Reizen naar het fruit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » za 06 mar 2010, 23:08

Dank!! :-)

Punt is namelijk dat m'n volken nu op twee BK's staan. En volgens mij kan de onderste er ondertussen wel weer onderuit..... Daar zit niks in, kan ik die goed schoonmaken om er in het seizoen weer op te zetten.

Vandaar ook mijn vraag....

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jeroenvt » zo 07 mar 2010, 11:28

kreydt schreef:
Juist, er zijn biologische fruittelers en biologische fruittelers.
De ene spuit even goed als de courante fruitteler ( en waarschijnlijk méér ) en degene die het maar laten aanwaaien. Van de laatste zijn de vruchten niet toonbaar en geloof het of niet, minder gezond dan bespoten vruchten. ( schimmels, micro-organismen, uitwerpselen van allerhande ongedierte, plant-eigen giftstoffen.... en dan maar smullen van een onbespoten vrucht )


Guido,

Hoe meer ik jouw bijdragen over de biologische en gangbare sectoren hier lees hoe meer ik vermoed dat er in België een totaal andere praktijk is dan in Nederland. Anders kan ik het niet plaatsen hoe onherkenbaar jij hier over je eigen fruitsector bericht.

Wellicht dat dat onze verschillen van mening in eerder topics ook verklaart. In jouw omgeving rommelt men blijkbaar maar wat aan, in de Nederlandse biologische winkel is goed gecontroleerde teelt wel degelijk voorhanden. Ik zal jouw bijdragen voortaan maar in dat licht zien.

Overigens gezondheidsclaims binnen de biologische sector bestrijken de leefomgeving, ik geloof ook niet dat er bewijs is dat biologisch beter is voor de individuele gezondheid. Andersom ook niet trouwens. Wel dat appels in het algemeen nauwelijks meer gezond zijn. Een zure suikerbom, zoveel suiker dat je net zo goed snoep kunt eten. Oude rassen hadden dat niet.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jeroenvt » zo 07 mar 2010, 11:30

Dirk Blanken schreef:
Ik zie liever een foutje op de appel(schurftplekje) of wat dan ook.


Ha, Joni Mitchel, Give me spots on my apples but leave me the birds and the bees, please

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 mar 2010, 14:13

AndreasH schreef:
Wederom, het zijn kennissen met een kleine boomgaard waar perzik, nectarine, pruim en 13 verschillende soorten kersen en 5 verschillende soorten appels in staan. Ze zijn absoluut tegen spuiten en ik zal ze het ook zeker te weten te verstaan geven dat ik m'n bijen niet daar ga neerzetten als ze de spuit ter hand nemen. Daar doe ik het niet voor immers, om m'n bijen te laten vergiften.


Met hoeveel volken denk je daarheen te gaan .???

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » zo 07 mar 2010, 16:19

(APENSTAART)jaap,

Eentje maar... Vanwaar de vraag?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 mar 2010, 20:07

AndreasH schreef:
(APENSTAART)jaap,

Eentje maar... Vanwaar de vraag?


Omdat enkele boomsoorten genoemd zijn , en ik de indruk heb dat die boomgaard niet zo groot is .
Voor bestuiving van een boomgaard is twee volken per H.A.voldoende en hier worden verschillende soorten genoemd , die niet gelijktijdig in bloei zullen staan.
daarom zullen je Bijen ook elders voedsel gaan zoeken , en is voor jou niet te hopen dat ergens een buurman ondeskundig zijn tuin gaat behandelen met een of ander gewasbeschermingsmiddel tegen luis of iets dergelijks, omdat dan je onderstaande doelstelling toch weer in gevaar komt.
___________________________________________________________
. Ze zijn absoluut tegen spuiten en ik zal ze het ook zeker te weten te verstaan geven dat ik m'n bijen niet daar ga neerzetten als ze de spuit ter hand nemen. Daar doe ik het niet voor immers, om m'n bijen te laten vergiften.

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » zo 07 mar 2010, 20:42

Het is inderdaad niet zo'n heel erg grote boomgaard. En inderdaad, er staat wel het een en ander in de buurt maar dat is allemaal voor de hobby. Echt veel erger dan mijn buurman op de volkstuin ("Als ik niet spuit dan vreten de luizen alle appels op!!") kan het volgens mij niet worden...

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door martin b » zo 07 mar 2010, 20:46

Je kunt het natuurlijk proberen om je bijen niet met bespuiting in contakt te laten komen, door met de mensen te overlegen waar je ze neer zet.

Maar voorkomen kun je het nooit, er zal altijd, waar dan ook, iemand de spuit ter hand nemen. En door ondeskundig spuiten,b.v. in open bloemen, sterven er elk jaar bijen, direct of indirect door bespuiting.

Gelukkig zijn het meestal een klein aantal van een volk, net zo als een deel door rover opgegeten wordt, en heeft het geen invloed op het volk. Dat heeft het pas als er veel sterven, en dan zal ook de imker het opmerken, die dan in actie moet komen.

martin

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 mar 2010, 21:24

martin b schreef:
Je kunt het natuurlijk proberen om je bijen niet met bespuiting in contakt te laten komen, door met de mensen te overlegen waar je ze neer zet.


Moet je wel rekening houden met de afstand die de bijen normaal kunnen vliegen .
In de bestuivingswereld wordt vaak een belending van zes kilometer gehandhaafd, Moet je dus in een cirkel van zes kilometer ( twee keer drie )alle grond en tuinbezitters even benaderen over het niet gebruiken van gewasbeschermingsmiddelen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » zo 07 mar 2010, 21:42

Vliegen bijen ook over rivieren heen?? Het volk zou namelijk op het smalste stuk tussen de maas en de waal komen te staan. Nog geen kilometer land ligt er tussen de twee stukken water.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten