
NEEEEEEEE.............niet weer he!!!!!!!


!Hans.

Aro
Berichten:58
Lid geworden op:di 10 feb 2009, 21:41
Locatie:Renswoude
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door Aro » do 12 nov 2009, 21:49

Beste Hans,
Waarom zo negatief? Heb je ervaring met zo,n kast of spelen er andere gevoelens mee?
Met vr. groet
Aro

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 nov 2009, 10:34

Negatief? nee ik heb zelfgemaakte kunststofkasten!

!Hans.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door lieven busschaert » do 19 nov 2009, 11:42

Moet ook wel toegeven dat bijen in kunststofkasten beter de uitwinteren en sneller aan de leg gaan dan de meesten in houten kasten. Heb verschillende kasttypen, maar zie hier geen verschil tussen. Heb eveneens goede ervaring met noppenfolie!

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door mike » do 19 nov 2009, 17:43

Ik ben dit jaar ook overgeschakeld op de DBplus en heb nu de houten kasten opzij staan. DBplus is een prima geïsoleerde kast.
Het ziet er momenteel nog goed uit.Vandaag bij alle volken nog eens langsgereden. Het was een drukte van vanjewelste precies een zomerdag zoals de bijen vlogen. Voor de 30 volken was alles in orde.

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door luc » za 21 nov 2009, 16:10

Mike, ik heb de kasten al van vorig jaar. Toen alle 8 de winter sterk uitgekomen. Dit jaar gaan ze met 15 de winter in, ook hier ziet alles prima uit. Ze vliegen als gekken vandaag, hier en daar bloeit nog wat klimop. Luc

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door dar » za 21 nov 2009, 18:01

Hans
Vertel eens wat meer over je kunststof kasten.
Groeten Ad

ad van meurs

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 nov 2009, 00:43


joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door joselito » zo 22 nov 2009, 11:25

mike schreef:
Ik ben dit jaar ook overgeschakeld op de DBplus en heb nu de houten kasten opzij staan. DBplus is een prima geïsoleerde kast.
Het ziet er momenteel nog goed uit.Vandaag bij alle volken nog eens langsgereden. Het was een drukte van vanjewelste precies een zomerdag zoals de bijen vlogen. Voor de 30 volken was alles in orde.

Wel, ik ben vandaag ook naar mijn kasten gaan kijken en er vlogen er slechts weinig en dat vind ik prima. Per slot van rekening zitten we in november. De isolerende daken gaan er zeker nog niet op. Want uiteindelijk hebben de winterbijen maar één leven. En al de energie die ze nu gebruiken zijn ze kwijt. Een bij is zoals een batterij. Gedurende het larvenstadium en de eerste 10 dagen van haar leven kan ze stuifmeel eten en verteren en wordt ze opgeladen bij manier van spreken. En eenmaal deze periode voorbij is, kan niets dat nog veranderen.Al het werk dat ze doet telt af van haar levensduur. En zeker als ze nog larven moet gaan voeden dat is dat nefast voor haar leven als winterbij.
Ten slotte moeten deze winterbijen de brug maken naar de nieuwe generatie zomerbijen. Dus van mij mogen ze rusten tot ergens in maart liefst.
Broeder Adam heeft eens iets geschreven over het isoleren (inpakken) van kasten en hoe dat bij hem negatieve resultaten had gegeven. De bijen kwamen wel goed uit de winter maar de ontwikkeling was veel trager dacht ik. Eens kijken of ik het nog ergens vind.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten